Nieuws
GameStop

Waarde aandelen Amerikaanse winkelketen GameStop blijft stijgen

Shortsellers verliezen miljarden dollars

Geschreven door Michel Musters op
De waarde van aandelen van de Amerikaanse winkelketen GameStop blijft de afgelopen dagen maar stijgen.

Via Reddit-kanaal WallstreetBets hebben diverse mensen zich verenigd om sinds eind vorige week op grote schaal aandelen van de gamewinkel GameStop te kopen. De winkel deed de afgelopen jaren relatief slechte zaken en zag zijn koers in waarde dalen. Door de massale inkoop van aandelen stijgt de waarde van de winkelketen opvallend snel. 

De waarde van GameStop ligt inmiddels rond de 25 miljard dollar - een stijging van bijna 1000 procent in een krappe week tijd. Gisteren ging het aandeel met nog eens 135 procent omhoog. Waar een aandeel van GameStop begin dit jaar 19 dollar waard was, is dat nu meer dan 347 dollar.

De Reddit-bezoekers willen hiermee niet alleen winst maken, ze willen ook zogenaamde shortsellers, waaronder hedgefondsen, dwarszitten. Deze shortsellers gingen er de afgelopen tijd van uit dat de koers van GameStop zou blijven dalen, en hebben daar op gespeculeerd. Door de plotselinge stijging van de koers van GameStop verliezen hedgefondsen zoals Melvin Capital miljarden dollars. De stijging is zo opvallend dat zelfs het Witte Huis heeft gemeld de situatie in de gaten te houden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Details over de next-gen versie van Control Vervolg op vr-game I Expect You To Die aangekondigd
10

Reacties op: Waarde aandelen Amerikaanse winkelketen GameStop blijft stijgen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Zoidberg

    • 28 januari 2021 10:57
    Prachtig dit, hoop dat ze het voorelkaar krijgen Melvin Capital compleet te vernietigen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 januari 2021 11:48
    @Zoidberg Melvin heeft inmiddels een bailout gekregen van $2 miljard terwijl alle daytraders die nu een graantje mee denken te pikken straks aandelen hebben gekocht voor $100+ dollar terwijl het bedrijf zelf echt niet meer waard is dan een aandeelkoers van $15-20. Ik hoop dat je snapt dat dit een leuk grapje is van die Reddit-mafkezen maar iedereen die hier rijk van gaat worden is inmiddels al rijk, en iedereen die zegt dat je nu moet kopen wilt vooral van jou profiteren, en niet van een sterke koers. Er bestaat geen wereld waarin een koers van $200 realistisch of gezond is voor een bedrijf als Gamestop en het probleem is dat op het moment dat de koers gecorrigeerd word, het gewoon weer de plebs zijn die genaaid worden, terwijl alle hedge funds die het aandeel aan het shorten zijn gewoon een dikke bailout meekrijgen van de overheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 28 januari 2021 12:39
    @Witty1889 ik heb niks ontvangen hoor :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 januari 2021 12:56
    @MelvinChowder Whaha was het maar zo'n feest :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 28 januari 2021 14:08
    Je hebt de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Zolang niet alle shorts uitgeknepen zijn (er is 135% short interest op het stock, vanwege naked shorting), gaan hier nog heel veel retail investors veel geld aan verdienen. Daarnaast kun je gewoon strakke S/L instellen, zodat je niks of weinig verliest. Dit aandeel gaat nog makkelijk de $ 600 aantikken. En misschien zelfs vandaag nog, maar zeker morgen.

    Bron: $GME holder since $ 32.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 januari 2021 16:04
    @denver Dat is een tactiek, maar dit noemen we gokken, en niet investeren. Je kan er nog geld aan verdienen, maar de mensen die de aandelen nu al hebben (zoals jij, chapeau, goed gezien!) hebben het werkelijke voordeel, niet de mensen die nu pas inkopen. De sprong van $32 naar $600 is percentueel veel groter dan van $300 naar $600 (zelfs de niet-wiskundigen onder ons zullen begrijpen dat als je $3000 stopt in aandelen van $30, je uiteindelijk meer winst haalt als dat aandeel $300 waard wordt dan als je die $3000 in het aandeel stopt op het moment dat ie al zo'n hoge piek heeft bereikt).

    Ik ga er niet in mee want ik wil niet gokken maar investeren. Ik zit volledig in $PACB sinds april vorig jaar (ingekocht op $3,90, https://finance.yahoo.com/quote/PACB?p=PACB)

    Edit: verschillende brokers in de VS hebben inmiddels de aankoop van GME stopgezet en laten alleen nog maar 'liquidations' toe (ben niet zo geschoold in de Engelse terminologie). Bron: https://finance.yahoo.com/news/robinhood-bars-users-from-buying-game-stop-stock-infuriating-its-users-144007484.html?.tsrc=fin-notif

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 januari 2021 18:19
    @denver Inmiddels -17% over de dag @$280-en-een-beetje. Waar blijft die $600?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 28 januari 2021 19:07
    @Witty1889 Nog even geduld! Zoals hierboven genoemd kan er nergens meer gekocht worden. Pure marktmanipulatie, maar het zal niet genoeg blijken. Retards holding strong! 💎🙌🏼

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 januari 2021 19:53
    @denver Ik ga niet liegen, ik hoop ook niet dat mijn reacties als vijandig overkwamen, het is een hele interessante situatie en als ik hier eerder van had geweten had ik er misschien ook wel iets mee gedaan. Ik kan me alleen niet voorstellen dat de SEC niet ingrijpt zodra die koers inderdaad naar $600 explodeert. Eigenlijk hebben ze dat dus al gedaan met als resultaat -30% inmiddels. Ik vraag me af hoe dat loopt morgen. Gelukkig is het weekend als de beurs in de VS opent morgen dus ik laat de ticker aanstaan naast Nioh 2 ;)

    Maar zoals ik zei ik investeer liever dan dat ik gok en dit is dan wel een behoorlijke grens om over te stappen. Ik zit nu dus in PACB omdat ik geloof in de tech. Ga hoe dan ook voor de lange termijn, alleen niet verwacht na 9 maanden al +800% aan te tikken. Aan het einde van de dag is dat een veel veiligere manier om hetzelfde resultaat te bereiken lijkt me zo. Voor mij is de vraag simpel: gaat deze technologie meer of minder nodig zijn in de toekomst? PacBio doet long read genome sequencing (het uitlezen van genen op een hele gedetailleerde manier/resolutie). Oftewel: zoeken naar de genetische bron van ziektes en aandoeningen als kanker en alzheimer. Die 800% is sowieso al ver buiten het bereik van de meeste mensen die nu (nog) in GME stappen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 2 februari 2021 09:19
    @denver Dus eh hoe zit het met die $600 pps? :')