Eén van de grootste mysteries in de game-industrie van de afgelopen tijd, moet wel de nieuwe controller zijn voor de Nintendo Wii. Men doet er altijd erg geheimzinnig over en laat alleen op grote events weer nieuwe informatie over het bedieningsapparaat vrij. Zo komen we mondjesmaat meer over de Wii-mote te weten tot aan release. IGN beweert officiele documentatie over de controller in handen gekregen te hebben. Zij haalden daar de volgende nieuwe informatie uit.
De controller werkt op twee AA-batterijen. Wanneer de controller op de sensorbar onder of boven de tv gericht wordt voor precisie bij het richten, dan gaan deze batterijen 30 uur mee. Als alleen de sensoren in de controller zelf gebruikt worden, dan kun je er 60 uur mee vooruit.
Communicatie tussen console en controller verloopt via een Bluetooth signaal van 2,4 GHz.
De controller is voorzien van 6KB "niet vluchtig" geheugen waarvan de functionaliteit nog niet duidelijk is. Wellicht wordt het geheugen gebruikt in samenwerking met de ingebouwde speaker. Het kan echter ook dat we hier met een feature te maken hebben die nog niet officieel aangekondigd is.Een Synchro-knop voorop de console, wordt gebruikt om controllers met de console te synchroniseren. Iedere controller krijgt een uniek ID-nummer toegewezen.Alle knoppen op de controller zijn digitaal van aard. Er zijn dus geen analoge knoppen aanwezig zoals door sommigen stiekem gehoopt werd. Vanzelfsprekend hadden analoge knoppen de controller alleen maar ingewikkelerder en complexer gemaakt in de bediening, iets wat Nintendo wil vermijden.
De sensorbar die wordt gebruikt om met de controller op het scherm te richten, heeft een doorsnede van 20 centimeter en is voorzien van twee sensoren. Eén aan elke zijde. De sensorbar moet boven of onder de tv geplaatst worden.De LED's onderop de Wii-mote worden voor twee zaken gebruikt. Allereerst geven ze aan welke speler de controller in handen heeft. Ten tweede geven ze bij het opstarten van de console aan hoeveel energie er nog in de batterijen aanwezig is. Hoe minder LED's oplichten, hoe minder energie nog beschikbaar is.De rumble-functie van de controller kan aan- en uitgeschakeld worden. Er is maar één sterkte voor de rumble-motor beschikbaar, maar ontwikkelaars kunnen de motor snel en in uitschakelen voor stevigere trillingen.
Licht van halogenen of fluoriserende lampen, evenals plastics en spiegels, kunnen de communicatie met de sensorbar verstoren. Om deze verstoring te omzeilen, moet de controller de twee sensorpunten op de sensorbar identificeren. Een calibratie dus eigenlijk.De Wii-mote functioneert als een soort oog en neemt een oppervlakte van ongeveer één megapixel weer. Misschien kan hier nog iets interessants mee gedaan worden, zoals een camerafunctionaliteit, maar dat blijft voorlopig gissen.Ontwikkelaars hebben aangegeven dat zij de klassieke controller voor de Wii in september binnen zullen krijgen.
Reacties op: Wii-mote gaat 30 tot 60 uur mee op twee batterijen
Autlauw
Xrenity
De batterijen gaan lang mee, maar had toch liever een soort oplaadbare accu gezien.
Iedere controller een unieke ID meegeven kan ook leuk worden, bijvoorbeeld om online te gaan via je eigen account op andermans console.
Ronn
Ohja, en PS3 + goedkope oplossing? Dat rijmt nou niet echt, zeker als je het gaat vergelijken met de Wii.
Xrenity
Wat dacht je van 4 batterijen, waarvan 2 in een oplader?
/edit: Ronn was me voor
animal
Edit: Ronn en Xrentity waren mij voor lol.
Sakaguchi
Autlauw
ebenezergrym
Shiver
En die rumble stelt dus ook weinig voor. Eén motortje wat slechts op een gelijk toerental draait? Dacht dat we in 2006 leefden…Hoe moeilijk kan het zijn. Deze specs laten voor mij zien dat de controller misschien toch iets minder spannend is, als dat het allemaal voorgesteld is.
Ronn
strikeman
Kben al1 zo bang als ik die controller in mn handen krijg.. en het wil niet dat ie gaat vliegen :| en met een draadje is wel handiger.. dan gaan ze langer mee
Renzep.
MadMike
Fred-Erik
Ontopic: Niet erg interessante nieuwtjes, behalve die over die batterijen dan. En wat is het verschil tussen digitale en analoge knoppen als ik vragen mag?
Offtopic: Ronn, lees je artikel nog even na. Er staan nog een paar foute zinsconstructies in.
en neemt een oppervlakte van ongeveer één megapixel weer bijvoorbeeld.
maertz
NrFive
dat linker gedeelte lijkt me toch erg analoog (dat knuppeltje). Kan me herinneren dat het er wel zo uitzag tijdens E3 demonstratie van Red Steel..
Och alles voelt toch als geruchten aan, dus we zien het wel als het echt uit is
// Nr|Five
kreative
Reanimationist
Wou alleen dat er gewoon een accu in zat =/
YO-gamer-YO
Flowz0r