Nieuws
xbox

Xbox kijkt naar mogelijkheden om Quick Resume uit te schakelen

De functie belemmert sommige online games

Geschreven door Niels Arts op
Xbox-baas Phil Spencer heeft gezegd dat er wordt gekeken naar de mogelijkheid om Quick Resume voor bepaalde games uit te zetten.

Het idee van de Quick Resume-functie op de Xbox Series X en S is erg goed. De feature sluit games niet volledig af wanneer de console afgesloten wordt, of wanneer een andere game opgestart wordt. Daardoor is het mogelijk om eenvoudig en snel tussen games te schakelen zonder telkens lange wachttijden te moeten voortduren.

Maar de feature werkt niet altijd optimaal. Bij de meeste singleplayergames ervaren spelers geen problemen, maar wanneer online games gebruikmaken van Quick Resume gaat het regelmatig fout. De online connectie kan dan niet goed gevonden worden, waardoor het volledig opnieuw opstarten van de game vaak noodzakelijk is. De essentie van Quick Resume is dan helemaal verdwenen, omdat het in deze situatie juist langer duurt.

Sommige spelers zouden daarom graag zien dat Xbox een manier toevoegt om Quick Resume uit te schakelen voor bepaalde games. Twitter-gebruiker @GabeTC99 sprak hier onlangs over uit, en niemand minder dan Xbox-baas Phil Spencer reageerde op zijn Tweet:

Het uitschakelen van Quick Resume voor bepaalde games is dus een optie die wordt overwogen door Xbox en mogelijk ooit toegevoegd wordt. Voor nu staat de feature echter enkel op een lijst, dus verwacht voor nu nog geen grote veranderingen op dit gebied.

Vorig jaar waarschuwde Halo-ontwikkelaar 343 Industries spelers niet gebruik te maken van Quick Resume, omdat het tot gevolg kon hebben dat spelers bepaalde cosmetische items verloren.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ubisoft kondigt co-op shooter aan met werktitel 'Project U' Maker God of War pc-port werkt aan live service-game met Sony
20

Reacties op: Xbox kijkt naar mogelijkheden om Quick Resume uit te schakelen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Fr3nzy

    • 30 september 2022 14:49
    Ps5 heeft hetzelfde probleem. Bij spiderman miles morales werkt het bijvoorbeeld prima maar bij Demons souls kom je wel op het punt waar je bent gebleven maar krijg je een foutmelding over de connection en wordt je teruggestuurd naar het menu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 30 september 2022 15:06
    @Fr3nzy Het probleem is dat in de toekomst alles naar live service gaat of ieder geval altijd een connectie nodig heeft, waardoor Restmode en Quick Resume features worden die weinig nut zullen hebben (om games op de achter grond te houden). Wel nut om je console op afstand op te starten en remote play te doen en dat soort dingen.

    In feite wordt het probleem niet opgelost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 30 september 2022 14:54
    Geniale functie maar helaas werken Microsoft en ontwikkelaars niet goed samen zodat de functie ook echt goed werkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 30 september 2022 18:00
    @MissMeNL ik heb er eigenlijk nog nooit echt last van gehad. Het stoort me eerder wanneer er een game is zoals Borderlands 3 als ik me niet vergis die het niet ondersteund. Ben er inmiddels zo aan gewend dat ik blindelings de game afsluit om er dan vervolgens achter te komen dat die game geen quick resume heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 30 september 2022 15:01
    Een van mijn favoriete functies van deze generatie! Heerlijk om tussendoor even naar (bijvoorbeeld) Hades te schakelen en als anderen online komen direct in het hoofdmenu van Rocket League terecht komen.
    Maar het zou inderdaad handig zijn om voor games waar de functie niet nodig is of niet juist functioneert uit te schakelen. Zoals het savegame issue met Immortals Fenyx Rising.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 30 september 2022 18:02
    @Gaaiz achievements van Hades werkte anders bijvoorbeeld niet! Dus had het graag uitgezet voor die specifieke game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 30 september 2022 18:56
    @ToMaX99 Ik heb de volle 1000 achievement score gehaald voor Hades en "altijd" de game vanuit Quick Resume gestart. Ging dus prima in mijn geval!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 30 september 2022 20:05
    @Gaaiz ik ook, maar heb sommige behalingen opnieuw moeten doen. Een vriend van mij had hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 oktober 2022 00:58
    @ToMaX99 heb gewoon achievements gehaald bij hades dus werkte bij mij gewoon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 1 oktober 2022 12:51
    @hulstpower ik heb ze uit eindelijk ook. Maar ik weet zeker dat 1 of meerdere niet kwam(en) omdat ik tijdens de run Quick resume had gebruikt. En dat is denk ik echt een probleem die iedereen kon tegenkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 oktober 2022 15:18
    @ToMaX99 misschien een bug die gepatch is maar geen last van gehad

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 30 september 2022 15:02
    Lol Good feature ask, makes sense. We will put it on the list of things to look at. is niets meer als zoals we binnen IT zeggen. "Good idea put it on our backlog" en er dan vervolgens niets meer mee te gaan doen.

    Verder lag ik me dood met deze functie. Ik ben met DQ11S ergens halverwege maar vanwege deze functie zou al al 400+ uur gespeeld hebben. Ik denk dat Microsoft eens met Nintendo moet gaan praten want de pause functie daar werkt als een tierelier voor mij zonder bijeffecten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 30 september 2022 18:04
    @WitteHerder is niet het zelfde… Nintendo pauzeerd 1 game en MS geeft de mogelijkheid met vele games; een wereld van verschil.

    Overigens is dat geen reden dat de tijd doorloopt inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 30 september 2022 16:43
    Met Forza Horizon 5 op de XSX werkt het inderdaad niet goed. Krijg gekke bugs en connectieproblemen dus sluit nu iedere keer het spel voordat ik de console uit zet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 oktober 2022 01:00
    @DarkSlide.nl komt omdat het spel een live service game is, elke online game werkt niet echt lekker met Quick resume. Maar sp games zouden perfect kunnen werken. Misschien dat micro dit bij online games dus uit kan zetten standaard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 30 september 2022 16:45
    Beste toepassing van Quick Resume tot nu toe: Flight Simulator.. man oh man wat doet dat spel er normaal gesproken lang over om te laden..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 oktober 2022 01:00
    @kleinekoosjer ja maar pc gamers klagen weer dat het bij hun langer duurde sinds die game op xbox is met laden. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 30 september 2022 22:25
    Halo verwijder ik idd altijd uit quick resume, zou mooi zijn als ik dat gewoon kan instellen tot dat ze het fixen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Don Carpaccio

    • 1 oktober 2022 07:16
    Leuke functie, maar door de problemen is wat langer wachten toch wel een beter idee.

    We zijn allemaal toch wel wat ongeduldiger geworden he.

    Vroeger zette ik mijn iMac (met HDD en cd lezer) op en ging ik naar de wc totdat ie opgestart was. Ook wel een vorm van ongeduld nu ik erover nadenk. Ik heb niks gezegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 1 oktober 2022 11:01
    @Don Carpaccio Dat klinkt meer als tijdsmanagement. ;-)