Nieuws
xbox one s

'Xbox One zonder disk drive komt in mei uit'

Een console voor mensen die niets met fysieke games hebben

Geschreven door Michel Musters op
In mei zou er een Xbox One S-model zonder disk drive in de winkels verschijnen, aldus Windows Central.

Vorig jaar waren er al geruchten over een Xbox One-console zonder disk drive met de codenaam 'Xbox Maverick'. Windows Central claimt nu dat de console Xbox One S All-Digital Edition gaat heten en ergens begin mei uitkomt. Reserveringen voor de console zouden in april starten.

Windows Central heeft verder nog geen details over de console, die bedoeld moet zijn voor mensen die games alleen digitaal kopen en spelen, gegeven. Ook een prijs is nog niet bekend, al lijkt het logisch dat de console goedkoper wordt dan de Xbox One-modellen met disk drive. Microsoft zelf heeft overigens nog niet bevestigd dat de console bestaat.

Dit artikel delen:

Lees meer

Days Gone laat je overleven in een wereld vol zombies Shakedown: Hawaii tijdelijk exclusief op Epic Games Store op pc
51

Reacties op: 'Xbox One zonder disk drive komt in mei uit'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • WvA

    • 6 maart 2019 08:34
    Op mijn switch koop ik vrijwel alleen nog maar digitale versies van mijn games. Daar is wel de grootste motivatie dat ik standaard al mijn games bij mij heb, dus ik vraag me af of het net zo relevant is voor een thuis console. Het gaat puur aan de prijs van het apparaat liggen. Voor 50 euro denk ik niet dat ik de doorverkoop van games wil opgeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 6 maart 2019 11:26
    @WvA De Switch games zijn zo klein dat ik ze gemakkelijk allemaal mee kan nemen in kleine cases.

    Nu heb ik misschien niet extreem veel games, maar ik kan wel altijd alles meenemen voor onderweg, en koop daardoor dus ook niet digitaal tenzij het niet anders kan.

    Ik denk dat het ook veel met gemak (of lui-heid :P) te maken heeft, als je elke keer dat je een andere game wilt spelen weer een schijfje moet wisselen is dat ook erg vermoeiend natuurlijk.

    Persoonlijk heb ik de meerwaarde van digitale games pas écht gemerkt bij het gebruik van een VR headset. Ook hier gaat het om het gemak, maar je moet dan je headset af doen (of proberen er onder door te kijken) om te wisselen van game als je met fysieke media werkt.

    Toch heb ik ook hier zoveel als mogelijk fysieke games, maar dat heeft bij mij meer met het verzamelen (en de mogelijkheid tot doorverkoop later) te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 6 maart 2019 08:44
    Disk drive? De 3,5 inch disk is al jaren uit de gratie. Ik mag aannemen dat hier een CD-ROM speler dan wel BlueRay-speler wordt bedoeld? :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 6 maart 2019 11:56
    @TheChief Het is nog steeds een disc-drive..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 6 maart 2019 08:49
    Ben benieuwd of dit een succes gaat zijn. Ik zou zelf nooit een console aanschaffen waar ik geen fysieke games in kan douwen. DRM-free zou dan nog een overweging waard zijn, maar anders niet.

    Ik heb een hoop games op Steam staan, dus spreek ik mijzelf wel tegen, maar die games krijgen van mij nooit de volle prijs. Het is niet mijn eigendom en Steam of de ontwikkelaar/uitgever kunnen zelf bepalen wanneer ik het niet meer zou kunnen spelen. Als het op een schijfje staat is dat toch anders. Vandaar dan alleen maar tijdens een Sale games aanschaffen en anders gewoon op GoG, mocht het er staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • StormFox

    • 6 maart 2019 09:10
    @Vogeltje Zo denk ik er ook over.
    Bovendien prefereer ik een disc, omdat ik deze ook makkelijk kan uitlenen
    als ik hem heb uitgespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinVP

    • 6 maart 2019 09:00
    Al zijn er toch aardig wat voordelen aan dit concept zoals ruimte besparing en gemak toch heb ik liever een schijfje of beter een kaartje (niet de 1ste keer zijn dat er een kras op schijfje zit of lens van reader m nicer uitleest). Persoonlijk wordt ik er wel even blij van als die game na bestelling op je deurmat valt of dat je m in de winkel kan kopen. Verder toch ook fijn idee dat wanneer je HDD kapot gaat je nog maar moet zien of je alles terug krijgt… Ook een eventuele doorverkoop is fijn (kan ik weer mooi die 2de hands game voor weinig kopen). Zit niks anders op voor mij om een kast op te offeren voor games, maar dat doe ik dan graag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 6 maart 2019 09:25
    Ik heb denk al 2 jaar geen disc meer gebruikt dus voor mij zou het top zijn. Hoop dat de volgende generatie ook een optie heeft zonder disc. Scheelt toch weer een beetje geld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 6 maart 2019 11:29
    @Aces-82 Of het echt geld scheelt is maar de vraag. Ik was onlangs op zoek naar een game op de Switch, en die was fysiek €35 en digitaal in de store €60. Ook in andere stores heb ik dit al meerdere malen gezien, waardoor digitale aanschaf gewoon niet te verantwoorden is voor me.

    Als de aanbiedingen op beide niveau's zouden werken zal het (al is het maar een beetje) schelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 6 maart 2019 11:31
    @**Guitar_Hero** ik doe aan sharen dus voor mij is alles de helft goedkoper plus als je een beetje geduld heb er een hoop aanbiedingen voorbij komen op live en psn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 6 maart 2019 12:26
    @Aces-82 Sharen of niet, het feit dat een game digitaal vele malen duurder is op bepaald moment ten opzichte van een fysiek product vind ik gewoon niet kunnen.

    Als ik op die manier veel voor ongeveer de helft koop ben ik even duur uit als iemand die aanschaffen gaat sharen.

    De aanbiedingen die je op live / psn ziet zijn fysiek doorgaans sneller aanwezig en worden vaak fysiek zelfs overtroffen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 6 maart 2019 11:58
    @Aces-82 Begrijp ik, maar ik hoop wel dat de volgende generatie nog steeds een versie met bluraydrive zal uitbrengen zodat je de console nog steeds kunt gebruiken als blurayspeler (en hopelijk BC voor oudere discbased games).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinS

    • 6 maart 2019 09:30
    Zou kunnen, als ik dan wel mijn offline games kan spelen zonder met internet verbonden te moeten zijn.

    Laatst nog meegemaakt met de PS4. Wilde Skyrim (Gekocht in de PSN store, dus niet fysiek aanwezig) weer eens spelen en mijn PS4 hing op dat moment niet aan het internet. Mocht ik dat dus niet gamen van dat ding :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quorumz

    • 6 maart 2019 10:07
    @EdwinS bij de xbox one moet het je wel je home xbox zijn, weet niet of dat bij een ps4 ook zo werkt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quorumz

    • 6 maart 2019 10:09
    waarom zou het geen succes zijn… als het daarmee de prijs drukt. digitaal is tegenwoordig ook goedkoop te krijgen, digitaal kan je met 2e xbox delen, en als je 400+ titels hebt hoef ik persoonlijk die zooi niet fysiek te hebben. je wordt lui om een titel te gaan zoeken, dan liever mijn digitale bibliotheek :) het is toch zo gedownload

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 6 maart 2019 10:21
    totaal oninteressant voor mij, waarom zou je mensen de optie ontnemen om hun disc's te gebruiken? hoe ga ik mijn og xbox games en 360 games op disc spelen op dat ding? waarom is het niet eens een xbox one x maar een s ?

    Digitaal only is zielloos if u ask me, maarja ik ben dan ook een gekkie die verzameld en waarde hecht aan zijn games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 6 maart 2019 11:20
    @casualkiller ze ontnemen niks. Je kan altijd nog voor de versie met disc gaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 6 maart 2019 11:24
    @Aces-82 Ook echt haha, het is niet dat een Microsoft medewerker bij je thuis komt om die optie er uit te schroeven bij je Xbox

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 6 maart 2019 11:28
    @Paxopoxo
    Je moet die kerel af en toe bij schroeven want hij maakt er een beetje zijn eigen verhaal van

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 6 maart 2019 12:01
    @Paxopoxo Maarja, als men dadelijk deze alleen nog als enige optie gaat aanbieden, en je huidige xbox gaat kapot, dan heb je dus wel een probleem. Tenzij ze een externe USB speler nog als optie zouden aanbieden (zoals indertijd met de HD-DVD toevoeging).