Opinie

'Iedereen zou Overwatch leuk moeten vinden' - Podcast 128

Doomfist, Castlevania en piraterij

Geschreven door Gijs Scheltens op
Doomfist is eindelijk te spelen in Overwatch en zorgt meteen voor oproer in de community. Ook in deze aflevering: de Castlevania-serie, piraterij en fan fiction.

Je kunt deze aflevering vinden op iTunes, Stitcher, Soundcloud en als mp3 downloaden. Heb je een vraag of een onderwerp voor de volgende aflevering? Laat dan een reactie achter of mail Erik.

De onderwerpen in deze aflevering

02:56 - Ruzie om Doomfist
15:11 - Doomfist ❤ Reaper
22:34 - Verstopte lore
30:54 - Castlevania smaakt naar meer
40:04 - Luisteraarsvraag: Wanneer zien we Erik weer in een video?
42:34 - Luisteraarsvraag: Wat vinden jullie van piraterij?
53:34 - Luisteraarsvraag: Wat zijn de beste PS4-games?
57:49 - Wat hebben we gespeeld?

Dit artikel delen:

Lees meer

Regisseur Killzone: Shadow Fall vertrokken bij Guerrilla Games Gamer.nl speelt PlayerUnknown's Battlegrounds - deel 6
21

Reacties op: 'Iedereen zou Overwatch leuk moeten vinden' - Podcast 128

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheChief

    • 10 juli 2017 08:44
    Iedereen zou Overwatch leuk moeten vinden? Interessante stelling/titel.

    Ik zelf vind het iig oer en oersaai, iets dat mij heel erg verbaasde:
    1. Ik ben een enorme FPS fan.
    2. Het spel is kleurrijk, vrij redelijk gebalanceerd, geluid is goed etc.

    Probleem is alleen dat ik geen één van de karakters erg gevarieerd vind qua abilities. Elk karakter kent à la een MOBA maar een paar truukjes dus de actie per karakter is enorm eentonig. En tuurlijk kan je van karakter wisselen voor de broodnodige variatie maar het probleem blijft dat ik binnen 5 min op de abilities van ieder karakter ben uitgekeken.

    Gekoppeld aan het vrij simpele en sterk lineaire leveldesign waarin weinig mogelijkheden tot flankeren etc zijn was ik iig enorm snel uitgekeken op de open beta destijds. Ik voelde me gewoon heel erg detached van de actie.

    Toen ik met Reaper eens in wraith vorm door een hele groep vijanden zweefde en vervolgens mijn super activeerde waardoor het voltallige vijandige team in 2 sec afgemaakt was wist ik de kernreden waarom ik het spel niet leuk vind: In veel opzichten is het in eerste instantie een 1st person MOBA (timing van je skills en cooldown managment is veel belangrijker dan daadwerkelijk goed kunnen mikken) en niet een shooter.

    Battlefield 4 is op het moment de enige shooter die ik echt leuk vind, aangezien Battlefield 1 helaas één grote faal is binnen de franchise vanwege het verschrikkelijk slechte firing system dat ze hebben geïmplementeerd in die game tov het systeem van BF3 en 4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 10 juli 2017 09:46
    @thechief
    Mooi gezegd. Ik ga battlefield 4 maar weer eens installeren!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Castus

    • 10 juli 2017 09:58
    @thechief

    De punten die je aankaart zijn punten die wel hand in hand gaan met weinig ervaring in de game als ik eerlijk ben.

    Er zijn namelijk echt genoeg mogelijkheden tot flanken. Het zijn alleen niet altijd de meest obvious manieren. Ook kan elke hero echt goed gecounterd worden. het reaper voorbeeld wordt in hogere 'tiers' echt bijna altijd gestopt. (door Ana sleepdart), DVA die erop gaat staan met haar matrix. Zelfs Mei's icewall ervoor. Reinhard en Orisa, Zarya's bubbels.

    De vergelijking met een first person MOBA gaat wel op; dat is het in wezen ook, maar ik ben het niet met je eens dat aimen niet relevant is. Voor Mercy players inderdaad niet(wat het juist toeganklijk maakt) maar speel maar eens een Mccree met slechte aim bijvoorbeeld.

    Zelf ben ik een diamond player en speel ik al sinds de eerste dag en hoe hoger je komt in rang, hoe meer diepgang er echt in komt en dan vind ik veel van je punten eerlijk gezegd niet echt accuraat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 10 juli 2017 10:51
    @castus Ik zei dat skills management imo een groter deel van de gameplay behelst, maar heb nooit gezegd dat aimskills er helemaal niet toe doen. ;) McCree is een duidelijk voorbeeld van een karakter waarbij dat wel degelijk een rol speelt, net als met Soldier 76 etc.

    Vind alleen dat het aanzienlijk minder is dan een Battlefield 4 bijvoorbeeld waar de verschillen in situaties veel groter zijn, niet alleen qua afstanden varierend van CQC tot 1-2 km encounters maar ook omdat er infanterie vs voertuigcombat is. Net als bij MOBAS is de belangrijkste factor van Overwatch begrijpen wat de sterktes/zwaktes van karakter X vs karakter Y zijn. En bij veel van de kills die ik maakte had ik het gevoel alsof de skills die ik activeerde als het ware het werk van de kill maken voor mij doen. Dat voelt heel erg detached, alsof je een RTS zit te spelen ipv een shooter.

    Zoals ik al zei, ik kan Overwatch op zo'n beetje elk vlak waarderen (beeld, geluid, humor) maar de gameplay pakt me gewoon totaal niet voornamelijk juist vanwege dat MOBA element.

    En aan de beperkingen van classes/karakters ligt het niet: Ik speel al Battlefield sinds BF42 uit 2002, speelde ooit veel Team Fortress Classic, Unreal 2 XMP. Allemaal games met classes met beperkingen. Veel recenter nog langdurig Tribes Ascend gespeeld, ook een game met classes die me wel heel erg kon boeien totdat Hi-Rez besloot de ondersteuning van die game feitelijk te stoppen.

    Zoals gezegd verbaasde me het ook dat ik Overwatch niet leuk vond want ik had het tegendeel verwacht. Bijzonder jammer ook vanwege de grootte van de community die over het algemeen ook nog eens goed is qua vibe en lang niet zo toxic als Dota 2, LoL etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 10 juli 2017 10:12
    @thechief Zin om hier volgende week in de podcast op te reageren.

    'Karakters' is alvast niet hetzelfde als 'personages'.

    Triggered.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 10 juli 2017 11:05
    @aldodilly Ben niet helemaal zeker wat je bedoelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 10 juli 2017 11:10
    @thechief Klassiek anglicisme in berichtgeving over games (een karakter is niet hetzelfde als een character). Mijn eindredactie-brein doet dan pijn.

    ANYWAY, we nemen je respons mee in de volgende podcast!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 10 juli 2017 11:35
    @aldodilly Ah, op die wijze. Heb net even gekeken in de Dikke van Dale en je hebt inderdaad gelijk, ik had 'character' moeten typen. ;)

    Grappig, helemaal omdat ik altijd erg een pietje precies ben als het gaat om correcte grammatica en spelling. Deze is er doorheen geglipt. Nu ja, ik ben ook maar een mens moet je maar denken :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer83

    • 10 juli 2017 10:49
    Het ziet eruit als een spel voor kleine kinderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 juli 2017 11:22
    @archer83 Het grappige is dat een game als call of duty er totaal niet uit ziet als een spel voor kleine kinderen, maar dat wel een groot gedeelte van de playerbase is. De hele gedachte van "cartoony dus voor kinderen" is wel zo'n achterhaald en kortzichtige gedachte. Het is de look die blizzard meestal gebruikt, en een groot voordeel ervan is dat de graphics veel minder snel oud worden. realistische graphics zijn veel sneller achterhaald.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 10 juli 2017 11:36
    @darkmanwls Inderdaad, het is één van de redenen dat WoW bijvoorbeeld al zo lang meegaat en pas 1-2 jaar (?) geleden een grafische upgrade heeft moeten ondergaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 10 juli 2017 12:42
    @thechief WoW kreeg al eerder een grafische upgrade met de komst van Cataclysm in 2010

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 juli 2017 17:06
    @haastnooit in 2010 kreeg de wereld een overhaul met cataclysm, de verandering waar@TheChuef op doelt is denk ik de update van de character models.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 10 juli 2017 23:55
    @darkmanwls Idd ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 10 juli 2017 13:54
    Ik ga 'that guy' zijn, maar er zijn maar twee Doomfists geweest. De derde Doomfist die op een vlag word afgebeeld naast de andere twee, onherkenbaar gemaakt, is dus de Doomfist die nu te spelen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 10 juli 2017 15:49
    @qinneth Je hebt hier gelijk in! Ik ga me diep schamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • anyaka

    • 10 juli 2017 21:39
    Eerst vond ik Overwatch wel leuk, tegenwoordig niet meer zo, ben het continu verliezen wel beu… Ja, ik ben niet de beste fps gamer ter wereld ;) en meestal verliest mijn team echt kansloos wat de lol er wel af haalt :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 11 juli 2017 10:38
    Het is een McDonald's onder de spellen, het stilt de honger, maar vult niet. Alles wat je doet heeft geen enkele betekenis en het leert je niks; niet over de wereld en niet over jezelf. De enige manier waarop "iedereen het spel leuk zou moeten vinden" is dat het compleet gemaakt is zodat het je primitiefste instincten aanspreekt. De skinner doosjes, de kleurrijke personages met de juiste rondingen, de belonings-structuur, gefabriceerde schaarste, et cetera.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 13 juli 2017 16:28
    @cornish
    Tamelijk zinloze opmerking. Het is een competetive on line shooter. Geen " Confucius, the game" . Als je betekenis zoekt, moet je dat inderdaad niet in Overwatch zoeken, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest van de game.

    Overigens is het wel meer dan " primitieve instincten aanspreken". Gameplay technisch gaat het behoorlijk diep. Het is easy to learn, hard to master. Zo te zien ben jij nog niet voorbij stap 1.

    Natuurlijk is het " Iedereen" in de uitspraak van Ron overdrachtelijk bedoeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 13 juli 2017 22:58
    @tripledad Dit is fijn. Ik wil dat TripleDad mijn spokesperson wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord