Dat bericht GamesIndustry.biz. Het gaat om "ongeveer twintig mensen" die mee hebben gewerkt aan de ontwikkeling van de game, maar niet in de aftiteling voorkomen. Hieronder zouden onder andere mensen in prominente en hogere posities vallen.
Volgens een van de ontwikkelaars die bij Striking Distance Studios heeft gewerkt zou het "steken" dat ze niet genoemd worden, ondanks hun harde werk. "Het is klote. Ik heb veel meegeholpen en er langdurig aan gewerkt. Om niet genoemd te worden is rottig."
Een van de bronnen meldt dat diegene het had begrepen als men een ingehuurde kracht was en dat het om werk van een paar maanden ging. Maar het zou gaan om werknemers die fulltime in dienst waren en meer dan een jaar aan het spel hebben gewerkt.
Een andere werknemer claimde dat de studio "favorieten" had en alleen "mensen die men aardig vond of waar men een nauwe relatie mee had" werden genoemd in de credits.
Vorig jaar kwam ontwikkelaar Striking Distance Studios al opvallend in het nieuws door een verwijderde tweet van oprichter Glen Schofield. "We werken zes à zeven dagen per week, niemand dwingt ons. Uitgeput, vermoeid, covid, maar we werken. [..] Dagen van 12-15 uur. Dit is gaming. Hard werken. Werken tijdens je lunch of avondeten. Je doet het omdat je ervan houdt." Na de tweet ontstond ophef, omdat het zogenoemde 'crunch-cultuur' zou promoten. Schofield bood daarna zijn excuses aan.
The Callisto Protocol kwam eind vorig jaar uit en werd wisselvallig ontvangen door critici. Gamer.nl schreef: "The Callisto Protocol is een degelijke spirituele opvolger van Dead Space die wel erg netjes binnen de lijntjes kleurt. Aan de intense actie of visuele pracht en praal zal het niet liggen, maar het gebrek aan originaliteit in zowel verhaal als gameplay is wel erg opzichtig. Doordat échte spanning moet wijken haalt het spel niet hetzelfde niveau als zijn grote voorbeeld. Dat resulteert in een avontuur dat je met plezier speelt, maar even snel weer bent vergeten."
Reacties op: Werknemers zouden niet in credits van The Callisto Protocol worden genoemd
fonsrutte
SuperDre
fonsrutte
SuperDre
fonsrutte
Maar we horen nu zo vaak van dit soort situaties bij bedrijven in de gaming industrie dat we niet zomaar af kunnen doen als een geisoleerd geval en de mensen die het roepen meteen in de hoek zetten als aanstellers. Niet dat jij dat hier doet maar is wel iets wat je vaak leest hier onder een dergelijk artikel.
Dit soort klachten mogen best serieus genomen worden.
Ik ga er daarbij wel vanuit dat de betreffende personen die eerst intern aangekaart hebben voor ze dit de openbaarheid in slingeren.
Maar gezien het standpunt van de man mbt crunch heeft ie al blijkbaar rare verwachtingen van zijn werknemers, jarenlang 7 dagen in de week dagen van 12-15 uur maken is niet ook. Als je dat als normaal ziet ben je niet goed bij je hoofd.
SuperDre
FritsBroekrits
StormFox