Veel Youtubers spelen games en publiceren de gameplay met commentaar op het videoplatform. Nintendo heeft al in 2013 aangegeven reclameinkomsten te willen ontvangen van Youtubers die hun games spelen en daarmee geld verdienen. Het Japanse bedrijf is daarom het Nintendo Creators Program gestart, waar Youtubers zich kunnen aanmelden.

Geregisteerde Youtubers krijgen 60 procent van de inkomsten van Youtube-video's met Nintendo-games. Youtubers die alleen Nintendo-games spelen, krijgen 70 procent van de inkomsten. Als gebruikers zich niet aanmelden, kan Nintendo beroep doen op zijn copyright op de geuploade beelden.

Pewdiepie

Veel populaire Youtubers, waaronder de 25-jarige Zweed Felix Kjellberg die onder de naam Pewdiepie video's uploadt, hebben hun ongenoegen over Nintendo's plan geuit. Kjellberg heeft meer dan 34 miljoen abonnees en is één van de populairste Youtube-kanalen.

"Nintendo staat in zijn recht om dit te doen en andere gameuitgevers ook", zegt Kjellberg op zijn blog. "Ze missen echter het feit dat we gratis reclame maken voor hun games. Want welke manier is beter om een game te verkopen, dan iemand anders de game met plezier te zien spelen?"

"Als ik een Nintendo-game speel, komen de kijkersaantallen en reclameinkomsten door mijn aantal abonnees en niet door Nintendo. Er zijn zo veel games om te spelen, en Nintendo-games staan bij mij opeens onderaan de rij", aldus Kjellberg.

Door NUtech.