Zijn graphics belangrijker dan gameplay? Het lijkt een trend te worden. Goede verhaallijnen worden steeds meer vervangen door schitterende graphics. Wijzelf zijn hier ook deels verantwoordelijk voor omdat wij als gamers steeds betere graphics eisen. Vaak gaat dit echter wel ten koste van goede gameplay.

Vroeger, (ja vroeger, die goede oude tijd) waren goede graphics niet nodig. Denk aan Doom, goede graphics voor die tijd maar het ging bij mij in ieder geval om de gameplay. Zelfs recente hits als Rollercoaster Tycoon en Age of Empires hadden geen goede graphics nodig om goed te verkopen.

Gamers eisen echter steeds betere graphics, en developers willen natuurlijk winst maken, dus wordt er naar de eisen geluisterd en zie je steeds meer games met mooie graphics en mindere gameplay. Deze games verkopen wel, dus op dit front winnen de graphics. 3dactionplanet ging verder op dit verhaal en schreef er een leuke feature over.The fact is, all successful game developers are simply part of a business. The goal of most any company, after providing a product, of course, is to make a profit. It is, then, in the best interest of the companies producing these games to produce the flashier and better selling games. Companies cannot capitulate to a minority demographic of their audience and, in turn, shun the mainstream gamer. If the greater mass wants a game that focuses on graphic content rather than game play, it is for corporate success that the producers of those games must create graphically inclined games. Because it is in the best interest of the companies, it should also be in the best interest of the community. I think it can be agreed that the next step for producers in their work is compromise.

Goede graphics ja, maar ook goede gameplay?

De schrijver is er van overtuigd dat in de nabije toekomst gameplay weer een belangrijke rol zal innemen. Als je wilt lezen wat hij allemaal te vertellen heeft, ga dan verder.