De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Normaal is het de PS3 die door ontwikkelaars de zwarte Piet krijgt toegespeeld als het gaat om de ontwikkeling van multi-console-games, maar ditmaal is het de Xbox 360 die de ontwikkeling van een game bemoeilijkt. Ditmaal niet op technish niveau, maar op management-niveau.
Programmeur John Carmack zegt namelijk dat de Xbox 360-versie van Rage er minder goed zal uitzien als de game niet op meer dan twee disks kan worden uitgebracht. Er zal compressie moeten worden toegepast en dit heeft volgens hem gevolgen voor de beeldkwaliteit. Je zou zeggen dat de game dan maar op drie disks moet worden uitgebracht, maar de royalties die Microsoft vraagt over een extra disk zijn te hoog om een derde disk haalbaar te maken.
Carmack wil dan ook dat Microsoft water bij de wijn doet en het dus mogelijk maakt voor id om de game op drie DVD's uit te geven. Voor zowel de PS3, PC en Mac is dit geen probleem, want voor de eerst genoemde komt de game op Bluray-disk uit en voor de laatst genoemde op meerdere DVD's en waarschijnlijk ook op Bluray.
Reacties op: Xbox 360-versie van Rage zal grafisch minder mooi worden
ITC4LIFE
Xtinction
Royalties dus omlaag MS, je kan geen flater slaan door slechtere graphics af te leveren dan de PS3. Wie zich brandt (het niet gebruiken van een nieuwe technologie voor dataopslag) moet op de blaren zitten (3 cd games toestaan voor een lage prijs).
The Excepted
Game_God
ITC4LIFE
D4rKy28
Ocmerius
Teknootje
Blijf het trouwens een apart wereldje. Je maakt een game voor een console. Maar omdat je dat spel maakt, moet je wel veel betalen aan de console bouwer. want anders mag het er niet eens op.
Darklone
Ocmerius
Maarja, dan nog, als je een goede game maakt dan verdien je die royalties toch ook gewoon weer terug?
Lijkt mij dan hoor,
Excalibur82
Nhid
Frantic-Sheep
SkeetSkeet
nicster
zo verleidelijk om dit soort discussies te starten altijd
nicster
Dicear
Lucifur
Wat een slecht omschreven stukje. Natuurlijk is wel op technisch niveau. Dat is de oorzaak van het probleem. De oplossing wordt beperkt door besluiten op management niveau, zo zou je het kunnen omschrijven. Maar een multi disc game is natuurlijk niet de oplossing. En daarnaast werkt het maar bij een paar genres. Lineaire spellen kunnen multi-disc worden, als bijvoorbeeld een RPG. Maar een race/sport/schiet spel wordt al lastig/onmogelijk. Multiplayer/SP kan je scheiden maar het is natuurlijk geen doen om bij een race spel bij het selecteren van een andere track van DVD te moeten wisselen. Dit leeft al lang en indirect worden spellen hierdoor ingekapt wat voor ons gamers weer kut is.
Er is tevens een groot verschil tussen berichten van developers die beweren/zeggen dat (voor hun) het programmeren op de PS3 erg lastig is (met de 360 als mainplatform of een incompatible engine) en uitspraken dat er simpelweg geen ruimte is. Lastig/moeilijk programmeren =tijd/geld. Beperkingen vanwege DVD9 = feit. Je kan genoeg doen met compressietechnologieen maar dat houdt ook een keer op.
Zolang ID op de andere platforms (PC, PS3) wel gewoon alles uit de kast halen wat ze willen vind ik het prima. Indien alle versies worden gedowngrade vanwege het minste technische platform (360) dan is dat natuurlijk kudt voor alle gamers.
Zie ook mijn Game Blogje
Lucifur
Slim/sneaky, maar vooral kut voor gamers als we hierdoor mindere spellen krijgen.
alimasterv