Zojuist is Monkey Island 4 in de winkelrekken gegooid (althans..dat gaat snel gebeuren) en men praat nu bij Adrenaline Vault over de teloorgang van adventures. Net zoals de oneindige discussie over welke console nu de beste is, was dit adventure-verhaal blijkbaar ook aan een vervolg toe.

In dit toch aardige rapport wordt ook gekeken naar game-legendes als Jane Jensen (Gabriel Knight & Phantasmagoria) die hun verhaal houden over de teloorgang van een van de oergenres in gaming. Het adventuregenre wordt hier zelfs vergeleken met het lezen van boeken. Steeds minder mensen hebben waardering voor een stukje kunst...zo zegt Jane."'Sierra' and 'Infocom,' the 'Rome' and 'Athens' of adventure games, ah, how little we knew thee! Waiting for those slim boxes with floppy disks, manuals full of clever repartee, we thought we'd have you forever. We could not know that millions of mall-happy arcade players and Nintendo-addicted five-year-olds were hurdling through space and time to invade the PC industry as soon as Intel (oh, sure) made a chip fast enough to make scrolling platform games possible. Oh, but we were naïve! Eagerly awaiting the day when a PC would be in every home and PC games would be "mass market," never guessing that "mass market" meant 15-25 year old males with twitchy fingers and about as much interest in adventure games as they have in reading Shakespeare and Jane Austen on the beach when there's a perfectly good volleyball set standing right there." - Jane Jensen, October 1999.Zelfs LucasArts laat al een flinke terugval zien in de productie van adventures. Is het genre dan toch echt bedreigd? Stort uw bijdrage op Giro 111 t.a.v. help adventures overleven.