Uit onderzoek van TNS NIPO dat in december is gehouden onder ruim 9000 Nederlands is gebleken dat vrouwen de voorkeur geven aan het spelen van spellen op het internet en dit doen ze het liefst alleen. Mannen daarentegen spelen liever met vrienden.

Gamen is inmiddels een groot onderdeel geworden van onze vrijetijdsinvulling. Zo gamet 43% van de Nederlanders wel eens. Ongeveer 75% van de vrouwen die gamen doen dit gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. Gamesites als Zylom, Funnygames en Spele zijn bijzonder populair. Vrouwen spelen het liefst puzzel-, woord- en bordspellen.

Hoewel de meeste mannen niet een groot voorstander zijn van ingame reclame of überhaupt games waaromheen geadverteerd wordt, maakt dit vrouwen veel minder uit. Veel dames spelen games die worden aangeboden door bekende merken en waar prijzen mee te winnen zijn. Slechts 13% van de mannen waagt zich hieraan.

Mannen, zo blijkt uit het onderzoek, spelen liever games op een cd-rom. Het liefst worden deze games dan in groepsverband gespeeld met anderen. 20% geeft aan graag online te gamen, vooral strategie- en actiegames.

TNS NIPO en Newzoo hebben afgelopen donderdag het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 gelanceerd waarin nog meer onderzoek naar gamend Nederland zal worden gedaan. Die resultaten worden medio april verwacht. Doel van het Nationaal Gaming Onderzoek is om partijen in de markt inzicht te bieden in het 'Wie speelt wat in Nederland?'. Welke games worden in Nederland gespeeld door welke doelgroepen (van 8 tot 88 jaar) en hoeveel tijd besteedt men hieraan? Inzichten die niet alleen voor de ontwikkelaars en uitgevers van games belangrijk zijn, maar ook voor onder andere adverteerders, creatieve bureaus en mediabureaus.