Windows Vista als gamesplatform onderzocht | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

ExtremeTech heeft de Bèta 2-release van Windows Vista aangegrepen om te onderzoeken hoe de stand van zaken met betrekking tot games is. Volgens de site is Vista zo goed als gebruiksklaar, en omdat de doelgroep voor een aanzienlijk deel uit gamers bestaat is het ondertu en tijd om te kijken of het OS tegen het hedendaagse spelletjesaanbod is opgewa en. Er werd dus een behuizing neergezet, en daar werden een AMD FX-62, een Asus M2N32-SLI Deluxe-moederbord, 2GB geheugen, een ATi X1900XTX, een Creative Audigy 2 en wat drives in gepropt, zodat er aan rekenkracht in elk geval geen gebrek was. Om driver i ues te voorkomen werd een 32bits-build van Vista geïnstalleerd, waarop vervolgens met een normaal gebruikersaccount de spelletjes werden geplaatst.

 Het populaire Sims 2 was het enige spel dat volledig geschikt was voor Vista, tot en met het weergeven van rating-informatie in de in Vista ingebakken Games Explorer. Ook Grand Theft Auto: San Andreas werkte perfect, alleen gaf Vista het spel afwi elend een 'Adults Only'- en een 'Mature'-rating, ongetwijfeld een gevolg van het getouwtrek rondom de Hot Coffee-mod. Het enige nadeel aan Black & White 2, Oblivion, Guild Wars, World of Warcraft en Half-Life 2 is dat deze spellen zichzelf niet aanmelden voor deze Games Explorer, maar voor de rest werkt alles precies zoals het hoort: er zijn geen adminrechten nodig en de prestaties zijn naar behoren, al was bij een paar spellen 2GB kennelijk wel het minimum waarbij dat laatste gezegd kon worden. Met name de resourcevreter FEAR kon beslist niet met een kleinere pc uit de voeten, en zelfs op de superdeluxe testbak lagen de framerates rond de 30 procent lager dan onder Windows XP. Opmerkelijk genoeg draaide Black & White 2, ook een grootverbruiker van systeembronnen, even soepel als onder XP.

 Civilization IV werkte prima, maar moest wel eerst met de laatste updates worden bijgewerkt om problemen te voorkomen. Minder goed verging het Rise of Legends: dat kreeg ruzie met de audio- en videodrivers, en met name het geknipper van een gedeelte van het beeld was bijzonder storend. Battlefield 2 draaide ook prima, maar het ingebouwde PunkBuster vereiste wel adminrechten. Call of Duty 2 is ook met PunkBuster uitgerust, maar dat spel had vreemd genoeg geen adminrechten nodig. Splinter Cell: CT meldde zich wel keurig aan in de Games Explorer, maar draaide in het geheel niet, wat mag worden toegeschreven aan de StarForce-beveiliging.

 De omstreden StarForce-driver is niet voor het nieuwe Microsoft-OS gecertificeerd, en bij elke herstart werd door Vista aangegeven dat deze niet geladen kon worden. Met enige moeite - en adminrechten - bleek de software wel te verwijderen, maar voor met StarForce beveiligde spelletjes lijkt Vista geen optie. Er wordt ongetwijfeld aan ondersteuning gewerkt, maar als de Ru ische kopieerbestrijders weer vijf jaar nodig hebben om hun zut (gedeeltelijk) gecertificeerd te krijgen is het werk van de gamemakers op voorhand vergeefs. Er is echter hoop: de twee grootste StarForce-gebruikers, UbiSoft en CDV, hebben al aangekondigd dat ze de toepa ing ervan zullen staken.

Afgezien van StarForce zullen veel probleempjes tijdens het optimalisatieproces van de komende maanden worden gladgestreken, maar het is te hopen dat er nog heel wat winst geboekt kan worden. Vista met 1GB voelt ongeveer even snel aan als XP met de helft daarvan: niet slecht, maar ook zeer zeker niet echt soepel. Opmerkelijk is verder dat er zo weinig spellen zijn die de Games Explorer ondersteunen, en hoewel dat Microsoft niet aan te rekenen is, telt het toch als minpuntje. De conclusie is dat, hoewel de testresultaten bemoedigend zijn, Vista nog niet is waar het wezen wil.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou