Nieuws
Post nl

Webwinkels kunnen via PostNL minder pakketten versturen

Je kunt je games of consoles dus later binnenkrijgen

Geschreven door Michel Musters op
Webwinkels kunnen op dit moment minder pakketten versturen via PostNL.

Dat heeft directeur Pakketten van het bedrijf, Liesbeth Kaashoek, gemeld aan NU.nl. Naast dat webwinkels minder pakketten kunnen versturen, kunnen kleine zakelijke klanten ook minder aanleveren. Consumenten wordt ook opgeroepen hun pakketten die ze willen retourneren vast te houden tot 7 januari. Logischerwijs kan dit ook invloed hebben op webwinkels die games en consoles naar consumenten versturen.

De nieuwe regeling is ingegaan omdat PostNL de enorme drukte qua verzonden pakketten niet bij kan nemen. Zeker sinds de niet-essentiële winkels zijn gesloten, wordt er nog meer online besteld. Volgens Kaashoek worden er al zo'n 1,7 miljoen pakketten per dag in Nederland bezorgd, wat het maximaal haalbare zou zijn. "Ten opzichte van begin dit jaar is de capaciteit met 90 procent verhoogd."

Kaashoek: "We vragen consumenten die bestellingen willen terugsturen, dat niet te doen tot 7 januari. We zijn in gesprek met de webwinkels over het verlengen van de retourtermijn. Een aantal heeft dat al gedaan." Mensen hebben bij webwinkel bol.com bijvoorbeeld zestig dagen om hun pakket terug te sturen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nog meer bewegende beelden van wapens in Monster Hunter Rise Alle Fall Guys-spelers ontvangen gratis Kerstmis-outfit
11

Reacties op: Webwinkels kunnen via PostNL minder pakketten versturen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Pascal08

    • 22 december 2020 10:34
    Wie had deze drukke kerst zien aankomen? Iedereen behalve PostNL. Wie bezorgd er nog niet-essentiële producten? PostNL. Wie riskeert er zijn medewerkers nog voor om deur aan deur niet essentiële producten af te leveren? PostNL. Wie kan het werk niet aan? PostNL. Elke pakket chauffeur rijd nog steeds in zijn uppie zijn rit, als PostNL daar een tweede bij zou zetten zou alles sneller de deur uitzijn en het zou op tijd worden geleverd. Nu leggen ze de last bij hun klanten en webshops. Triest en tactloos.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 december 2020 12:45
    @Pascal08
    Ik ben het met je eens, maar je vergeet dat veel post.nl chauffeurs voor hun zelf rijden en als ze dus iemand bij hun in de auto nemen moeten ze dat zelf betalen denk ik.
    Maar dit gezeur is elk jaar met post.nl en denk dat het er niet beter op gaat worden.
    Misschien moeten webwinkels meer samen werken met de dhl, ups,dpd in nederland en minder post.nl.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mephisto93

    • 22 december 2020 12:48
    @hulstpower klopt. Bijna alle rijders zijn ZZPers. Buiten dat….wie wil er tegenwoordig nog post bezorgen?😅

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 22 december 2020 14:31
    @hulstpower good luck, veel pakketbezorgers werken al voor meerdere partijen, en er zijn maar een beperkt aantal pakketbezorgers, want die krijgen sowieso al niet zo heel veel betaalt (waarom denk je dat er ook zo onzorgvuldig vaak met pakketjes wordt omgegaan? ze krijgen alleen maar betaalt om het pakje af te leveren, is iemand niet thuis en moeten ze nog een keer langs komen dan is dat dus compleet voor hun eigen rekening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 december 2020 07:24
    @SuperDre Ik zei niet een 2e chauffeur er bij he dat zei pascal.
    Ik zeg er zijn meerdere partijen in nl dhl express, ups, dpd, post.nl, dhlparcel, tnt, fedex, gls en zo zijn er nog een aantal. Probleem is dat bijna elke webshop met post.nl werkt in nederland en daarom hebben hun het zo druk maar er zijn nog genoeg andere grote partijen in nl.
    En dat van omgaan met je pakketen ze aanspreken raad ik je aan blijven ze het doen melding maken pakket niet ontvangen stopt het meteen heb ik ook gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 22 december 2020 16:42
    @hulstpower probleem is dat ze geen concurrentie hebben daarom pakken ze dit niet echt heel snel op. Ze kunnen zich dit veroorloven.
    Het kan velen malen efficiënter, ook met de huidige capaciteit. Maar teveel hoofden die koppig zijn of positie claimen en zo niet open staan voor verbetering en feedback.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Chinco

    • 22 december 2020 15:53
    @Pascal08 misschien moet je dan maar solliciteren als directeur van postnl…

    Enig idee wat een groot ding het is om in 1 jaar tijd 90% meer capaciteit in te bouwen? Het is niet zo dat ze stil zitten, maar er is een grens aan hoe snel en hoeveel je kunt groeien. Ik vind het vooral heel knap.

    En een tweede man op de wagen? Ga jij dan ook de helft meer betalen voor een zending? Vast niet.

    En daarbij weet je dat de extra capaciteit maar tijdelijk is, want na corona, nee zelfs na deze lockdown gaat iedereen weer gewoon winkelen. Zit je dan met je extra capaciteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 22 december 2020 16:45
    @Chinco ja echt he als ik nu al kwalificeer voor directeur moet je nagaan hoe zichtbaar makkelijk dit probleem is.
    Hoezo meer betalen? Het volume is toch meer dus de inkomsten ook.
    Ik denk dat na corona heel veel dingen anders worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    misjnoe

    • 22 december 2020 19:28
    @Pascal08 Het is niet alleen PostNL maar ook DHL die een limiet afgekondigd hebben. Daarnaast weet ik dat kleinere logistieke partijen ook propvol zitten en er niks meer bij kunnen hebben. Met andere woorden, alle logistieke partijen die aan pakketbezorging doen zitten vol. Daar werken over het algemeen mensen die logistiek prima snappen en die zouden dan zogenaamd allemaal hebben liggen slapen, zonder uitzondering??

    Ik noem maar even twee redenen waarom het geen kwestie van ff opletten is:

    1. Flink volume groeien in grote logistieke netwerken kost JAREN. Om bijvoorbeeld een hub te plaatsen ben je jaren bezig met gemeentes om vergunningen aan te vragen en de infra op orde te krijgen. Nog even los van Corona voorspellen (hadden ze dat 10 jaar geleden kunnen weten) is het al knap lastig om te bepalen hoe je netwerk er over 10 jaar uit moet zien.

    2. Bezorgers aannamen is iets makkelijk maar ook dat is lastiger geworden in de afgelopen jaren. Natuurlijk zal het stigma wat aan het beroep hangt daarmee te maken hebben maar het komt ook omdat er veel meer eisen (ook vanuit de EU) aan bezorgers gesteld worden. Je kunt dus niet even zomaar meer een blik bezorgers opentrekken.

    En dan heb je nog tal van andere uitdagingen die het niet zo makkelijk maken als jij denkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 22 december 2020 21:06
    @Pascal08
    Er zit gewoon een grens aan wat logistiek mogelijk is, los van of POSTNL of welk bedrijf dan ook het beter zou kunnen doen.
    Want andere bezorgbedrijven zitten net zo goed tegen hun limiet aan, omdat deze dan weer gewend zijn aan minder drukte, zijn hun systemen daar op aangepast en kunnen ze het nu net zo goed niet aan.
    je moet bedenken dat er bepaalde aanleverpunten zijn voor de pakketten die de chauffeur moet bezorgen.
    Als deze aanleverpunten simpelweg vol zijn, zal er op de rem moeten worden getrapt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 22 december 2020 14:29
    LOL, ja daar kwamen wij gister ook achter toen we pakketjes wilde verzenden, "maximum aantal pakketten bereikt", huh? maar we hebben nog helemaal niets verzonden… blijkt dus "maximum aantal pakketten bereikt" was voor iedereen en niemand kon dus nog pakketjes verzenden (althans niet via het standaard aanmeldt systeem van PostNL).
    Ook een hoop PostNL (afhaal/verzend)punten zijn gesloten nu omdat die in winkels zelf zitten en ze te weinig vergoeding krijgen om ook te moeten uitleggen dat men bv wel postzegels mocht kopen (dat is PostNL), maar geen kaarten (dat is Primera, niet-essentieel)….
    DUS de mensen die zo doodleuk stelden dat deze maatregelen van sluiten van 'niet-essentiele' zaken zo goed waren omdat je het ook via internet kunt bestellen, en nu dus ineens niet hun bestelling afgeleverd krijgen op tijd, tja, die staan nu dan ineens met de mond vol tanden…. Je moet wel een grote plank voor je kop hebben om dit niet te hebben kunnen voorzien in december, wat normaal gesproken sowieso al 1 van de maanden is waar het aantal pakketten gigantisch meer is..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.