Nieuws
Xbox Game Pass

Xbox Game Pass moest eerst een verhuurservice worden

De service droeg de codenaam Arches

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft was in eerste instantie van plan om van Xbox Game Pass een verhuurservice te maken.

Dat laat Sarah Bond, hoofd van Microsofts game-ecosystemen, weten in een interview met GQ. Game Pass droeg intern in eerste instantie de codenaam 'Arches' en was bedoeld als een service waarmee mensen games konden huren.

Microsoft koos er uiteindelijk toch voor om een Netflix-achtig model te gebruiken voor Game Pass, waarbij men met een abonnement onbeperkt toegang heeft tot diverse games - zolang ze op de service staan. De keuze is daarop gevallen omdat games tegenwoordig een veel langere levenscyclus hebben. "Vroeger werd zo'n 75 procent van alle omzet van een game in de eerste twee maanden na release verdiend. Tegenwoordig is dat verspreid over twee jaar."

In eerste instantie kreeg Microsoft te maken met veel weerstand van andere uitgevers toen ze het concept van Game Pass voorstelden. "Ze hadden zoiets van, 'Game Pass gaat games devalueren'. Het team ging experimenteren met oudere titels om uitgevers te overtuigen."

Game Pass lanceerde in juni 2017 en is inmiddels een belangrijk onderdeel van Microsofts strategie. In januari 2021 waren meer dan 18 miljoen abonnees. Er staan meer dan honderd spellen op de service. Alle games van Microsoft en diens studio's zelf verschijnen direct op lancering op Game Pass. De service is ook verkrijgbaar op pc en mobiel.

Dit artikel delen:

Lees meer

De eerste beelden van de Halo-televisieserie The Elder Scrolls 6-exclusiviteit niet bedoeld als straf voor andere consoles
14

Reacties op: Xbox Game Pass moest eerst een verhuurservice worden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 16 november 2021 08:44
    Toen gamepass uitkwam had ik het even maar stopte er snel mee, totdat ze met day one releases kwamen en sinds dien verleng ik hem elk jaar en nu met xcloud er bij wat heerlijk is nu net even gta san andreas in cloud gespeeld game leent zich er perfect voor en geen hdr bug daarop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 16 november 2021 08:54
    sinds ik gamepass heb, heb ik nauwelijks nog games gekocht.
    In het verleden gebeurde het vaak genoeg dat ik een game kocht en uitspeelde om hem daarna nooit meer aan te raken. Of zelfs niet eens uitspeelde omdat ik mijn interesse in de game verloor.
    Gamepass is wat dat betreft ideaal, voor 12 euro per maand ontzettend veel games en vaak ook nog de nieuwste. EN als je genoeg punten scoort kun je nog gratis Gamepass krijgen ook! (ook al duurt het wel lang voor je die bij elkaar hebt ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 16 november 2021 10:08
    @mole28 same hier alleen echte top games koop ik nog. Genoeg op game pass om mij het jaar rond bezig te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 16 november 2021 10:28
    @wazp yep same here, en soms als ik twijfel over een topper komt ie meestal na een jaar of zo wel op gamepass en ben ik blij dat ik gewacht heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MikkelE30

    • 16 november 2021 09:25
    "'Game Pass gaat games devalueren'."

    Daar hebben ze wel een punt, ik denk er wel twee keer over na voordat ik 60 euro uitgeef aan een game die wellicht op Gamepass komt. Guardian's of the Galaxy is zo'n voorbeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 16 november 2021 10:23
    @MikkelE30 ja ik heb dat met cuphead, niet dat die heel duur is maar ik heb toch genoeg liggen dus wacht wel alleen duurt het langer dan ik had verwacht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 16 november 2021 10:19
    Je huurt ze nog steeds en je bezit niets. Daarbij worden veel games volgestampt met gaas-modellen en mtx en dat trekt mij voor geen meter

    En het zal wel een generatiedingetje zijn maar met gamepass (op pc voor mij i might add..) voelen games meer aan als wegwerp artikelen dan als waardevolle spellen. En ik snap dat hier een gigantische markt voor is en er heel veel gp-fanboys zijn die nooit meer games kopen en alles "gratis" spelen, maar als het internet eraf gaat heb je niets, als je abbo stopt heb je niets. als publishers ineens hun games erafhalen heb je niets. zeg maar net zoals netflix waar ineens heel veel content weg is en versplintered terug komt op allemaal andere betaaldiensten…

    nogmaals, geen aanval maar een persoonlijke voorkeur, ik heb niet zoveel met de fastfood game industrie, ik koop liever een goeie maaltijd met waardevolle herinneringen, dan dat ik de muur leeg trek en snacks vreet en geen idee meer heb wat ik de avond ervoor gedaan heb

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 16 november 2021 10:32
    @ali3n8tor Ik snap je kritiek en je hebt ook helemaal gelijk hoor, maar ik speel veel sp games en als die uit heb speel ik ze niet meer dus is gamepass ideal en games van sony speel ik ook altijd gewoon nog day one. Maar gp scheelt gewoon geld en daar neem ik een genoegen mee als een game ooit verwijnt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 16 november 2021 11:50
    @ali3n8tor Dan mag ik aannemen dat je al je games fysiek koopt? Mijn ervaring met digitaal is namelijk dat als het internet er af ligt je ook SP games niet meer kan spelen (betrof Sony's store)

    Waar ik GP voor gebruik is om nieuwe games uit te proberen, en als ik er een dan leuk vindt en hij gaat eraf dan koop ik hem alsnog in de store maar dan met korting. Er zijn maar een paar game series (Zelda, Fire Emblem en Xenoblade) die ik echt day one in huis heb de rest koop ik alleen met flinke korting.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 16 november 2021 15:44
    @ali3n8tor Ik combineer gewoon de beiden.

    Games die 'k echt in m'n bezit wil koop 'k op schijf (zelfs first party games), en ik vul aan met gamepass voor games die 'k anders sowieso niet zou kopen. Bij dat laatste deel zitten vaak aangename verrassingen die 'k anders nooit een kans had gegeven.

    Gamepass is een keuze, en een keuze die je perfect kan combineren met games kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 16 november 2021 11:26
    Natuurlijk heeft GPU voordelen en nadelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 16 november 2021 11:49
    In eerste instantie was ik net als velen best sceptisch. Gamepass was een aardig concept maar had nog niet de wow factor die het nu wel heeft. Zodra er bekend werd dat al hun eigen titels day one op pass zouden verschijnen (en blijven) en natuurlijk de drang om hun eigen studio's flink uit te breiden (incl. de Zenimax deal en wie weet wat nog meer) is de gamepass een no-brainer geworden. En nee het zijn niet meer dan 100 games..(dat lees je maar steeds); het zijn meer dan 300 games.. Voor het bedrag waar je normaal 1,5 game van kan kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 16 november 2021 12:51
    Ik heb 1 minpuntje en dat is….. waarom hebben ze zo snel die halo multiplayer uitgebracht?!? Zit nu in tweestrijd forza of halo, allebei top games. Wat een luxeprobleem toch met die gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 16 november 2021 16:30
    Gamepass is de reden dat ik er een Xbox bij gekocht heb.
    Heb al een ps4 en ga (ooit eens….) een 5 halen. Maar ik vind gamepass geweldig! Dus toch een series S erbij gehaald voor gamepass. Geen seconde spijt van. Eigenlijk is de ps4 bijna niet meer aan geweest sinds ik de xbox heb. :D