‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’

‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’

Xbox Game Studios-baas Matt Booty zou bij een interne vergadering gesproken hebben over de vermeende crunchcultuur bij Bethesda Game Studios en moederbedrijf ZeniMax, en zegt zeker te zijn dat die er niet meer is.

Dat meldt Kotaku naar verluidt aan de hand van een video-opname van de vergadering, die niet openbaar is gemaakt. Matt Booty zou gezegd hebben dat hij “zelfverzekerd” is dat Bethesda niet cruncht, en dat het “oneerlijk” is om de crunchcultuur alleen aan Bethesda te linken. Dit in reactie op een medewerker die aan hem vroeg te reageren op Kotaku’s verslag van de crunchcultuur bij de ontwikkeling van Fallout 76, van eerder deze maand.

In dat verslag wordt onder andere gesproken over werkomstandigheden bij Bethesda en ZeniMax gedurende de ontwikkeling van Fallout 76. Booty zei naar verluidt tijdens de vergadering dat Xbox berichten over crunch erg serieus neemt, maar voegde er volgens Kotaku het volgende aan toe: “Het moeilijke aan veel van dit soort artikelen, is dat ze altijd terugkijken, soms naar best ver in het verleden.”

“Crunchcultuur is… Als je tien jaar teruggaat, is het moeilijk om slechts één studio te beschuldigen”, zou Booty hebben gezegd. “Het was gewoon onderdeel van de industrie. Ik zeg dat niet om het goed te praten, ik zeg alleen dat het een onderdeel van de cultuur en de industrie was. Ik sliep letterlijk onder mijn bureau aan het begin van mijn carrière, en we keken daarnaar als een ereteken.”

Booty erkent volgens Kotaku dat crunch nog steeds plaats kan vinden zonder dat hij ervan afweet. Maar hij zegt ook dat personeel verscheidene wegen kan bewandelen om dat anoniem te melden, zodat het via de HR-afdeling alsnog bij de mensen hogerop kenbaar kan worden gemaakt. “We moeten op die onafhankelijke systemen vertrouwen”, aldus Booty.

De Xbox Game Studios-baas zou eraan hebben toegevoegd dat het maken van overuren alleen vanuit persoonlijk enthousiasme en passie voort zou moeten komen, en niet een verplicht onderdeel van gameproductie is. Volgens Kotaku meldden met name enkele testers van ZeniMax dat zij alsnog overuren moesten draaien vanwege sociale en professionele druk. 

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

benieuwd wat roy hier van vind want die denkt atlijd dat het maar rommelt bij xbox, kennelijk doen ze dus ook heus wel wat goed, en roy was maar een grapje he.

0

@hulstpower ik heb deze studio ook nooit beschuldigd daarvan maar wel dat het rommelt bij de makers van fable, everwild en perfect dark. Het rommelt niet bij Bethesda die brengt alles met bugs uit en of stelt alles uit

0
test

@Roy36NL eerste keer dat een grote game van hun uitgesteld word, normaal halen ze een datum altijd. Maar je zei het rommelt bij micro en ik zei bij 3 studios maar van 23. Maar ik zit je maar te pesten hoor. Iedereen mag ze mening hebben

0

Als we iets kunnen opmaken uit de recente historie dan is het wel dat als men er een punt van willen maken dat er geen crunch is, dat er crunch is. Het is Bethesda. Grote club. Loodzware games. Er is crunch. De staat van game development dwingt het af, men moet teveel afleveren in te korte tijd. Het is niet zo simpel als er maar meer handjes tegenaan gooien, dan worden de teams te groot en is het niet meer te managen. We zijn op een breekpunt beland in de historie van game development waar er harde concessies gemaakt moeten worden, en je ziet ze al gebeuren zonder dat het specifiek uitgesproken wordt. Het feit dat Square monsterlijke games zoals Final Fantasy 7 remake in delen opsplitsen en ze te koop zetten voor ludieke bedragen dat gebeurt niet zonder reden.

0

Aanbevolen voor jou