In een interview wat Gamespot recentelijk gehouden heeft met Dean Lester, de General Manager van Windows Graphics and Gaming, zijn een aantal erg interessante en veelbelovende punten naar voren gekomen voor PC gamers. Lester bevestigde namelijk dat Microsoft erop gericht is om de gamefunctionaliteit van Longhorn net zo toegankelijk te maken als een moderne spelcomputer. Daarnaast wil men echter ook de grote voordelen van PC gaming behouden zoals high-end graphics- en geluidshardware, online communities, community support en downloadable content.

Momenteel is Microsoft al druk in samenwerking met grote hardwareontwikkelaars als nVidia, ATi en Intel om voorverpakte PC's te ontwikkelen met variërende niveau's van mid-range en high-end hardwareconfiguraties voor verschillende verkoopprijzen. PC's met een bepaalde configuratie van CPU, videokaart en werkgeheugen, worden dan onder een bepaald "level" ingedeeld. Hiermee zou de keuze van een PC voor games versimpeld moeten worden, waarbij een snellere PC ook een hogere "level" aanduiding meekrijgt. Ook de systeemeisen op gameverpakkingen zullen van deze aanduidingen voorzien worden. Het is echter nog niet definitief of men dit systeem daadwerkelijk door gaat voeren.

Men wil ook af van de lange installatieprocedures die PC games altijd vergen. Het installeren en spelen van een game zou net zo simpel en snel moeten verlopen als bij een console. Ook streeft men naar een gestroomlijnder model voor videokaart drivers om verwarring over driverversies weg te nemen.Over game publishing wist Lester te vertellen dat Microsoft Game Studios niet langer gaat proberen om met de high-end titels als Half-Life 2 en Doom 3 te concurreren, maar de rest van de PC gamesmarkt wil gaan opvullen. Waarschijnlijk draait het hier om het ontwikkelen van games in genres die momenteel erg ondervertegenwoordigd zijn. Hiertoe zal Longhorn "native" support bieden voor XNA, het middelware platform wat ook door de volgende Microsoft spelcomputer gebruikt gaat worden. Het grootste voordeel hiervan is dat ook PC gamers gebruik kunnen maken van Xbox 2 randapparatuur zoals de controllers, stuurwielen en zelfs Xbox Live.

Microsoft hoopt met XNA standardisatie te realiseren binnen gamesontwikkeling waarbij developers niet meer hoeven te kiezen tussen PC of Xbox en dat ook de consument geen overwogen keuze hoeft te maken of ze een game op één van de twee platforms gaan spelen. Dit lijkt er op te duiden dat alle Xbox 2 games ook op de PC zullen verschijnen en omgekeerd. Goed nieuws voor PC gamers wellicht, maar of toekomstige Xbox 2 bezitters hier zo blij mee zullen zijn, valt nog even te bezien. Overigens kan dit er ook op duiden dat alle games uitgegeven door Microsoft zelf, op beide platformen zullen verschijnen waardoor er vanuit third-party support nog genoeg console exclusive content over blijft.

Longhorn moet in 2006 gaan verschijnen en zal bovendien gebundeld worden met de volgende versie van DirectX. Op de vraag of de opvolger van de Xbox ook op Longhorn zal draaien, wilde men geen commentaar geven.