Vooraanstaand game-ontwerper Warren Spector heeft afgelopen woensdag op de Montreal International Game Summit zijn bezorgheid uitgesproken over Grand Theft Auto. Hoewel hij het spel op het gebied van design een grote stap voorwaarts vindt, is hij niet blij met het thema waarin het spel verpakt is. Hij verklaart zelfs dat hij "boos is op de mensen bij Rockstar", de ontwikkelaar van Grand Theft Auto.

Veel mensen die geen verstand van videogames hebben, kunnen niet door dit thema heen kijken om te zien waar de ware kracht van spellen zit. Zij zien alleen mensen die met een honkbalknuppel in elkaar geslagen worden en geen grote, vrij toegankelijke wereld waarin je naar eigen inzicht kunt doen waar je zin in hebt. Doordat games er steeds realistischer beginnen uit te zien, wordt het geweld in games steeds vaker op de korrel genomen. Spector zou graag zien dat in de toekomst geprobeerd werd games meer te laten zijn dan een 'hersenloos moordfestijn'. Games zouden nieuwe uitdagingen moeten bieden, waarbij andere emoties een rol gaan spelen.

Warren Spector maakte zelf in het verleden ook diverse games waarin keuzevrijheid voor de speler voorop stond. Denk bijvoorbeeld aan Wing Commander, Deus Ex en Ultima Underworld. Lees heer meer over zijn betoog.

Met dank aan Crazy Harry voor het melden van dit nieuws.