"Het budget van Last Light is minder dan dat sommige concurrenten aan tussenfilmpjes besteden, het is maar tien procent van het budget van de grootste concurrenten", zo claimt Rubin. Volgens hem was het budget zo krap, dat werknemers op uitklapbare trouwfeeststoelen moesten werken en tegen elkaar aanzaten.

Daarnaast werd een development kit bij de Oekraïense grens in beslag genomen. Volgens Rubin moest een werknemer in de Verenigde Staten een nieuwe development kit ophalen en hem over de grens smokkelen. Ook was Rubin van plan goede kantoorstoelen het land in te krijgen via steekpenningen, maar heeft hij daar vanaf gezien omdat er toch geen ruimte voor was in het kantoorpand

Rubin geeft aan dat 4A Games volledige verantwoordelijkheid neemt voor de uiteindelijke game en de wisselende recensies die het heeft gekregen. Toch denkt hij dat het spel veel beter had kunnen zijn als de werkomstandigheden beter waren geweest: "Als 4A een competitief budget en een normale omgeving om in te werken had gekregen, niet een jaar lang had moeten proberen om aan de irrationele standaard te voldoen van THQ's voormalige producers, om multiplayer en coöp in de game te krijgen, en niet de transitie naar een nieuwe uitgever in de maanden voor de deadline had moeten ervaren, wat hadden ze dan kunnen maken?"

Reactie 4A

Ontwikkelaar 4A beaamt Rubin's statement. Creative director Andrew Prokhorov bedankt hem in de reacties op het artikel: "Het is een feit dat onze werkomstandigheden slechter zijn dan die van ontwikkelaars buiten Oekraïne. Ik denk niet dat iemand daar aan twijfelt." Prokhorov stelt wel dat de ontwikkelaar zelf een multiplayer wilde maken. "Als we vanaf het begin niet hadden geprobeerd die te maken, zou een hoop tijd niet verspild zijn en hadden we een betere singleplayer gemaakt." Verder zegt hij dat 4A zelf betere omstandigheden af moet zien te dwingen.