Wat maakt een RPG nou eigenlijk? De woorden 'Role Playing Game' zouden moeten aangeven wat het eigenlijk betekent. Vele nieuwe games krijgen wel de stempel 'RPG', maar zijn dat in feite niet. Een goed voorbeeld daarvan is Diablo II. Je hakt wat rond, en loopt een beetje, maar van het echte 'role playen' (een rol naspelen) zien we niets. RPGPlanet nam een aantal titels onder de loep, om er nou echt achter te komen wat RPGs van vandaag voorstellen.

De uiteindelijke 'winnaar' is Everquest, omdat het niet alleen om hakken gaat, en je gewoon kunt doen wat je wilt in je eigen vak.When someone roleplays in a pen-and-paper game, they are not only playing a game, they are taking on a new persona. They become someone with traits or strengths that they don't have in real life, and become a completely new person. Unfortunately, in many PC games that are considered RPGs, you do not become a new person, you are what the designers want you to be. Out of these four games, only two come close. I'm not saying any of these games are bad, but do we really need to sell them as 'RPGs', a type of 'smart' game, to compete with first person shooters? I think not.