"Tijdens de laatste discussies gaven we het idee om een scherm op de controller te plaatsen bijna op", aldus Iwata. "We waren bang dat de ontwikkelkosten omhoog zouden schieten en dan was het niet mogelijk geweest het voor een redelijke prijs te verkopen aan de consumenten."

Iwata ziet aankondigingen als Microsofts SmartGlass, waarbij een soortgelijke concept wordt toegepast, echter als het bewijs dat Nintendo een goede keuze heeft gemaakt. "Ze zijn sneller dan voorheen. Nadat we bewegingsgevoelige besturing (met de Wii) hadden getoond, duurde het drie jaar voordat andere bedrijven volgden. Maar met de Wii U is het maar een jaar na onze eerste aankondigingen, zelfs voor ons eigen product uit is. Dat is volgens mij het bewijs dat er veel potentie zit in wat we hebben getoond."

Iwata meldt dat het een doel was om de Wii U krachtig genoeg te maken zodat games voor Xbox 360 en PlayStation 3 gemakkelijk overgezet konden worden naar Nintendo's console. Om de kracht van de opvolgers van die consoles, maakt hij zich niet druk. "Mijn indruk is dat de situatie zoals met de Wii versus de Xbox 360 en PS3 niet nog eens gaat gebeuren. Als ze omhoog gaan in hun specificaties, kunnen consumenten dan zo goed het verschil zien tussen de huidige generatie en de volgende?"