Nog een aantal weken en dan zal de demo van Unreal Tournament 2003 uitkomen, de derde titel in de Unreal serie. En het is een populaire serie, want UT alleen al verkocht meer dan 2 miljoen keer. Maar wat maakt de Unreal serie nu zo populair? Jay Wilbur van Epic geeft ons het antwoord. Toen Unreal uitkwam was Quake de heersende FPS game, maar Quake was nogal "bruin" volgens Wilbur. Unreal was juist levendig, kleurrijk, je stapte in een echte wereld. Met Unreal Tournament bood men een zeer solide multiplayer ervaring met schitterende omgevingen, slimme bots en machtige wapens. En de toekomst ziet er goed uit voor de Unreal serie want Epic is voorlopig niet van plan te stoppen. Op het moment is het alleen de hardware die voor de nodige belemmeringen zorgt.What are the three most essential parts that make up a FPS, and how have you addressed them in UT2003? Wilbur: Atmosphere: you need a rich atmosphere, not necessarily realistic but it needs to be jaw dropping and immersive. Weaponry: you must have satisfying weapons. By that I don't necessarily mean powerful weapons. A weapon doesn't have to be devastating to be satisfying. Take our default weapon in UT2003, the assault rifle, which is incredibly satisfying but not that powerful. It's very meaty and has an attached rocket launcher. The final one would be success: you need balance whereby the average player can start playing and achieve some level of success. I've got my wife to play UT2003 and she's been able to get in there and gain some level of success, and she's never played a FPS before. En Wilbur is een kletskous, want in het interview met CVG komen ook Unreal 2, de favoriete wapens in UT2003, invloeden van andere shooters en nog veel meer interessants aan bod.