Nieuws

Wereldwijde verkoopcijfers Switch en PlayStation 4 bekend

Beide bedrijven vertellen hoe het afgelopen kwartaal verliep

Geschreven door Michel Musters op
Zowel Sony als Nintendo hebben de wereldwijde verkoopcijfers van hun nieuwste consoles bekendgemaakt. PlayStation 4 staat op 86,1 miljoen verscheepte exemplaren en Switch op 22,86 miljoen verkochte exemplaren.

Dat lieten beiden bedrijven weten bij het presenteren van hun cijfers van het afgelopen fiscale kwartaal, dat eindigde op 30 september 2018. Sony verscheepte in het afgelopen kwartaal 3,9 miljoen exemplaren van de PS4, wat 0,3 miljoen minder is dan dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf gooit echter zijn verwachtingen voor 17 miljoen verscheepte consoles dit fiscale jaar omhoog naar 17,5 miljoen.

Nintendo verkocht 3,19 miljoen exemplaren van de Switch afgelopen kwartaal. Het bedrijf heeft niet zijn voorspelling van 20 miljoen verkochte exemplaren in dit fiscale jaar aangepast. Nintendo liet tevens weten hoeveel exemplaren er van zijn bestverkochte games zijn verkocht. Super Mario Odyssey staat bovenaan met 12,17 miljoen exemplaren, gevolgd door Mario Kart 8 Deluxe (11,71 miljoen), The Legend of Zelda: Breath of the Wild (10,28 miljoen), Splatoon 2 (7,47 miljoen) en 1-2 Switch (2,64 miljoen).

De volledige cijfers van Sony zijn hier te lezen, die van Nintendo zijn hier te vinden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo zendt mogelijk twee Nintendo Directs uit in november Sniper Elite 4 en meer naar Xbox Game Pass in november
25

Reacties op: Wereldwijde verkoopcijfers Switch en PlayStation 4 bekend

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Surveyor

    • 30 oktober 2018 09:03
    Mooie cijfers voor allebij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 30 oktober 2018 09:08
    Waarom staat er in de titel dat de verkoopcijfers van Sony bekend gemaakt zijn, als in het artikel alleen de verscheepte exemplaren vermeld zijn?

    Alsnog inderdaad mooie cijfers. Verbaasd me nog hoe goed Switch het doet ondanks een echte dikke first party game, tot nu toe dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 30 oktober 2018 09:11
    @Quintex Huh? Ondanks een dikke first party game? Juist daaróm doet ie het goed toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Surveyor

    • 30 oktober 2018 09:19
    @Quintex

    "ondanks een echte dikke first party game" Dit mag je even uitleggen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 30 oktober 2018 09:39
    @Surveyor @JaapGoose
    Heb het over een first party van dit (fiscale) jaar. De line up bestaat vooral uit niche games of Wii U remakes, waar niks mis mee is. Maar het is geen Odyssey of BotW (de volgende 'grote' game komt pas in december). Had dan ook echt verwacht dat Nintendo de sales van Spiderman, GoW en RDR2 zou gaan voelen, maar kennelijk niet.

    Edit: Ik verwacht overigens dat ze de 20 miljoen zeker niet zullen halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 30 oktober 2018 09:42
    @Quintex Donkey Kong Country en Mario Tennis Aces worden specifiek in de cijfers genoemd. DKC is natuurlijk wel een remake .. maar als je de verkoopcijfers van de WiiU in acht neemt snap ik wel dat voor een hoop mensen die game pas op de Switch hun eerste versie is. De WiiU is niet voor niets geflopt.. daarom snap ik die remakes ook wel; je gaat niet nu nog een WiiU kopen omdat je één of twéé games daarop gemist hebt. Die koop je nu gewoon voor de Switch. Komend (fiscaal) jaar wordt wel interessant; Pokemon Let's Go, Smash Bros, en volgens mij die nieuwe Yoshi game. Échte nieuwe titels in elk geval. Jaar 1 van de Switch: knallen met de nieuwigheid, jaar 2: kalm aan met remakes en remasters van WiiU titels die niemand kocht, jaar 3: knallen met nieuwe titels. We gaan 't zien…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 30 oktober 2018 09:45
    @Surveyor
    Ik vermoed dat het "Geen echte dikke first party game" moet zijn.

    First party games van Nintendo die (tot nu toe) uitgekomen zijn dit jaar zijn:
    Captain Toad: Treasure Tracker
    Donkey Kong Country: Tropical Freeze
    Kirby Star Allies
    Mario Tennis Aces
    Nintendo Labo (3 verschillende sets)
    Super Mario Party

    Op zich geen slechte games maar een system seller zoals Pokemon of Smash zit er nog niet bij.

    Edit: was Bayonetta 1 & 2 vergeten….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 30 oktober 2018 09:52
    @Gamegod En Pokémon is dit jaar ook een geval apart. Zal een mooie system seller worden voor de kleintjes, maar dat is het dan ook. De echte Pokémon system seller zal volgend jaar pas verschijnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 30 oktober 2018 10:10
    @Quintex
    Ja ben benieuwd hoe Pokemon het gaat doen.
    Het is in elk geval (nog) geen must buy voor mij maar ken wel mensen die hem wel meteen gaan halen.
    Ik kijk zelf ook meer uit naar de Pokemon van volgend jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 30 oktober 2018 16:57
    @Quintex 81.2miljoen op 22 juli

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 30 oktober 2018 09:20
    Wat wel interessant is, is dat de Switch over het algemeen toegenomen is (Japan overigens niet eens zo veel als je de cijfers leest). Maar volgens de cijfers over 2018 is dat *inclusief* NSO (Nintendo Switch Online). Ik zou wel eens willen weten hoe die dienst op zichzelf loopt.. nu gooien ze die cijfers op één hoop maar hoeveel procent van de Switch eigenaren heeft nu NSO aangeschaft? En hoe groot is het percentage family-abonnementen daarvan? Dát lijkt me nu juist een vraag die van belang is..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 30 oktober 2018 09:37
    Knap hoor, Sony is bijna de ps3 en 360 voorbij, de Switch doet 22 miljoen sinds de launch in 2017, en microsoft.. tja die willen liever niet dat je hun cijfers weet.. (Ergens tussen de 36-40miljoen momenteel ,gebaseerd op laatste rapporten)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 30 oktober 2018 11:33
    @casualkiller
    Verassend dat jij de eerste bent die Microsoft erbij haalt….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 30 oktober 2018 11:36
    @Aces-82 verassend dat jij direct op mij reageerd ?

    Maar je hebt gelijk, Microsoft doet helemaal niet meer mee!! Waarom zou men uberhaupt nog over ze praten , niet ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vjiezze vir

    • 30 oktober 2018 11:52
    @casualkiller vermaak me nog prima met me xbox hoor… of ze nou 40 miljoen hebben verkocht of minder of meer… boeiend…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 30 oktober 2018 12:00
    @vjiezze vir anders ik wel, maar we hebben sterke concurrentie nodig in consoleland, want als er 1 de overhand krijgt gaat die zijn best niet meer doen. ( En je ziet hoe hard microsoft nu probeerd credits terug te krijgen, ook al is het een verloren strijd)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 30 oktober 2018 12:08
    @casualkiller
    "Maar je hebt gelijk, Microsoft doet helemaal niet meer mee!! Waarom zou men uberhaupt nog over ze praten , niet ?"
    Uhm…….volgens mij heb ik dat niet gezegd. En jij bent ook altijd de eerste die over microsoft begint vandaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 30 oktober 2018 12:23
    @Aces-82 jij wilt de ms cijfers het niet horen, duidelijk. genoteerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 30 oktober 2018 12:46
    @casualkiller
    Uhm weer….dat heb ik niet gezegd maar ga je nu beweren dat je die info echt neer heb gezet zodat iedereen goed geïnformeerd is??!! Casualtje ik ken je langer als vandaag. Volgens mij krijg jij betaald om ps te promoten man

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 30 oktober 2018 12:42
    @Aces-82 Hij kan het niet hebben dat de kwartaalcijfers van MS fenominaal goed zijn dit jaar. Overtrof alle verwachtingen van analisten. Zoveel positiefs moet natuurlijk de grond in getrapt worden.