In een interview wat Gamespot recentelijk gehouden heeft met Dean Lester, de General Manager van Windows Graphics and Gaming, zijn een aantal erg interessante en veelbelovende punten naar voren gekomen voor PC gamers. Lester bevestigde namelijk dat Microsoft erop gericht is om de gamefunctionaliteit van Longhorn net zo toegankelijk te maken als een moderne spelcomputer. Daarnaast wil men echter ook de grote voordelen van PC gaming behouden zoals high-end graphics- en geluidshardware, online communities, community support en downloadable content.
Momenteel is Microsoft al druk in samenwerking met grote hardwareontwikkelaars als nVidia, ATi en Intel om voorverpakte PC's te ontwikkelen met variërende niveau's van mid-range en high-end hardwareconfiguraties voor verschillende verkoopprijzen. PC's met een bepaalde configuratie van CPU, videokaart en werkgeheugen, worden dan onder een bepaald "level" ingedeeld. Hiermee zou de keuze van een PC voor games versimpeld moeten worden, waarbij een snellere PC ook een hogere "level" aanduiding meekrijgt. Ook de systeemeisen op gameverpakkingen zullen van deze aanduidingen voorzien worden. Het is echter nog niet definitief of men dit systeem daadwerkelijk door gaat voeren.
Men wil ook af van de lange installatieprocedures die PC games altijd vergen. Het installeren en spelen van een game zou net zo simpel en snel moeten verlopen als bij een console. Ook streeft men naar een gestroomlijnder model voor videokaart drivers om verwarring over driverversies weg te nemen.Over game publishing wist Lester te vertellen dat Microsoft Game Studios niet langer gaat proberen om met de high-end titels als Half-Life 2 en Doom 3 te concurreren, maar de rest van de PC gamesmarkt wil gaan opvullen. Waarschijnlijk draait het hier om het ontwikkelen van games in genres die momenteel erg ondervertegenwoordigd zijn. Hiertoe zal Longhorn "native" support bieden voor XNA, het middelware platform wat ook door de volgende Microsoft spelcomputer gebruikt gaat worden. Het grootste voordeel hiervan is dat ook PC gamers gebruik kunnen maken van Xbox 2 randapparatuur zoals de controllers, stuurwielen en zelfs Xbox Live.
Microsoft hoopt met XNA standardisatie te realiseren binnen gamesontwikkeling waarbij developers niet meer hoeven te kiezen tussen PC of Xbox en dat ook de consument geen overwogen keuze hoeft te maken of ze een game op één van de twee platforms gaan spelen. Dit lijkt er op te duiden dat alle Xbox 2 games ook op de PC zullen verschijnen en omgekeerd. Goed nieuws voor PC gamers wellicht, maar of toekomstige Xbox 2 bezitters hier zo blij mee zullen zijn, valt nog even te bezien. Overigens kan dit er ook op duiden dat alle games uitgegeven door Microsoft zelf, op beide platformen zullen verschijnen waardoor er vanuit third-party support nog genoeg console exclusive content over blijft.
Longhorn moet in 2006 gaan verschijnen en zal bovendien gebundeld worden met de volgende versie van DirectX. Op de vraag of de opvolger van de Xbox ook op Longhorn zal draaien, wilde men geen commentaar geven.
Reacties op: Windows Longhorn moet PC's gamegerichter maken
NightRaven
eindelijk een windows, gericht op games!!! (voor de echte gamers onder ons!) hehehehe, ik geniet nu al, kan niet wachten tot de download er is
copycat
Ik zie het iig wel zitten, hoewel het natuurlijk weer een sterk staaltje dominatie kunst is wat M$ laat zien, is het werk dat ze nu verrichten bijzonder veelbelovend voor de toekomst.
Let's be real, consoles lijken al steeds meer en meer op pc's en als de pc z'n nadelen t.o. games van zich af kan schudden hebben wij als gamers ALLEMAAL alleen maar te winnen. Console meets PC meets console. Don't fight, enjoy!
Skinner
R-WIN
R-WIN
Ronn
Diablo17
Lees hier waarom : http://www.againsttcpa.com/tcpa-faq-dt.html
Duran
Hoewel : of wij - als PC-Gamers - blij moeten zijn dat er dan ook veel
X-Box2 titels op de PC verschijnen is nog maar de vraag.
Ik vind dat de PC markt toch heel anders is als de console markt.
Je hebt bepaalde genres die specifiek voor de PC zijn (FPS / RPG en RTS) en bepaalde genres die weer beter zijn op de consoles (platform / sport/racing).
En die scheiding is O.K.
Trouwens : "lange installatieprocedures" !
Heb ik me nog nooit aan gestoord.
Ik houd het dus lekker bij mijn trouwe PC-tje waarop ik toppertjes als Far Cry en Doom III speel en ik nu lekker uitkijk naar Half Life II, Vampire Bloodlines, The Roots enz.
OsseMaarten
wasdhatertwo
1. krijgen we dan ook toetsenborden en muizen op de XBOX, dat hoop ik toch NIET. Dan worden bijvoorbeeld FPS standaard gemaakt om te worden gespeeld met M&T!!! Dat willen ik en een heleboel andere gamers helemaal NIET. Diegene die dat wel willen kopen maar een PC
2. Je vervuild de meer progressieve consolemarkt met de Conservatieve PC-markt (reactie op Quake4: "als Quake 4 weer hetzelfde speelt als Quake 2 met betere graphics dan koop ik em". O,O% ruimte voor innovatie
3. PC en consoles moeten gewoon gescheiden blijven, het zijn beide 2 verschillende markten
R-WIN
R-WIN
rOninDLuX-
Wederom heb je me niet teleurgesteld met je overdadig idiote opmerkingen…
R-WIN
Men zal die LH OS nog wel kunnen tweaken neem ik aan. Vooral omdat men nog langer dan een jaar te gaan heeft.
MikeD
Ik denk dat je echt neit bang hoeft te zijn voor een toetsenbord of muis op xbox. En je hoeft ook niet bang te zijn dat alles er voor ontwikkeld zou worden.
neo101
'Goed nieuws voor PC gamers wellicht, maar of toekomstige Xbox 2 bezitters hier zo blij mee zullen zijn, valt nog even te bezien'
waarom is dit geen goed nieuws voor xbox2 bezitters? die krijgen toch ook een groter gameaanbod?
neo101
jij denkt met je 'concervatieve pc markt' alleen aan de fps pc games waar je zo'n hekel aan hebt, ik zal je vertellen, er bestaan ook nog andere game soorten, die wat meer vernieuwen dan sommige pcgames waar jij waarschijnlijk op doelt (doom3 ofzo).
ach, waarom reageer ik hier nog serieus op?
* gaat iets nuttigers doen *
wasdhatertwo
Dus de PC is meer progressief? waaruit blijkt dan dan?
wasdhatertwo
NiGhTmArE666
maargoed, iedereen zijn eigen keuze, maar om nou te roepen dat de console betere titels heeft… nee