Nieuws
Xbox Series X

Backwards compatible-games draaien native op Xbox Series X

Microsoft werkt ook met 15 studio's aan exclusives

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
In een blogpost heeft Microsoft te kennen gegeven dat de Xbox Series X "de meest backwards compatible-console ooit" wordt en dat we er duizenden games op kunnen spelen die zelfs dateren uit het eerste Xbox-tijdperk. In een blogpost worden bekent dat alle games van vorige systemen native draaien op de Xbox Series X.

Bij de lancering van de Xbox Series X wordt het mogelijk om duizenden Xbox-games te spelen, zelfs honderden games uit de tijd van de eerste Xbox, zo vertelt Jason Ronald, Partner Director of Program Management voor het Xbox Platform Team op de Xbox Live Wire. Daarnaast stelt hij dat vijftien Xbox Games Studios hard bezig zijn met exclusieve games voor het nieuwe platform.

Ronald geeft aan dat er veel technische innovatie nodig was in samenwerking met toonaangevende game-ontwikkelaars om zoveel oude games te kunnen laten draaien op de Xbox Series X. Zo zijn er straks in ieder geval meer dan 500 Xbox 360-games te spelen op de nieuwe console. Daarnaast is hetzelfde team dat backwards compatibilty mogelijk heeft gemaakt op de Xbox One nu ook aan het werk met de technologie voor de Series X, waardoor veel originele, eerste Xbox-games speelbaar zijn. Hoeveel dat er exact zijn, is niet bekend, maar omdat hij rept over duizenden games zouden het er minstens een stuk of 500 moeten zijn.

Xbox Series X

Hardware

Microsoft laat daarnaast weten dat de oude games ook optimaal gebruikmaken van de nieuwe hardware in de Series X en zelfs beter zouden spelen dan op de originele consoles. "Backwards compatible-games draaien native op de Series X-hardware, waarbij ze volledig gebruik maken van de CPU, GPU en de snelle SSD. Er is geen boost-modus, geen down clocking; dus elke game krijgt volledig de beschikking over de kracht van de Xbox Series X", schrijft Ronald.

Dit zou leiden tot veel betere graphics, mede dankzij HDR en de mogelijkheid om de framerates hoog te houden. Ook is de console dan in staat om de games in maximale resolutie en de hoogste grafische kwaliteit te renderen. Zelfs laadtijden worden de kop ingedrukt omdat ook oude games gebruik gaan maken van de veel snellere NVME SSD-harde schijf.

Mocht je willen duiken in de specs van de Xbox Series X, dan kan je er hier alles over lezen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Datum Pokémon Go Fest 2020 onthuld Demo voor Destroy All Humans!-remake uitgekomen op pc
24

Reacties op: Backwards compatible-games draaien native op Xbox Series X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    ali3n8tor

    • 28 mei 2020 15:29
    leuk dat het kan hoor maar de realiteit is dat ik consoles koop om nieuwe games op te spelen , de "oude" of vorige versie verhuisd dan naar de oldskool gameroom waar hij gemiddeld nog 1 a 2 keer per jaar wordt aangezet, meestal om te kijken of hij nog werkt :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 mei 2020 16:04
    @ali3n8tor backwards compatibiliteit is inderdaad leuk, en zeker een pluspunt. Maar uiteindelijk niet waar ik een console voor koop. Ik wil nou wel eens die echt nieuwe games zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 mei 2020 07:43
    @darkmanwls Snap ik maar toch heeft deze generatie in de 1e 2 a 3 jaar allemaal nep remasters/remakes gemaakt van de ps3/360 tijd. want vond ps4 en xbox one begin de games heel zwak. Dus men wil wel hun top games vna oude generatie in wat betere resolutie spelen en hogere fps.
    En bij ps4 en xbox one in begin moesten we er voor betalen.
    Maar als ik kijk wat micro heeft gedaan met gears 3 en halo 4 en red dead 1 die games zien er geweldig uit in 4k. En heb ik liever dat xbox het zo doet dan dat we er extra voor moeten betalen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 mei 2020 10:42
    @hulstpower klopt ook, en het is zeker geod dat ze het doen, maar nogmaals niet de uiteindelijke reden dat ik een console koop. BC is een leuke bonus, maar ik koop een nieuwe console voor de nieuwe games.
    Maar mijn opmerking dat ik nieuwe games wil zien is niet specifiek op microsoft gericht hoor, Ook sony heeft nog weinig tot niets echt concreets laten zien op t gebied van games (om nog maar niet te spreken van de console zelf)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fuchs

    • 29 mei 2020 14:05
    @ali3n8tor ik heb het altijd bij nintendos en xboxen gehouden. Ik neig voor de volgende generatie naar Sony. Als ze een hele catalogus aan backward compatible exclusives hebben ben ik om

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 28 mei 2020 16:01
    Kan je eindelijk Scarface op de Series X spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 28 mei 2020 16:15
    @TommyVercetti Was een geweldige game met een geweldige soundtrack

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 28 mei 2020 16:04
    ik vind dit persoonlijk super goed nieuws! Ik ben dol op oude en nieuwe games. Het gaat mij om de "kunst" van de game… ongeacht uit welk tijdperk. Want oh wat zou ik graag weer n64 en/of sega dreamcast games willen spelen. Ik weet wel dat je die oude bakken via marktplaats kunt aanschaffen (of een emulator kan installeren), maar alles in 1 console (voor wat betreft xbox) is te gek. Ik heb namelijk niet zo veel zin om 4 verschillende xbox' en te moeten neerzetten. Mijn grootste hoop is dat ik NFL 2k05 weer eens kan spelen… in dat spel zat zoveel liefde… liefde die er tegenwoordig niet meer is in de moderne sportspellen (ondanks hun mooie gfx)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Suurbier

    • 28 mei 2020 16:09
    Ik als echte Playstation fanboii ben hier echt wel jaloers op. Dit heeft Microsoft zo enorm goed voor elkaar! Wat lijkt het me heerlijk om de oude Fallout games of rdr1 weer op mn nieuwe console te kunnen spelen, al helemaal met een eventuele 4k patch! Maar ja, ik kan die Playstation exclusives echt niet weerstaan..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 28 mei 2020 17:47
    @Suurbier Kijk dit is waarom concurrentie goed is! Jij laat horen dat er vraag naar is en dat een ander het (op dit/een front) beter doet, misschien gaat Sony er dan ook beter over na denken!

    Ik ben echt benieuwd hoe goed de PS5 gaat zijn met back compat!

    MS heeft aangegeven dat een aantal oude games HDR en frameverdubbelingen krijgen, developers zelf hoeven daar niks voor te doen. Van 30 fps naar 60, maar ook van 60 fps naar 120!! Vooral dit laatste wil ik ECHT zien!!! Mijn LG Oled C9 met hdmi 2.1 wacht met smart! (ja ik ben blij met mijn aanschaf :P )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 mei 2020 22:17
    @ToMaX99 persoonlijk heb ik zoiets dat de ps5 in ieder geval ook ps1 en ps2 moet gaan ondersteunen, Die is krachtig genoeg om dat in software modus te draaien. Ik snap dat ps3 niet gaat lukken vanwege de complexe architectuur (en nu gaan er vast mensen zeggen dat alles te emuleren is en dat het best kan) Maar de andere consoles moeten kunnen, en ook de vita en psp games imo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DutchDice

    • 29 mei 2020 04:36
    @Suurbier gewoon op de remake wachten 😜

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Arrahant

    • 29 mei 2020 10:42
    @Suurbier Playstation exclusives en Xbox back compat titels kunnen spelen sluiten elkaar niet uit, mits je multiplatform gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Molotov89

    • 28 mei 2020 16:25
    Heel nice!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrWhite

    • 28 mei 2020 19:01
    Ik hoop dat die 15 studio's minimaal 2 á 3 AAA exclusieve games uitbrengen.

    En…………Fable please!!!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 29 mei 2020 17:27
    @MrWhite Fable is voor mij de game waar ik de hoogste verwachtingen bij heb. Wat een bummer dat deze gen zonder moest doen. Ja ik heb die beta van Fable Legends gespeeld en sta nog steeds achter de cancel van die game (was gewoon geen Fable klaar).. Een echte echte Fable; dat is wat we willen en ik ga er ook van uit dat we die gaan krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 28 mei 2020 20:22
    Ben nooit een grote fan van BC geweest. Maar dit is toch wel heel erg nice hoor! Alle games krijgen dus eigenlijk gewoon gratis een soort "remaster".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 28 mei 2020 21:22
    grappig, ik schreef eerder dat ik graag sega dreamcast zou willen spelen (zie 5e commentaar) en dat zou wel eens waarheid kunnen worden…. ik las net op internet het gerucht dat Sega en Xbox een exclusieve deal gaan sluiten. De hele Sega portefeuille op xbox series x (dus sega arcade, master system, mega drive, saturn, dreamcast, huidige sega games….)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 mei 2020 22:20
    @dakoota En ik heb datzelfde gerucht al vele malen eerder gelezen. En ook dat ze een zelfde deal juist met sony gaan maken, En zelfs met Nintendo, en ook zelfs dat ze terug gaan komen met een eigen console.
    Er wordt enorm veel geluld op internet. Tenzij ik het in een officiële aankondiging van Sega zelf heb gehoord neem ik dat soort berichten met een enorme korrel zout.
    Sega is namelijk gewoon nog actief en is zelfs een zeer succesvolle uitgever voor wie het helemaal niet zo handig is om zich aan 1 systeem te verbinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 29 mei 2020 10:47
    @darkmanwls een nieuwe Sega console zou echt wel heel top zijn. Maar ik denk dat we dat helaas kunnen vergeten. Kun je straks bv. de nieuwe COD/FIFA op spelen, dat lijkt mij niet. Het neemt jaren van ontwikkeling in beslag om met een beetje deftige console te komen die alle nieuwe (gangbare) games draait. Mogelijk een Sega only console, maar dat is het hoogst haalbare. Maar dat zal meer een emulator zijn. Dus ik denk (met nadruk op denk, want ik weet het niet) dat ze exclusief met een grote partij gaan samenwerken. Die grote aankondiging op 3 juni as. in Famitsu zal niet gaan om bv. een satrun mini ofzo