Nieuwsanalyse
laadscherm

Het gebrek aan laadtijden op next-gen consoles

In potentie de grootste verbetering op PS5 en Xbox Series X

Geschreven door Michel Musters op
Het ene na het andere nieuwsbericht kopt het in: de laadtijden van games zijn op de PlayStation 5 en Xbox Series X fiks korter dan dat we gewend zijn. Waarom ligt er deze generatie zoveel nadruk daarop en is het daadwerkelijk iets wat zoveel aandacht verdient?

In een nieuwsanalyse bekijken we recent nieuws uit de game-industrie en geven we meer context aan dat nieuws. Op die manier hopen we onze lezers beter te informeren over zaken binnen de industrie die er toe doen.

Afgelopen dagen was het weer raak: fast travel in The Witcher 3 heeft geen laadscherm op Xbox Series X, Resident Evil Village heeft snelle laadtijden op PS5. En zo zijn er veel meer berichten van snellere laadtijden die al dan niet op Gamer.nl zijn verschenen. Het moge duidelijk zijn: games laden sneller op PlayStation 5 en Xbox Series X/S, en uitgevers schreeuwen dat maar al te graag van de daken. Dat is eigenlijk voor het eerst bij een nieuwe consolelancering.

Gek is het natuurlijk niet: het is simpelweg voor het eerst dat de laadtijden op nieuwe consoles daadwerkelijk flink ingekort worden. Voorheen werden laadtijden bijna elke generatie alleen maar langer. Games bevatten immers steeds meer assets van hogere kwaliteit die keer op keer ingeladen moeten worden na elk savefile dat aangeklikt wordt, elk Game Over-scherm dat bekeken wordt of elke fast travel die plaatsvindt. Tot de afgelopen generatie leverde dat alleen maar langere wachttijden op.

laadscherm

De kracht van SSD

Dat lijkt nu tot het verleden te behoren. Dankzij de SSD-schijven in de consoles kunnen er vliegensvlug assets ingeladen worden, met kortere of zelfs niet bestaande laadtijden tot gevolg. Natuurlijk worden assets ook alleen maar groter met de popularisatie van 4K en HDR – laadtijden verdwijnen dus nooit helemaal – maar het laden verloopt wel steeds efficiënter. Hopelijk betekent dit dat je niet meer een minuutlang naar een laadscherm zit te kijken, ook niet wanneer het om een gloednieuwe release gaat.

En het zijn niet alleen de SSD-schijven die voor kortere laadtijden zorgen. Onlangs bracht Sony diverse updates voor diverse PlayStation 4-games uit waarmee laadtijden op die console flink worden ingekort. Onder andere The Last of Us: Remastered en God of War laden nu veel sneller in, vermoedelijk dankzij soortgelijke technologie waarmee fast travel in Ghost of Tsushima ook al zo’n non-factor werd. Naast de SSD-schijven investeren bedrijven dus ook steeds meer in allerlei trucs om dit proces nog meer te stroomlijnen.

Tot slot zorgt dit alles er ook nog eens voor dat je straks gemakkelijk en (hopelijk) pijnloos tussen verschillende games kunt schakelen. Je kunt vijf spellen tegelijk ‘open’ hebben staan op de Xbox Series X – vergelijkbaar met verschillende apps op je smartphone, die je ook niet telkens bij gebruik afsluit.

laadscherm

Je mag enthousiast zijn

Al deze voordelen zijn belangrijker voor je gameplezier dan je misschien in eerste instantie denkt. Natuurlijk is content koning en maken deze verbeteringen weinig uit wanneer je een slecht spel speelt, maar laadschermen, de tijd die nodig is om games op te starten en het snel schakelen tussen spellen zijn allemaal belangrijke factoren in hoe jij games ervaart. Ga maar na: hoe vaak heb je op een dood moment op de dag toch maar afgezien van het opstarten van een game voor tien minuutjes, omdat je weet dat je de helft van die tijd toch bezig bent met je savefile in te laden?

Laadschermen zijn hopeloos ouderwets en weerhouden games van het bereiken van hun volle potentie. Wanneer je een film kijkt storen ze je ook niet. Toegegeven, wanneer je een blu-ray opstart krijg je aan het begin misschien een kort laadscherm voorgeschoteld, maar tijdens de film hoef je echt niet naar zo’n laadscherm tussen scènes te staren. Dat zou je enorm uit de ervaring halen. Precies wat nu nog in de meeste games gebeurt.

Laadschermen zijn hopeloos ouderwets en weerhouden games van het bereiken van hun volle potentie.

Het is dus niet zo gek dat bedrijven over elkaar vallen om te vermelden dat laadschermen nu zo kort zijn. Het is iets waar je als gamer best enthousiast over mag raken, zo blijkt ook uit onze review van de Xbox Series X. Ook pc-gamers halen er overigens hun voordeel uit, want steeds meer games worden nu met SSD-technologie in het achterhoofd ontwikkeld.

De enige asterisk die achter deze goednieuwsshow mag worden gezet, is de implementatie van laadschermen in online games. Spellen met online opties moeten immers altijd eerst contact maken met de servers. Dan kun je wel een gamewereld hebben die in een halve seconde ingeladen is, maar als het alsnog twintig seconden duurt om verbinding te krijgen met de server, heb je daar weinig aan. In een industrie waar steeds meer games een combinatie bieden van singleplayer- en multiplayerelementen is dat een flinke asterisk. De volgende stap is dus de internetsnelheid wereldwijd te verbeteren. Volgende generatie dan maar?

Dit artikel delen:

Lees meer

Hyrule Warriors: Age of Calamity geeft betekenis aan alternatieve Zelda-games Live om 14:30 uur: Assassin's Creed Valhalla (next-gen)
3

Reacties op: Het gebrek aan laadtijden op next-gen consoles

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    GoofyZ3

    • 9 november 2020 14:59
    Op pc heb ik precies hetzelfde. Zit langer te connecten dan het laden van de games. Volgens mij laad hij en connect hij tegelijk dus slomere ssd's zijn goedkoper en net zo efficiënt. De game zal tenslotte pas beginnen als iedereen is uitgeladen. Alleen single player spellen zijn lekker vlot. Maar vraag me af of dit sneller gaat als internet snelheden omhoog gaan. Ik heb niet het idee dat het de laatste 10 jaar is verbeterd met connecten. Sommige mensen in london hebben btw maar 20mbit of 10 mbit, en dat is max internet snelheid. LoLz ik heb dus 500x sneller internet, en dan vergelijk ik niet eens de upload want dat verschil is nog groter. Sommige landen is het gewoon enorm lastig of willen ze niet investeren omdat er te weinig concurrentie is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jay27

    • 9 november 2020 21:25
    @GoofyZ3 Bij welke provider heb jij 20 * 500 = 10,000Mbps Internet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gamer1993

    • 10 november 2020 11:18
    @Jay27
    Tweak was bezig met het testen van een 10Gigabit abbonement. https://forum.tweak.nl/t/help-jij-ons-10-gigabit-te-testen/45 Dan moet Goofy een van de gelukkige zijn als zijn berekening klopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.