Nintendo weet regelmatig een nieuw publiek voor games te interesseren. Eerst was er Nintendogs, een game waarmee Nintendo het vrouwelijke en hondenminnende publiek met groot succes wist te trekken naar de Nintendo DS. Ook Animal Crossing: Wild World trok grote groepen dames naar de game console in Japan. Nu komt Ninteno met een nieuwe game die een nieuwe doelgroep moet gaan aanspreken: Brain Age. Deze game richt zich op 45-plussers. In Japan is de game al een grote hit en is menig volwassene eraan verslaafd. De game is ontworpen door een Japanse neuroloog die beweert dat je hersenen kraken met behulp van denkspelletjes ervoor zorgt dat later minder kans ontstaat op ziektes als Alzheimer. In de game dienen puzzels zo snel en zo goed mogelijk opgelost te worden. Er wordt dan een soort leeftijd aan je hersenen berekend (vandaar de titel Brain Age, duh). Door meer puzzels beter en sneller op te lossen kan je Brain Age verminderd worden.

Brain Age is een slimme zet van Nintendo. In Japan bestaat 20% van de 127 miljoen tellende bevolkings uit 65+ mensen. Inmiddels zijn er al 3,3 miljoen exemplaren van de game over de toonbank gegaan in Japan. In Europa zal de game rond de zomer uitkomen en zal de verkoop weer kunnen stijgen.

Wetenschappers in Japan zien Brain Age als een positief iets. Veel mensen zijn bang om oud te worden en dit soort hersengymtoestellen worden daarom toegejuicht. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat de game ervoor zorgt dat de hersenen gestimuleerd worden en het korte termijn geheugen verbetert. Uiteraard is de game geen geneesmiddel tegen Alzheimer maar er zitten zeker positieve effecten aan verbonden. Ook voor de portemonnee van Nintendo.