"Voor een lange tijd in de ontwikkeling van WoW hadden bepaalde mensen in het ontwikkelteam het idee om de game honderd jaar in de toekomst van Azeroth af te laten spelen", zo vertelt Metzen. Azeroth is de wereld waarin World of Warcraft zich afspeelt. "De oorlog tussen de Orcs en mensheid was al lang voorbij en het was een veel duisterder game [dan nu]. Er werden veel coole illustraties voor gemaakt maar toen we wat afstand namen en er naar keken, voelde het gewoon niet als Azeroth."

Didier vergelijkt het met Star Wars: "We gingen in de toekomst van de wereld en veranderden het uiterlijk van sommige personages, maar het klikte gewoon niet bij veel mensen. Het is alsof je Darth Vader, een grote, enge, dodelijke ridder in een klein kind veranderd. Oh wacht, dat hebben ze al gedaan."

Iedereen houdt van Warcraft

"Toen dachten we: waarom proberen we het wiel opnieuw uit te vinden? Iedereen houdt van Warcraft - laten we het net zoals Warcraft maken", aldus Didier. "Het hoeft niet in de toekomst plaats te vinden, het heeft geen enge versies van personages nodig. Laten we het zoals Warcraft III maken - dat zullen de fans geweldig vinden."