"Vanaf het begin was onze grootste concurrent de piraterij. Het ging er niet om of bedrijf x of y een betere game of betere marketing had, maar het ging om het overtuigen van gamers om de legale versie te kopen en het spel niet te downloaden", aldus Iwinski, die daarna benadrukt dat DRM hiervoor geen uitkomst biedt.  “Natuurlijk hebben wij geëxperimenteerd met DRM en andere vormen van beveiliging, maar niets werkt. In de bijna twintig jaar dat ik in de industrie zit, heb ik nog geen DRM gezien die echt werkt."

"Uiteindelijk zijn er maar twee mogelijkheden: je gebruikt een lichte versie van DRM die binnen de kortste keren gekraakt is, maar geen vervelende bijwerkingen heeft voor de legale gebruiker, of je kiest voor de zware weg en doet je best om de game zo goed mogelijk te beveiligen. Dan wordt de game een stuk moeilijker om te kraken, maar vervolgens loopt de game trager en soms – voor de groep legale gamers – doet de game het helemaal niet. Geen van deze oplossingen werkt, dus waarom niet het systeem overboord gooien?”

Meerwaarde

Om spelers te overtuigen de legale versie van CD Projekts spellen te kopen, probeert de studio zoveel mogelijk meerwaarde te bieden met zijn producten. Dit in de vorm van speciale edities met "meer unieke voorwerpen, zoals soundtracks, making-of-dvd’s, boeken, walkthroughs en nog veel meer. Dit, samen met het heropvoeden van gamers wat betreft de noodzaak tot kopen van legale games, werkt”, concludeert Iwinski.