Ingame advertisement is een manier van reclame maken die de laatste jaren explosief is gegroeid. In bijvoorbeeld MMO's worden realtime advertenties geplaatst op virtuele reclameborden, waardoor er een groot publiek op een redelijk nieuwe manier wordt bereikt. Eén van de grotere bedrijven op dit gebied is Adscape Media, een bedrijf dat echter nog geen deals met uitgevers of ontwikkelaars heeft weten te sluiten.

Zoekgigant Google is volgens bronnen bij het bedrijf nu van plan om Adscape Media van de virtuele reclameborden op te kopen om zo hun Google Ads uit te breiden naar de gaming industrie. Het zou hier dan niet zozeer gaan om het geld dat ermee verdiend kan worden, maar meer om de vele patenten die met de koop van Adscape inbegrepen zijn.

De krant Wall Street Journal wist vorige maand te melden dat Adscape in gesprek was met Google en dat laatstgenoemde een bod van rond de 23 miljoen dollar (€17,5 miljoen) had gedaan.

Dat grote bedrijven wel wat zien in ingame advertisement bleek vorig jaar mei al, toen Microsoft ook een ingame reclamebureau opkocht. Dit bedrijf, Massive Inc. ging toen waarschijnlijk voor ongeveer 400 miljoen dollar over de spreekwoordelijke toonbank.

Tot nu toe valt de reclame in games nog mee, maar als het zo doorgaat, zal dit de komende jaren flink gaan veranderen. Logisch natuurlijk, want zo kunnen ook de ontwikkelaars een extra centje verdienen om te toch al hoge ontwikkelkosten van games iets te compenseren.