Gamasutra heeft data van de recensieverzamelwebsite Metacritic gebruikt, en voor oudere games data van Gamerankings. Wel geeft Gamasutra aan dat de reviewscores van oudere games minder goed te vertrouwen zijn, omdat er toen veel minder recensies online verschenen. De betrouwbaarheid gaat volgens de website omhoog vanaf de Dreamcast-lancering in 1999. Daarnaast is het belangrijk om in beschouwing te houden dat er nog altijd reviewscores voor Wii U-games verschijnen, en dat digitale releases niet meegenomen worden.

Gamasutra heeft het gemiddelde van de scores voor alle launchgames sinds de eerste PlayStation uitgerekend. Hieruit blijkt dat de launchgames voor de Wii U gemiddeld alleen beter scoren dan de launchgames voor PlayStation en Wii. De GameCube, Xbox 360 en Nintendo 64 hadden gemiddeld gezien de beste launch line-ups. Wel liggen de scores van Wii U-games ver uit elkaar in vergelijking met andere launchgames. Dit betekent dat er een grote diversiteit is in de cijfers die gegeven worden aan Wii U launchgames.

Dit komt mogelijk mede door de hoeveelheid launchgames: alleen de PlayStation 2 had meer beschikbare games op de dag van lancering. Gamasutra speculeert daarom dat het lagere gemiddelde van scores voor Wii U-games kan komen doordat de grotere hoeveelheid games ervoor zorgt dat de algemene kwaliteit van de games naar beneden gaat. Die vergelijking lijkt op te gaan, omdat de Nintendo 64 en GameCube, die met veel minder games lanceerden, een veel hoger gemiddelde qua score behaalden. Daarnaast is het duidelijk dat nog niet alle ontwikkelaars door hebben hoe ze de nieuwe controller op een juiste manier moeten gebruiken.