Zoals elke Zondag hebben onze Kroatische vrienden van Croteam hun pagina geupdate met nieuws over Serious Sam: The Second Encounter. Naast de schitterende vlammenwerper en vegetatie heeft men ook aan de bomen gewerkt. Zo zal het mogelijk zijn om met je kettingzaag een boom om te zagen. En je kan nog meer van dit soort features verwachten, want Croteam heeft hard gewerkt aan de physics van de Serious Engine.

Over engines gesproken, in deel 2 zal voor het geluid de Ogg Vorbis engine gebruikt worden. Meer hierover kan je lezen in de update.We did a major change in the sound engine between FE and SE. And its name is Ogg Vorbis. Yeah, that's right, we're using ogg for music playing. In case someone hasn't heard of it yet, Ogg Vorbis (http://www.vorbis.com) is a patent-free, open source audio codec project. Or in english: a music compressor that plainly rocks. Make sure you check it out. We've tried encoding all the music for SE with Oggdrop at 64kbps and the quality was perfect even at such low bitrate. In the final version, since we won't need the extra space, we'll be shipping with 128kbps music tracks, for even higher fidelity. The guys there are really helpful and supportive and the whole project is surprisingly functional already. There are plugins for all major music players and other music programs. In deel 2 zal standaard support zijn voor muizen met iFeel, zodat je echt kan voelen hoe het is om met de minigun te schieten. Deze optie kan je ook verwachten in de komende Serious Sam patch.