Het is misschien niet de meest objectieve manier om een nieuwtje te beginnen, maar ik snap niet waarom zoveel RPG-spelers en gamesites Neverwinter Nights op Baldurs Gate vinden lijken. Terwijl ik Bioware's klassieker dagen achter elkaar kon spelen, legde ik NWN een dag na aankoop namelijk alweer in de kast vanwege het grotendeels ontbreken van een interessante en levendige speelwereld.

Waarom Neverwinter Nights enkele van de interessante Baldurs Gate features niet heeft, is te lezen op GameGuru Mania. Daar hadden ze een interview met Brent Knowles, de co-lead designer van NWN.Predrag: Let's now talk about parts of game that most people see like mistakes. 1) Why is singleplayer focused on one character only? Why isn't there "real party" like one in Baldur's Gate? 2) Why giving advantage to action over adventure component? Brent Knowles: Neverwinter is meant to be a faster-paced game than Baldur's Gate. Controlling a whole party in real-time is very difficult. Instead, when playing Neverwinter Nights you get to focus on developing one single character -- which makes it very consistent with the intent of Dungeons & Dragons. I think there is a fairly even balance between action and role-playing in Neverwinter Nights. Many of the quests have multiple endings and there are many interesting characters that you get to interact with. Dat Brent 'Neverwinter Nights' boven Bethesda's 'Morrowind' verkiest valt ook te lezen in dit korte, maar interessante interview.