Toen Infinium Labs begin dit jaar haar nieuwe gameconsole, de Phantom, aangekondigde, waren er maar weinig gamers onder de indruk. Hoe zou een onbekend bedrijf immers door kunnen breken op de consolemarkt waar drie giganten elkaar aftroeven met enorme prijsdalingen en promotiecampagnes? De Phantom is echter geen gewone gameconsole maar baseert zich op een uniek concept.

De Phantom een console noemen is eigenlijk niet de goede benaming. Van binnen is de Phantom namelijk gewoon een PC met een 2 Ghz processor welke draait op WindowsXP. Wat ontbreekt is echter een CD-Rom drive of een andere gleuf om games door naar binnen te stoppen. Games haal je namelijk binnen via de breedbandconnectie van het aparaat.

Tegen betaling kan je namelijk volledige games binnen halen welke dan op de harde schijf opgeslagen zullen worden. De prijzen van deze games zouden een stuk lager moeten liggen dan die van normale PC games zoals deze in de winkels liggen. De harde schijf is echter gecodeerd en het is dus niet mogelijk om de data hiervan af te halen.

De voordelen van de Phantom tenopzichte van normaal PC en Consolegamen zit hem in de prijs. Doordat de games niet in een doos gestopt hoeven te worden en naar de winkels hoeven te worden verscheept, kunnen ze veel goedkoper aangeboden worden. Daarnaast gaat een veel groter deel van het betaalde bedrag naar de ontwikkelaars zelf. Ook biedt de Phantom de mogelijkheid voor onbekende ontwikkelaars, welke geen uitgever kunnen vinden, om hun games aan te bieden.

Hier tegenover staat wel dat de Phantom een maandelijkse bijdrage vereist eer je contact kan maken met de server van Infinium Labs waar de games zich bevinden. Er zullen echter ook een groot aantal probeerversies klaar staan welke je na het betalen van deze bijdrage gratis binnen kan halen.

Een ander voordeel van de Phantom is dat ontwikkelaars geen moeite hoeven te doen hun game naar de console te porten. Het aparaat draait immers op WindowsXP en elke PC game zal er dus op kunnen draaien. Ook zou het aanzienlijk makkelijk moeten zijn bestaande consolegames naar de Phantom te porten. Deze games hoeven dan niet tegelijktijdig ook op de gewone PC te verschijnen.

De Phantom zelf zou zo'n 400 dollar moeten gaan kosten en zal uitgerust zijn met een muis, toetsenbord en een controller. Wanneer het publiek warm loopt voor de Phantom zou het nog best wel eens een goed concept van game distributie kunnen gaan zijn, al lijkt het erop dat een snelle internetverbinding wel een vereiste gaat zijn. Lees het hele artikel bij NewsForge.