Nieuws
The Callisto Protocol

Werknemers zouden niet in credits van The Callisto Protocol worden genoemd

Het zou gaan om zo'n twintig werknemers in prominente posities

Geschreven door Michel Musters op
Ongeveer twintig werknemers zouden niet in de aftiteling van The Callisto Protocol worden genoemd.

Dat bericht GamesIndustry.biz. Het gaat om "ongeveer twintig mensen" die mee hebben gewerkt aan de ontwikkeling van de game, maar niet in de aftiteling voorkomen. Hieronder zouden onder andere mensen in prominente en hogere posities vallen.

Volgens een van de ontwikkelaars die bij Striking Distance Studios heeft gewerkt zou het "steken" dat ze niet genoemd worden, ondanks hun harde werk. "Het is klote. Ik heb veel meegeholpen en er langdurig aan gewerkt. Om niet genoemd te worden is rottig."

Een van de bronnen meldt dat diegene het had begrepen als men een ingehuurde kracht was en dat het om werk van een paar maanden ging. Maar het zou gaan om werknemers die fulltime in dienst waren en meer dan een jaar aan het spel hebben gewerkt.

Een andere werknemer claimde dat de studio "favorieten" had en alleen "mensen die men aardig vond of waar men een nauwe relatie mee had" werden genoemd in de credits.

Vorig jaar kwam ontwikkelaar Striking Distance Studios al opvallend in het nieuws door een verwijderde tweet van oprichter Glen Schofield. "We werken zes à zeven dagen per week, niemand dwingt ons. Uitgeput, vermoeid, covid, maar we werken. [..] Dagen van 12-15 uur. Dit is gaming. Hard werken. Werken tijdens je lunch of avondeten. Je doet het omdat je ervan houdt." Na de tweet ontstond ophef, omdat het zogenoemde 'crunch-cultuur' zou promoten. Schofield bood daarna zijn excuses aan.

The Callisto Protocol kwam eind vorig jaar uit en werd wisselvallig ontvangen door critici. Gamer.nl schreef: "The Callisto Protocol is een degelijke spirituele opvolger van Dead Space die wel erg netjes binnen de lijntjes kleurt. Aan de intense actie of visuele pracht en praal zal het niet liggen, maar het gebrek aan originaliteit in zowel verhaal als gameplay is wel erg opzichtig. Doordat échte spanning moet wijken haalt het spel niet hetzelfde niveau als zijn grote voorbeeld. Dat resulteert in een avontuur dat je met plezier speelt, maar even snel weer bent vergeten."

Dit artikel delen:

Lees meer

Vr-versie van The Legend of Zelda gemaakt met Doom vr-mod PlayStation Plus Extra- en Premium-games van januari onthuld
8

Reacties op: Werknemers zouden niet in credits van The Callisto Protocol worden genoemd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 12 januari 2023 10:39
    Ik vind het toch altijd weer bijzonder om te lezen hoe kinderachtig er bij bedrijven gehandeld wordt. Zoals de man zelf zegt werken die mensen dus een paar jaar lang 7 dagen in de week met dagen van 12-15 uur lang. Als je ze dan niet in de credits noemt alleen maar om de reden dat je ze niet zo mag of andere mensen meer dan ben je echt een enorme eikel en niet geschikt voor je werk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 13 januari 2023 00:05
    @fonsrutte maar dat is puur speculatie, we weten niet waarom ze werkelijk niet genoemd zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 januari 2023 07:52
    @SuperDre staat letterlijk in het artikel, is al iets minder speculatie zou ik zeggen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 13 januari 2023 08:34
    @fonsrutte in het artikel staat helemaal niet de reden. Dat is puur speculatie, maar de echte reden weten ze niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 januari 2023 08:48
    @SuperDre het is nog niet feitelijk bewezen inderdaad daar heb je gelijk in.
    Maar we horen nu zo vaak van dit soort situaties bij bedrijven in de gaming industrie dat we niet zomaar af kunnen doen als een geisoleerd geval en de mensen die het roepen meteen in de hoek zetten als aanstellers. Niet dat jij dat hier doet maar is wel iets wat je vaak leest hier onder een dergelijk artikel.
    Dit soort klachten mogen best serieus genomen worden.
    Ik ga er daarbij wel vanuit dat de betreffende personen die eerst intern aangekaart hebben voor ze dit de openbaarheid in slingeren.
    Maar gezien het standpunt van de man mbt crunch heeft ie al blijkbaar rare verwachtingen van zijn werknemers, jarenlang 7 dagen in de week dagen van 12-15 uur maken is niet ook. Als je dat als normaal ziet ben je niet goed bij je hoofd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 13 januari 2023 18:28
    @fonsrutte en toch gebeurd dat van vele uren maken in heel veel meer sectoren, gaming industrie is daar niet speciaal in. En blijibaar als werknemer heb je er geen probleem mee want je gaat blijkbaar niet op zoek naar een andere baan of je gaat er al werken terwijl je dit weet (en zeker kunt vragen bij je solicitatiegesprek EN zelfs in je contract kunt vastleggen dat overwerk maar beperkt wordt). Dus geef niet altijd de bedrijven zelf de schuld, zeker on deze tijd weet iemand waar die aan begint als die bij een bepaald bedrijf gaat werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • FritsBroekrits

    • 12 januari 2023 11:30
    Niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Ook bij 'ons eigen' Guerrilla Games. Ik liep er een half jaar lang stage en werkte aan toen aan Killzone Shadow Fall. Ik kocht op launch een PS4 voor om mijn naam in de credits te zien. "Oeps, we zijn de helft van de stagiaires vergeten, foutje bedankt." Dan was ik 'maar' stagiaire, dus ik begrijp volledig dat het behoorlijk zuur is voor daadwerkelijke werknemers. Overigens stond ik gelukkig wel in de credits van Horizon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 12 januari 2023 12:26
    Er worden altijd mensen vergeten, maar met de volgende patchronde kan dit makkelijk verholpen worden lijkt mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.