Nieuws
Xbox Game Pass

Voormalige Xbox-topman 'bang' van Game Pass

Service doet hem denken aan Spotify

Geschreven door Michel Musters op
Ed Fries, die onderdeel was van het team achter de eerste Xbox, claimt dat de impact die Xbox Game Pass op de industrie kan maken hem bang maakt.

Dat meldt Fries - die in 2004 bij Microsoft vertrok - in een interview met Xbox Expansion Pass. "Hetgeen me nerveus maakt is Game Pass. Die dienst maakt me bang, omdat het mij doet denken aan Spotify in de muziekindustrie. Toen Spotify groot werd, vernietigde het de muziekindustrie, het hakte de jaarlijkse omzet in die industrie door de helft. Het heeft er voor gezorgd dat mensen geen muzieknummers meer kopen."

Fries waarschuwt dat abonnementsservices voor games, zoals Game Pass, een soortgelijk effect kunnen hebben. "We moeten voorzichtig zijn dat we niet hetzelfde systeem in de game-industrie creëren. Deze markten zijn fragieler dan mensen zich realiseren. Ik heb gezien hoe de game-industrie zichzelf in de jaren 80 al eens heeft vernietigd."

Hij vervolgt: "Dus Game Pass maakt mij nerveus. Als een consument hou ik er van. Ik hou ook van Spotify als consument: ik heb alle nummers die ik ooit zou willen hebben... het is een geweldige deal als consument. Maar het is niet per se goed voor de industrie."

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsoft sloeg exclusieve deal met Marvel af Sea of Thieves-adventure Lost Sands begint op 26 mei
51

Reacties op: Voormalige Xbox-topman 'bang' van Game Pass

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ziminar

    • 24 mei 2022 09:57
    Nou meneer Fries, ik zou zeggen dat bv. Spotify juist een positieve impact heeft gehad op de industrie. Veel minder piraterij en het geld komt sneller bij de artiesten zelf in plaats van dat het blijft de platenmaatschappij blijft hangen.
    Ik hoop dat met gamepass hetzelfde gaat gebeuren, teveel mensen bij uitgeverijen die negatieve invloed uitoefenen op hoe een game er uiteindelijk uitkomt. Het wordt tijd dat de ontwikkelaars zelf bepalen wat voor een game ze willen maken. Die weten wat gamers leuk vinden en niet een of andere manager die nog nooit een controller vastgehouden heeft en die alleen maar over inkomsten en aandeelhouders nadenkt.
    Dus wat mij betreft hoop ik er juist op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tyranus

    • 24 mei 2022 09:58
    @Ziminar

    Zolang die artiesten dikke villas hebben met garages vol met de duurste autos kunnen ze best wat aan inkomsten inleveren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 24 mei 2022 10:03
    snap best dat mr fries daar bang voor is maar het grote verschil is wel dat spotify geen grote exclusiviteit heeft. Er zijn geen artiesten spotify only behalve soms wat live dingetjes. Maar met games is de markt nog veel meer versplinterd. Ik zou het zelf meer vergelijken met films en serie diensten zoals disney plus, netflix etc. Het is volgens mij geen slecht ding, zeker omdat de optie gewoon blijft bestaan om het niet te gebruiken en de games gewoon te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaVinkie

    • 24 mei 2022 12:45
    @Improv hoewel veel artiesten zich afkeren tegen Spotify exclusiviteit, is Spotify wel degelijk bezig met vergelijkbare initiatieven. Gestreamde concerten, gratis album promotie, album "experiences" zoals bij Billie Eilish, of podcast exclusiviteit zoals Joe (B)Rogan. Door hun sterke marktpositie weet Spotify zich steeds meer als de standaard neer te zetten, en dat is wel gevaarlijk voor de kleine artiesten die geen reet verdienen. Je merkt nu ook al dat veel nieuwe artiesten muziek uitbrengen voor de streams - elk jaar een nieuw album met heel veel korte nummers, totaal anders dan muziek van vroeger.

    Als developers ook gaan merken dat het gros van hun inkomsten uit gamepass deals komt, dan gaan ze misschien ontwikkelen met gamepass in gedachten. Dat zou mogelijk de kwaliteit negatief kunnen aantasten. Je hebt nu nog grote spelers zoals Sony en Nintendo die veel geld pompen in hun traditionelere AAA-game releases waardoor je opties houdt, maar wie weet waar we over 5 jaar staan? Ik snap in ieder geval de paralellen die worden gezien door meneer Fries. iTunes leek ook te groot om te vallen, maar ik ken niemand die dat nu nog gebruikt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 24 mei 2022 10:17
    @Tyranus Dat geldt voor de 'mainstream' ja. De gemiddelde muzikant die uit liefde voor muziek doet wat 'ie doet, ongeacht of t 'popi-jopie' is wordt keihard genaaid met het percentage wat een luisterbeurt van een streamingdienst opbrengt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 24 mei 2022 11:40
    @clandestine666 Als beginnende artiest op spotify kan ik dit ervan zeggen, met 11.000+ streams heb ik toch echt 3 euro ofzo verdient vorig jaar. Gelukkig doe ik het voor de muziek en niet het geld. maar ik weet wel dat er iemand anders rijk van aan het worden is!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 24 mei 2022 13:26
    @ali3n8tor @ali3n8tor Ik zit al vanaf mn vroege tienerjaren op- en af in allerlei bandjes/projecten, maar afgezien van 1 band die me nog voor mn twintigste echt een beetje wat heeft gebracht, meer wat beruchtheid in de lokale metalscene van toen dan knaken ofcourse, is het gewoon een bezigheid waar ik happy van wordt. Das genoeg. Grappig wel dat m'n muziek van 25 jaar geleden nog steeds op bv een Ebay te koop is, van de VS tot Rusland, en daar met vroeger best toonaangevende Nederlandse bands als Phlebotomized en de(oude)The Gathering wordt vergeleken. Tof, het is een eigen leven door internet gaan leiden verbazend genoeg. Ik heb zelf totaal geen behoefte om het verder te promoten nog ofzo, Dat doen anderen wel blijkbaar. Een liefhebberij en hobby voor me is muziek nog steeds, Ik snap je helemaal wat dat betreft! Oprechtheid en plezier altijd voor kapitalisme/hebzucht als drijfveer.. Dat jarenlang moeten volhouden alleen voor pezels is krankzinnigheid. Ik had bv een beter verdienende baan kunnen hebben dan ik nu heb, maar ik trek die omgeving/cultuur/het volk wat erbij hoort niet. Blijf trouw aan wat je voldoening geeft ! Succes met je muziek man!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 24 mei 2022 14:04
    @clandestine666 Ik ben nu ineens heel benieuwd wat de naam was van de band die met helden als phlebotomised en/of the gathering wordt vergeleken.. ik als zware underground metalfanaat zal hem wellicht kennen maar zonder naam blijft het gissen ;) tell me more!

    en idd muziek doe je voor de liefde eerst, de rest is bijzaak, vroeger goregrind en cyber tyfusherrie geproduceerd, nu doe ik sinds een jaar maatschappij kritische Hip-Hop om het netjes te zeggen (en ik ben helemaal geen hiphopper maar ik vind het zo tof om te maken! totaal iets anders! ;P ) Thanks!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 24 mei 2022 15:29
    @ali3n8tor spotify wordt echt niet rijk van jou 11k.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 24 mei 2022 11:24
    @Tyranus dat geldt misschien voor de grotere artiesten, maar de artiesten van kleine omvang die verdienen niks aan Spotify.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tyranus

    • 25 mei 2022 15:09
    @Liquidshake

    Die verdienden vroeger ook niet veel dus ja..

    Ze hebben nu alleen de kans om sneller bekend te worden en meer te verdienen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kloakaTV

    • 24 mei 2022 20:21
    @Ziminar Precies dat!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 24 mei 2022 10:03
    "Het heeft er voor gezorgd dat mensen geen muzieknummers meer kopen."

    Vroeger, toen de platenindustrie nog gezond was, kocht je een singeltje. Dat kwam nog het dichtst in de buurt van een 'nummer' kopen.. Kreeg je nog een b-kant erbij ook, met een overgebleven studio takeout, andere, nog ruwe mix of demoversie of liveversie ofzo ergens van. Je kocht meestal gewoon een heel album, zoals het hoort. Met uitgebreide credits, artwork en lyricsheet inbegrepen. Je zat dan uren in de platenzaak met een stapel kanshebbende platen te luisteren welke uiteindelijk je zakgeld of bijverdienste waard ging wezen.. Het kopen van een 'nummer' is sowieso al een fuckup als je t mij vraagt.. Maar ik ben dan ook een ouwe knar met een voorliefde voor LP's, haha. Out of touch met de gemiddelde muziekconsument anno 2022.. Ohja t ging over Gamepass ofzo.. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 24 mei 2022 10:13
    Goed en terecht punt. Je ziet nu al dat er games met GamePass in gedachten ontwikkeld worden: een bite sized game (soort grote demo) met een enorme hoeveelheid DLC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 24 mei 2022 10:19
    Spotify is alleen goed voor de grote muzikanten. Kleine muzikanten verdienen er nauwelijks iets aan en moeten het vooral hebben van optredens en merchandise. Dat gaat bij GamePass exact andersom werken, omdat daar productiekosten wel een rol spelen. De kwaliteit gaat dus omlaag, de kwantiteit omhoog. Uiteindelijk houden gamers steeds minder tijd en geld over voor de grote producties en zorgt dit voor kwaliteitsverlies in de hele industrie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 24 mei 2022 10:24
    Hetzelfde gebeurt al met Games as a Service. Elke maand komt er een game uit die verlangt dat je een seizoenspas koopt, die pas rendabel is als je er tientallen uren in steekt. Elke game en elke console vecht niet alleen om je geld, maar ook om je tijd. Een game die leuk is in je uppie, levert al niet meer genoeg op. Ontwikkelaars zien je liever uren grinden voor wat cosmetics.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 24 mei 2022 10:30
    Je kunt de illusie hebben dat een tientje per maand betalen voor honderden games goed is voor de consument, maar uiteindelijk gaan de meeste bedrijven optimaliseren waar het ze om draait: winst. En dat staat bij abonnementen als GamePass niet gelijk aan jouw spelvreugde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 24 mei 2022 12:10
    @denver Mooi man zo'n gesprek in je eentje..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 24 mei 2022 12:13
    ik moet dat ook eens vaker doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 24 mei 2022 12:19
    Als ik alles in een bericht mik, ben ik drie uur aan het worstelen met de spamfilter.