Nieuws
Xbox Game Studios

‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’

‘Noemt het oneerlijk om crunchcultuur alleen aan Bethesda te linken’

Geschreven door Marvin Toepoel op
Xbox Game Studios-baas Matt Booty zou bij een interne vergadering gesproken hebben over de vermeende crunchcultuur bij Bethesda Game Studios en moederbedrijf ZeniMax, en zegt zeker te zijn dat die er niet meer is.

Dat meldt Kotaku naar verluidt aan de hand van een video-opname van de vergadering, die niet openbaar is gemaakt. Matt Booty zou gezegd hebben dat hij “zelfverzekerd” is dat Bethesda niet cruncht, en dat het “oneerlijk” is om de crunchcultuur alleen aan Bethesda te linken. Dit in reactie op een medewerker die aan hem vroeg te reageren op Kotaku’s verslag van de crunchcultuur bij de ontwikkeling van Fallout 76, van eerder deze maand.

In dat verslag wordt onder andere gesproken over werkomstandigheden bij Bethesda en ZeniMax gedurende de ontwikkeling van Fallout 76. Booty zei naar verluidt tijdens de vergadering dat Xbox berichten over crunch erg serieus neemt, maar voegde er volgens Kotaku het volgende aan toe: “Het moeilijke aan veel van dit soort artikelen, is dat ze altijd terugkijken, soms naar best ver in het verleden.”

“Crunchcultuur is… Als je tien jaar teruggaat, is het moeilijk om slechts één studio te beschuldigen”, zou Booty hebben gezegd. “Het was gewoon onderdeel van de industrie. Ik zeg dat niet om het goed te praten, ik zeg alleen dat het een onderdeel van de cultuur en de industrie was. Ik sliep letterlijk onder mijn bureau aan het begin van mijn carrière, en we keken daarnaar als een ereteken.”

Booty erkent volgens Kotaku dat crunch nog steeds plaats kan vinden zonder dat hij ervan afweet. Maar hij zegt ook dat personeel verscheidene wegen kan bewandelen om dat anoniem te melden, zodat het via de HR-afdeling alsnog bij de mensen hogerop kenbaar kan worden gemaakt. “We moeten op die onafhankelijke systemen vertrouwen”, aldus Booty.

De Xbox Game Studios-baas zou eraan hebben toegevoegd dat het maken van overuren alleen vanuit persoonlijk enthousiasme en passie voort zou moeten komen, en niet een verplicht onderdeel van gameproductie is. Volgens Kotaku meldden met name enkele testers van ZeniMax dat zij alsnog overuren moesten draaien vanwege sociale en professionele druk. 

Bron: Kotaku

Dit artikel delen:

Lees meer

QA-bedrijf Quantic Lab reageert op beschuldigingen omtrent kwaliteit Cyberpunk 2077 Modder laat deel Half-Life 2 werken op Switch via Portal-port
21

Reacties op: ‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juni 2022 16:13
    benieuwd wat roy hier van vind want die denkt atlijd dat het maar rommelt bij xbox, kennelijk doen ze dus ook heus wel wat goed, en roy was maar een grapje he.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 juni 2022 17:44
    @hulstpower ik heb deze studio ook nooit beschuldigd daarvan maar wel dat het rommelt bij de makers van fable, everwild en perfect dark.

    Het rommelt niet bij Bethesda die brengt alles met bugs uit en of stelt alles uit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juni 2022 18:17
    @Roy36NL eerste keer dat een grote game van hun uitgesteld word, normaal halen ze een datum altijd. Maar je zei het rommelt bij micro en ik zei bij 3 studios maar van 23. Maar ik zit je maar te pesten hoor. Iedereen mag ze mening hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 juni 2022 18:26
    @hulstpower de presentatie doet wel in mijn voordeel spreken niks te horen over fable perfect dark en everwild. Maar ze hebben het slim in de markt gezet door te zeggen we laten allen zien wat het komende half jaar uitkomt.

    En klopt Bethesda stelt weinig uit maar brengt wel games uit met een groot aantal bugs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 juni 2022 18:44
    @Roy36NL dat laaste ontkende ik ook niet he, maar het zijn voor mijn geen bugs zoals cyberpunk had dat het onspeelbaar was. Maar goed heb met met hun rpgs altijd vermaakt. Maar van fable wisten we toch al die komt verlopig niet uit, studio had vorig jaar forza horizon 5 gemaakt en hun maken allemaal goeie games, van de andere 2 geef ik je gelijk dat slechte nieuws doet hun weinig goed. Maar we gaan het zien, ben wel benieuwd wat micro na juni 2023 gaat uitbrengen dat jaar nog. Misschien evowed eind 2023 of hellblade 2 dan toch eindelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tyranus

    • 29 juni 2022 22:43
    @Roy36NL games die uitkomen de komende 12 maanden , dus het is nog al logisch dat de rest niet getoond werd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 juni 2022 23:01
    @Tyranus als jij in die poppenkast geloofd oke

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 30 juni 2022 10:55
    @Roy36NL Ik denk dat ze gewoon de Nintendo route volgen en dat is minder vergezichten tonen. En 90 procent wat ze laten zien pas verder tonen of aankondigen een jaar van te voren. Wat hebben we nu als voorbeeld aan een Wolverine. Leuk dat we weten dat het eraan komt. Maar we hebben niets aan nietszeggende CGI trailers van vergezichten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 juni 2022 11:04
    @Snoop213 maar waarom deed Xbox het eerst wel dan want we hebben van zowel fable everwild perfect dark hellblade 2 allemaal al dingen gezien en precies de games waar fans om vragen waarom toon je niks aan die fanbase in je eigen showcase dat had de presentatie zoveel beter gemaakt. Nu komen ze in mijn ogen met een zwakke opzet van dit komt de komende 6 maanden naar Xbox en veel gamepass terwijl veel van die games niet eens exclusief zijn. Ik hou van die cgi trailers kan je lekker verheugen op wat komt. Ik vind dit een gemiste kans net zo een gemiste kans als Sony die niks laat horen over waar aan ze werken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 30 juni 2022 11:14
    @Roy36NL Dat is heel simpel om te laten zien dit is wat er in de pijpleiding zit voor de komende jaren. En nu gaan we per zomer showcase laten zien wat er het komende jaar uit gaat komen. En misschien doen ze op de VGA nog iets van een onbekend vergezicht tonen. En dan je 2e punt het kan niet exclusief zijn. Maar gamepass is voor vele waaronder ik zelf wel een voordeel om de game op Xbox te spelen. Kijk jij hebt dat niet. Maar meeste mensen wel. Verder CGI trailers leuk dat ik weet het komt eraan maar eigenlijk heb ik er niets aan. Verder houdt Sony denk ik deze september nog wel een grote showcase. Met wat ik denk. Spiderman 2 gameplay, Sly Cooper 5, Infamous oa. En Sony kennende ook nog wel een aantal teasers voor de toekomst. Maar ik zie liever bedrijven gewoon per jaar hun games tonen. Want dat scheelt veel uitstel van games. Want het uitstellen van games loopt ook de spuigaten uit. Zie liever dat we net zoals gisteren een datum krijgen als de ontwikkelaar er vrij wel zeker van dat ze die kunnen halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 juni 2022 11:25
    @Snoop213 dan hebben we beide een ander gevoel bij de presentatie. Vond de kwantiteit beter dan de kwaliteit. Zeker omdat mijn hoogtepunten diablo 4 en silk song waren 2 niet exclusive games. Dat voor is je Xbox showcase is wat mager

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 30 juni 2022 11:31
    @Roy36NL Oh ik vond de presentatie ook niet bijster interessant alleen het verschil tussen ons denk ik. De gamepass games ga ik gewoon proberen en kijken of ik het wat vindt. Maar jij gebruikt natuurlijk geen gamepass. Ja dan is het geen voordeel voor jou. Ik miste natuurlijk ook Hellblade 2, Ik had graag ook een nieuwe Banjo Kazooie gezien. Het was geen absolute topkwaliteit de Showcase.. Maar echte topkwaliteit showcases/ direct die heb ik al heel lang niet meer gezien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 29 juni 2022 16:31
    Als we iets kunnen opmaken uit de recente historie dan is het wel dat als men er een punt van willen maken dat er geen crunch is, dat er crunch is.

    Het is Bethesda. Grote club. Loodzware games. Er is crunch. De staat van game development dwingt het af, men moet teveel afleveren in te korte tijd. Het is niet zo simpel als er maar meer handjes tegenaan gooien, dan worden de teams te groot en is het niet meer te managen.

    We zijn op een breekpunt beland in de historie van game development waar er harde concessies gemaakt moeten worden, en je ziet ze al gebeuren zonder dat het specifiek uitgesproken wordt. Het feit dat Square monsterlijke games zoals Final Fantasy 7 remake in delen opsplitsen en ze te koop zetten voor ludieke bedragen dat gebeurt niet zonder reden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 29 juni 2022 16:36
    Dit soort uitspraken kunnen je alleen maar gezeik opleveren in de toekomst. Hopelijk valt het mee, maar er worden ongetwijfeld wat overuurtjes gedraaid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 29 juni 2022 16:58
    Er is geen crunch! en als het er wel is weet ik er niet vanaf!

    goed verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 29 juni 2022 19:07
    @ali3n8tor

    Als je het zo zegt wel ja.

    Maar hij heeft wel een punt dat als de wegen goed zijn om dit te melden dat hij en de hoge bazen bij Micro daar wel op zouden moeten vertrouwen
    En dus als die wegen nooit gebruikt worden dan zou je kunnen stellen dat er geen crunch is.

    Hij erkent enkel dat het kan zijn dat niemand daar gebruik van maakt en dus het wel zou kunnen.

    Dat zou dan betekenen dat er toch ergens angst is om te melden of de wegen te moeilijk zijn of iemand mensen tegenhoud te melden

    Maar als de wegen voor anoniem melden goed zijn zou je er op moeten vertrouwen en dus zegt hij het helemaal goed.

    Het is er niet, want ze horen nooit van.
    Als het er wel is weet hij er niks van omdat het niet gemeld wordt.

    Hij kan ook moeilijk bij elk team lid in elke studio gaan kijken of ze geen gedwongen over uren maken toch!
    Daar zijn die systemen voor en andere team leiders.
    Daar kan wel wat mis zijn, maar logisch dat hij het niet weet zolang het niet bekend is en bewezen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Senchi87

    • 29 juni 2022 17:49
    Vandaar dat het allemaal zo lang duurt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 29 juni 2022 21:00
    @Senchi87 LoL inderdaad

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 29 juni 2022 20:27
    Als men er uit passie zelf voor kiest om overuren te maken zou ik dat zelf ook alleen maar aanmoedigen. Dan heb je tenminste mensen voor je werken die echt gemotiveerd zijn om een goed product af te leveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 30 juni 2022 09:35
    @Riyakuya Nope, als ze uit passie overuren willen maken, zou ik ze een schop onder hun kont geven naar huis. Als je ergens passie voor hebt dan zorg je ervoor dat je ook voldoende rust krijgt zodat je een beter product kunt afleveren. Crunch heeft nog nooit bewezen dat een product beter is. Het product is alleen maar afgeraffeld om de deadline te halen. Een keer overuren pakken kan geen kwaad, maar continue dat is niet goed.