World of Warcraft verliest drie miljoen spelers | Gamer.nl

World of Warcraft verliest drie miljoen spelers | Gamer.nl

Het aantal betalende spelers van World of Warcraft is afgelopen drie maanden gedaald van ruim 10 miljoen naar 7,1 miljoen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Activision Blizzard woensdagavond bekendmaakte.

De forse daling volgt na een opleving van het aantal abonnees in november van vorig jaar. Halverwege die maand verscheen de vijfde uitbreiding voor de mmo, Warlords of Draenor. 

Activision Blizzard meldt dat de inkomsten uit World of Warcraft wel relatief stabiel zijn gebleven. Dit mede dankzij betaalde functies bovenop het maandelijks abonnement en een stijging van de prijs van een maand speeltijd in bepaalde regio's. 

Onlangs werd voor World of Warcraft juist nog de mogelijkheid geïntroduceerd om speeltijd te kopen met in-game goud. Voorwaarde is wel dat een andere speler die tijd met echt geld heeft aangeschaft. Hij of zij kan deze vervolgens te koop aanbieden via het virtuele veilingshuis in de game.

Prestaties overige games

Activision Blizzard maakte verder bekend dat Destiny en Hearthstone: Heroes of Warcraft samen tot op heden voor bijna een miljard dollar aan omzet gezorgd hebben. Laatstgenoemde telt meer dan dertig miljoen geregistreerde speleraccounts, zo werd eerder op de woensdag reeds bekendgemaakt. Samen hebben de spellen ruim vijftig miljoen spelers volgens de uitgever, wat zou betekenen dat er inmiddels zo'n twintig miljoen Destiny-accounts zijn aangemaakt

De uitgever is met name tevreden over de prestaties van Call of Duty: Advanced Warfare, dat de bestverkochte game op zowel Xbox One als Playstation 4 blijft. In november van dit jaar verschijnt het nieuwe deel in de reeks, Black Ops 3. Activision Blizzard brengt dit jaar ook nog Heroes of the Storm, StarCraft 2: Legacy of the Void, een nieuwe Tony Hawk en Guitar Hero en de volgende Skylanders-titel uit.

Omzet en winst

Activision Blizzard behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 1,28 miljard dollar, in tegenstelling tot 1,11 miljard dollar het jaar daarvoor. De winst groeide van 293 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2014 naar 394 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. Zowel de omzet als winst is hoger dan analisten hadden verwacht.

Door Gamer.nl/NU.nl

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou