Nieuws
dualsense ps5

Voormalige Xbox-baas reageert op ontwerp PlayStation 5 DualSense

Is er aardig over te spreken

Geschreven door Dennis Mons op
Albert Panello, voorheen de persoon die de marketing- en productieplanning van Xbox, Xbox 360 en Xbox One leidde, heeft gereageerd op het design van Sony’s PlayStation 5 DualSense-controller.

De voormalige Xbox-baas Albert Panello is zeer te spreken over het futuristische design van de DualSense, de controller van de nog te onthullen PlayStation 5. Hij is zeer te spreken over het futuristische design, hoewel hij nog wel kritische noten heeft over een aantal zaken, zo liet hij weten op Twitter.

Panello, die ruim 18 jaar voor Microsoft heeft gewerkt en alle Xbox-launches heeft bijgestaan, is behoorlijk postief over de nieuwe controller. Hij prijst de look die hij vergelijkt met harnassen in Portal en Mass Effect. Hij denkt echter wel dat het design en het gebruikte materiaal zorgen voor een dure controller.

Daarnaast vind hij de nieuwe lay-out van de knoppen goed gevonden. Hij is van mening dat de controller er comfortabel uitziet. Toch stelt hij ook dat mensen met grote handen misschien enige last krijgen van de lijnen op de grip van de controller en dat het bij langere speelsessies irritatie gaat opleveren op de thenar van je hand (de bal onder je duim).

Panello is overigens een expert op het gebied van controllers aangezien hij uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar controllerdesigns voor de ontwikkeling van de Xbox. Hij was mede verantwoordelijk voor het feit dat ze nog steeds gebruikmaken van AA-batterijen in plaats van oplaadbare batterijen omdat ze gamers meer keuzevrijheid geven.

Ook heeft hij nog wat vraagtekens met betrekking tot de ingebouwde microfoon en of de controller onder andere wel fijn werkt in combinatie met virtual reality, maar in alle eerlijkheid blijft dat sowieso gissen tot de PlayStation 5 in de winkels ligt. Hij is sowieso wel enorm te spreken over de Google Stadia-controller.

De PlayStation 5-controller werd vorige week onverwachts onthuld door Sony. Lees hier een analyse over de nieuwe controller voor de PS5.

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 15:00 - Lucas speelt maffe Switch-games Gerucht: Firmware-update hint naar nieuwe Switch met twee schermen
12

Reacties op: Voormalige Xbox-baas reageert op ontwerp PlayStation 5 DualSense

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    CroniC

    • 15 april 2020 12:50
    Ik zie in zijn tweets helemaal geen commentaar over de layout van de knoppen.
    Zou ook raar zijn wat t is exact hetzelfde als de DS4

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 15 april 2020 15:57
    Ik vind de controller er wel prima uit zien. Of ie beter zal zijn dan de DS4 moet nog blijken want die was nagenoeg perfect voor mij. Maar ik ben sowieso blij dat de sticks nog steeds op dezelfde plek zitten. Ik vind dat veel fijner dan hoe xbox en nintendo dat doen. Ik heb namelijk 2 gelijk gevormde handen en dus is t logisch dat de sticks op dezelfde plek zitten voor links en rechts.
    Ik vraag mij wel af hoe vuil afstotend dat witte materiaal zal zijn. Wit plastic word veel sneller vuil en gaat verkleuren, zoals menig console uit t verleden wel heeft bewezen.

    (Voor de zeikerds onder ons, dit is allemaal mijn persoonlijke mening, als jij een andere controller fijner vind, prima)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 15 april 2020 21:51
    @darkmanwls Ja maar bij het gamen houd ik juist de rechterduim op de actie knoppen en niet op de stick.

    Tenzij je de duim daar niet houdt maar op de rechterstick, dan is je punt duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 16 april 2020 14:08
    @darkmanwls Ja zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Door een geboren afwijking is mijn rechterhand een stuk groter dan mijn linkerhand,dus voor mij is de Xbox controller ideaal omdat mijn handen dan niet dichtbij elkaar zitten. Mijn rechterhand zou mijn linkerhand wegduwen op een Playstation controller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 15 april 2020 16:58
    Ja ingebouwde batterijen zijn een ramp. Na X aantal jaar (of opladen) kun je het gewoon wegwerpen. Leuk hoor als je na 10 jaar weer eens een oude console wilt aanzwengelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 15 april 2020 17:12
    @Oxymorphone open schroeven, kijken welk type batterij erin zit. Via internet nieuwe bestellen, erin doen, weer dicht schroeven.

    (Let effe op, de V1 en de V2 van de DS4 gebruiken niet dezelfde batterij je kan de V2 verkennen doordat de de lightbar ook door een streep op de touchpad kan zien.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LolindirLink

    • 15 april 2020 17:53
    @darkmanwls Dat is nu nog goed te doen, maar over 10 jaar? word dat lastiger en zit je snel aan third-party aliexpress accu's.
    AA's zijn ook het snelst en het makkelijkst om te vervangen. En bied optioneel oplaadbare batterijen of een vervangende accu..
    Pro's & Cons :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 15 april 2020 19:24
    @LolindirLink oh ik wil ook niet beweren dat AA batterijen niet beter zijn. Maar het is ook niet zo dat je een controller zomaar moet weggooien om de batterij. En aangezien er nu nog steeds onderdelen te krijgen zijn voor de atari 2600 denk ik dat het wel mee zal vallen hoelang die batterijen nog te krijgen zijn. Helemaal als er vraag naar blijf en/of het type batterij een bepaalde standaard is die ook voor andere dingen gebruikt wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 15 april 2020 20:47
    @Oxymorphone het mocht je misschien totaal ontgaan zijn, maar je kunt een ps3/ps4 controller gewoon na 10 jaar nog met een usb kabel aansluiten. En wellicht ontgaat je dat een oplaadbare batterij geen batterij is maar *drumroll* een batterijvervangende accu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 15 april 2020 20:43
    accu's zijn echt k.u.t ik wil AAA batterijen in mijn iphone telefoon kunnen stoppen.

    edit: nee, niet echt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 15 april 2020 21:53
    Geef mensen opties. Een verwijderbaar accupack of batterijen. Model met symmetrische en een model met asymmetrische sticks.

    Je hebt nooit iedereen tevreden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 15 april 2020 22:56
    Lekker belangrijk hoe dat ding eruit ziet, als hij maar lekker in de hand ligt.