Nieuws
Blizzcon

World of Warcraft Classic en nieuwe uitbreiding Battle for Azeroth aangekondigd

En ander Blizzcon-nieuws

Geschreven door Lucas May op
Blizzard heeft een klassieke versie van World of Warcraft onthuld. Dit heeft de gamemaker bekendgemaakt tijdens Blizzcon. Tevens ontvangt de mmorpg een nieuwe uitbreiding genaamd Battle for Azeroth en zijn er nieuwe aankondigingen gedaan voor Overwatch, Heroes of the Storm, Starcraft 2 en Hearthstone.

World of Warcraft Classic laat spelers de game ervaren zoals deze was voor de vele updates en uitbreidingen uit werden gebracht. Vorig jaar werd een 'vanilla-server' nog gesloten door Blizzard, waarna het team hierachter werd uitgenodigd bij de ontwikkelaar om vermoedelijk te helpen aan dit project. Veel details over de klassieke versie van WoW zijn nog niet bekend. Wel zegt production director J. Allen Brack dat het doel is om de ervaring van de originele game na te maken, zonder alle problemen. Een cinematische trailer is hieronder te zien. Een releasedatum is ook niet bekendgemaakt.

Battle for Azeroth

Naast World of Warcraft Classic is ook een zevende uitbreiding onthuld genaamd Battle for Azeroth. Met de uitbreiding kunnen spelers nieuwe gebieden van Azeroth ontdekken met de continenten Kul Tiras en Zandalar, samen met een aantal nieuwe eilanden. De level cap wordt verhoogd naar 120 en uiteraard worden nieuwe dungeons en raids beschikbaar gesteld. Volgens de ontwikkelaars is het 'de meest ambitieuze update voor de game in tijden', mede dankzij een nieuwe mogelijkheid genaamd Island Expeditions. Drie spelers kunnen hiermee coöperatief opdrachten uitvoeren op een eiland terwijl er wordt gestreden tegen drie computergestuurde of echte spelers.

Tevens worden nieuwe Allied Races geïntroduceerd: Nightborne, Highmountain Tauren en Zandalari Trolls voor de Horde en Void Elves, Lightforged Draenei en Dark Iron Dwarves voor de Alliance. Deze nieuwe Allied Races kunnen worden ontgrendeld om zelf mee te spelen, hoewel personages dan beginnen op level 20. Over een releasedatum voor de uitbreiding is nog niets bekend, maar de kans is groot dat deze in de herfst van 2018 gaat verschijnen.

Ander nieuws van Blizzcon 2017

De volgende uitbreiding voor Hearthstone, Kobolds & Catacombs, komt met Dungeon Run, een nieuwe singleplayer-modus voor de kaartgame waarin spelers tegen acht willekeurige bazen moeten strijden.

Heroes of the Storm ontvangt twee nieuwe personages. Hanzo van Overwatch en Alextstrasza uit Warcraft worden toegevoegd aan de moba.

Voor Overwatch is een nieuwe map aangekondigd in de vorm van een Blizzard-pretpark, die begin 2018 wordt toegevoegd aan de game. Verder is de nieuwe held Moira onthuld en worden er in 2018 nieuwe skins toegevoegd die zijn gebaseerd op Diablo, Starcraft en andere Blizzard-games.

Blizzard maakte verder bekend dat Starcraft 2 deze maand free-to-play gaat worden, waarbij de Wings of Liberty-campagne en co-op modus gratis kunnen worden gespeeld.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de Week: Nieuwe beelden van The Last of Us 2 en de eerste missie van Call of Duty: WW2 Aer: Memories of Old
28

Reacties op: World of Warcraft Classic en nieuwe uitbreiding Battle for Azeroth aangekondigd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • The Chosen One

    • 4 november 2017 11:21
    Ander nieuws van Blizzcon 2017?
    Lijkt me toch wel dat deze allemaal hun eigen topic krijgen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • michaelblonk

    • 4 november 2017 11:45
    @The Chosen One Dat zou je verwachten ja. Net als bij de PS4 en de xbox one. Helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 5 november 2017 01:14
    @The Chosen One Vond het al apart dat de meeste gaming websites hun informatie updaten tijdens de eerste Blizzcon gisteravond, maar Gamer.nl was muisstil. Blijkbaar interesseert het ze niets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 6 november 2017 10:41
    @Qinneth gamer zakt verder en verder af, al lang niet meer mijn main gaming site.
    Alleen een Nederlandse site is soms wel fijn. Iemand die een goede andere Nederlandse weet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 7 november 2017 01:08
    @The Chosen One Voor het grootste gedeelte typen ze alleen artikelen over van persberichten of andere Engelstalige gaming websites, en daarvoor heb je niet eens eens echt personeel nodig. Een aap met een typemachine kan dit doen, of een degelijk geschreven software programma.

    Erg jammer, ik verwacht toch wel wat scherpere meningen, industrie analyses en up to date informatie wanneer iets gebeurt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 4 november 2017 12:33
    Ik dacht dat ik gek werd toen ik die cinematic zag. Blizzard zijn echt tovenaars van de intro filmpjes. Van WoW Classic kan ik echt niet warm of koud worden. Ik denk dat >90% van de mensen die dat graag willen met een te rooskleurige bril terugdenken aan Vanilla. Het gaat vies tegenvallen voor die mensen.

    Overigens vond ik de aankondiging van Classic dan wel weer briljant. Ik dacht 'Waar gaat die gozer nou naar toe met z'n gelul over ijs'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 4 november 2017 13:04
    @Sander999 Toch raar dat private vanilla servers tienduizenden spelers hebben dan.

    Toen ik vorig jaar op Nostalrius speelde piekte een enkele server al boven de 15k.

    Ik word wel blij van Classic servers, mogelijk ga ik dit wel een kans geven. Wacht alleen nog even af wat 'zonder alle problemen' betekent. Als dit bugfixes zijn prima, maar als ze het spel veranderen ben ik wat afwachtender.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 4 november 2017 16:59
    @Skjip
    Zo raar vind ik dat niet. Ik zeg toch niet dat niemand het leuk vindt? Er zal inderdaad een klein aantal mensen zijn die het wel leuk vindt. 15.000 spelers is minimaal als je het weg zet tegen het totaal aantal WoW spelers. Ik denk dat een groot aantal mensen Classic weer een keer gaat spelen (waaronder uiteraard ik ook) maar ik denk dat het overgrote merendeel dat na een aantal weken (maanden?) helemaal zat is. Die gameplay is inmiddels zo verschrikkelijk verouderd dat het simpelweg niet leuk meer zal zijn om te spelen. Het is puur nostalgie, niks meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 4 november 2017 17:06
    @Sander999 Tsja, als jij het zegt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SevenEight

    • 4 november 2017 13:54
    @Sander999 Dat ze nog geen complete film hebben gemaakt in die style snap ik dan ook niet. (Niet doelend op de ingame animaties.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stickz

    • 4 november 2017 14:12
    @SevenEight vergis je niet in de kosten en uren van een dergelijke film. Dat gaat om miljoenen! De eerste warcraft film is ook super gefixt. Erg mooie film! Al gezien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stickz

    • 4 november 2017 13:35
    Blijf toch bij elke nieuwe expansion als een kind zo blij. Ik hoop dat deze expansion wat meer gaat focussen op battlegrounds, dan enkel arena.

    Speel nog steeds met vlagen WoW. Zit in een high-end guild als casual, dus dan heb je minder het probleem dat je nooit groups hebt of veroordeeld bent tot pugs. Ik kan me voorstellen dat de lol aanzienlijk minder is als je dat niet hebt.

    Ga zelf de classic wel een keer proberen, maar het nostalgische ga ik persoonlijk niet terug krijgen. Als kind, want dat was ik destijds (en nog steeds wel een beetje ;)), was het gewoon echt allemaal nieuw. Ik deed er bijvoorbeeld al een eeuwigheid over om 60 te worden, omdat ik alles wilde ontdekken. Daarnaast was een epicmount echt een achievement en was ik ook een van de weinigen in het begin die er een had. Prachtige tijden, maar dat gaat een classic server me sowieso niet meer brengen. Ik denk dat het wel een leukere timesync is voor mij persoonlijk dan de eeuwige daily’s op 110 atm.

    Ben benieuwd! Ik kijk er persoonlijk in ieder geval erg naar uit! Vooral naar de nieuwe release van TBC, want dat was toch wel mijn favoriete expansion.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 4 november 2017 20:27
    Ik heb al zo vaak gezegd dat ik klaar ben met wow. Maar dan zie ik de nieuwe expansion, en ik weet dat ik t toch wel weer zal kopen en in ieder geval een paar maanden zal spelen. Godverdomme Blizzard "Just when i thought i was out, they pull me back in"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 4 november 2017 21:21
    @darkmanwls Godfather reference :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 4 november 2017 23:37
    Ik werd nou niet bepaald warm of koud van de cinematic. Noem me een zeikerd, maar het hele Alliance vs Horde begint wat mij betreft z'n charme te verliezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Panzermeister

    • 4 november 2017 23:42
    Dit is legendarisch mensen. De terugkeer van het beste spel aller tijden. Ik denk dat WoW classic meer spelers gaat krijgen dan de laatste expansion. Echt heel veel respect dat Blizzard hier eindelijk aan toegeeft. Vergeet alle haters hier en ga op in dat spel! 40 man raids, world PvP komt terug!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 5 november 2017 08:38
    @Panzermeister
    40 man raids! Anderhalf uur organiseren en verzamelen voordat je überhaupt kan beginnen aan de raid, jeeeeee. Kan niet wachten. /sarcasm.

    Maar ik hoop dat je gelijk hebt en het veel mensen over de streep trekt om terug te keren. Inderdaad credits aan Blizzard dat ze naar de community hebben geluisterd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 5 november 2017 09:14
    @Sander999
    Als je anderhalf uur moest wachten op je guildmembers zegt dat meer over je guild dan over het spel. ;)
    Gewoon goede afspraken maken, wij deden 19.45 uur verzamelen en 20.00 uur beginnen en dat ging altijd goed.
    Het voordeel van 40 man raids is dat je ook met 30 of 35 man aan de raid kan beginnen.
    Ik kan niet wachten op een classic server, Vanilla WoW is wat mj betreft nog steeds de beste versie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 5 november 2017 10:14
    @Hooper
    haha, dat is waar. Anderhalf uur is misschien overdreven maar 3 kwartier duurde het zeker. Om vervolgens 27 keer geganked te worden op weg naar de ingang van de raid. Afspreken bij de ingang gebeurde ook wel, maar dan werden individuele members nog 3 keer vaker geganked.

    Ik heb er goede herinneringen aan hoor, was een gouden tijd maar ik kan simpelweg niet meer zonder sommige quality of life veranderingen in WoW.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 5 november 2017 12:53
    @Sander999 Vanilla is niets voor jouw, jij kunt het beter houden bij de raid finder en voor de rest wat in je garrison bivakeren ofzo.

    Hoe ver je overal ook naast zit… en dan doen alsof dat aan vanilla ligt…

    Ja er zitten tal van 'flaws' in vanilla. Ook nog in 1.12. Maar ergens draagt dat ook bij aan de charme.

    Maar als wij bijv. gingen raiden, dan verzamelden wij ons met 3-5 guilds en dan gingen we naar Molten Core of BWL in een groep van 120+ en ja soms stond de opposite faction daar te wachten, maar 100 vs 100 in blackrock mountain… dat is een beleving waar geen battleground tegen op kan… en 40 man raiding is een gevoel…

    En ja het is veel werk om alles in goede banen te leiden. (Maintank/officer van 40 man raid guild). Maar als je de juiste mensen om je heen hebt dan start de raid op tijd en niet 45 minuten te laat…