Nieuws
God of War Ragnarok

Voormalige stagiair niet genoemd in credits van God of War Ragnarök

Ze zou niet aan de minimale criteria voldoen om genoemd te worden in de credits

Geschreven door Michel Musters op
Een voormalige stagiair die aan de muziek van God of War Ragnarök heeft gewerkt, geeft aan teleurgesteld te zijn dat ze niet in de credits van het spel wordt genoemd.

Jessica Mao liep in 2021 - tijdens de ontwikkeling van Ragnarök - stage bij Santa Monica Studio en droeg bij aan het aanpassen en implementeren van de muziek tijdens een achtervolgingsscène met Freya en een gevecht met Thor. 

Ondanks haar werk, wordt ze niet genoemd in de credits van de game, zo meldt ze op Twitter. Volgens haar komt dit omdat haar werk niet aan de "minimale criteria" voldoet om genoemd te worden in de credits, al heeft ze geen idee wat die minimale criteria zijn. "Helaas kan het blijkbaar ook niet via een patch aan de game worden toegevoegd."

Ze vervolgt: "Ontwikkelaars, voeg alsjeblieft iedereen die meehelpt aan de ontwikkeling van de game toe aan de credits. Dat is alleen maar logisch."

Sean LaValle, de senior audio technical designer bij Santa Monica Studio, reageerde op Twitter op Mao. Hij laat weten dat hij de situatie betreurt en is het met haar eens dat iedereen die aan de game heeft gewerkt in de credits hoort te staan. Hij geeft aan dat het nu inderdaad mogelijk te laat is, maar dat hij wel gaat checken wat de mogelijkheden zijn.

Dit artikel delen:

Lees meer

Beelden vroege versie van Crash Bandicoot Wumpa League uitgelekt 'Microsoft bood Sony een Call of Duty-deal van tien jaar aan'
38

Reacties op: Voormalige stagiair niet genoemd in credits van God of War Ragnarök

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Recon31

    • 22 november 2022 10:35
    Nu ze viral is gegaan heeft ze naar mijn mening al genoeg aandacht gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 22 november 2022 10:43
    @Recon31 Onzin, credit krijgen voor werk dat je levert is alleen maar logisch.
    Credits in games zijn bewust hier voor bedoeld dus dat ze hiervoor vecht geef ik haar groot gelijk in.

    Alleen omdat dit nieuwswaardig is neemt niet weg dat ze daar eigenlijk recht op heeft.
    "Minimale criteria" klinkt in dit geval als 1 groot excuus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 22 november 2022 11:06
    @warcryptic Is het niet beter om gewoon af te wachten wat hier verder uit gaat komen?? Wie weet bestaat deze "minimale criteria" regel al jaren, en zijn er daardoor voorheen al genoeg mensen niet benoemd die iets aan zo'n game hebben gedaan. Maar zij voelt zich blijkbaar specialer en vindt dat ze wel benoemd moest worden. Echt vreselijk hoe men tegenwoordig alles maar meteen beoordeeld zonder het hele verhaal te weten.
    Ik ken me nog iemand herinneren die zielig ging doen op Twitter over haar voice-acting salaris, en iedereen meteen haar kant van het verhaal geloofde. Maar toen het complete verhaal aan het licht kwam, bleek er heel wat anders aan de hand te zijn.

    Daarnaast is je uitspraak "Onzin, credit krijgen voor werk dat je levert is alleen maar logisch" een beetje onzin. Niet iedereen die in een bedrijf werkt wordt benoemd richting de buitenwereld. Weet jij wie er voor zorgt dat al het eten in de supermarkt wordt geleverd, en jij daardoor je boodschappen kan doen? Etc etc.
    En ook in credits wordt niet altijd iedereen benoemd die er aan mee werkt. Dat heeft dan te maken met criteria die gemaakt zijn. Dat ie ene persoon het daar dan ook niet mee eens is kan, en zullen ze die regel moeten aanpassen. Maar om nou meteen het slachtoffer te spelen is ook raar, als anderen ook niet benoemd worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 22 november 2022 11:19
    @Exalian-1
    Mee eens met de slachtoffer rol gebeuren en het aandacht vragen via social media dat dit te standaard geworden is en het liefst naar mijn mening helemaal mag verdwijnen.

    Maar je vergelijking met supermarkt vind ik niet passen.
    Als ze nou credits op de vrachtwagens hadden staan en dan de chauffeur er niet bij hebben staan dan zou ik het zelfde zeggen.

    Dus als er credits zijn bij wat dan ook, vind ik het vaag als mensen er buitengesloten van worden, achter dat standpunt blijf ik staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 22 november 2022 11:35
    @warcryptic Ik snap wat je bedoelt en het ook wel mee eens, maar mijn punt was meer dat als er criteria zijn en daardoor ook anderen niet benoemd worden, is het raar dat zij zich gepasseerd voelt. Maar, verder met je eens. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 22 november 2022 11:37
    @warcryptic Nouja, bij films is het ook dat een hoop mensen die er aan gewerkt hebben geen credit krijgen. En bij hoop software is juist dat eigenlijk niemand credit krijgt. Ik kan met goed voorstellen dat doorsnee stagiaires die maar een paar weken gewerkt hebben niet in de credits vermeldt worden. In principe moet een schoonmaker en kantine medewerker ook credit krijgen want dat is ook gewoon ondersteunend personeel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Remco1988

    • 22 november 2022 10:55
    @Recon31 die credits zijn zo lang, dat een enkele naam meer of minder niet veel uitmaakt voor de ontwikkelaar, maar wel des te belangrijker is voor de mensen die mee geholpen hebben bij de ontwikkeling. Vind het dan ook een rare keuze om niet iedereen te noemen in de credits

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 november 2022 10:57
    @Recon31 dit zou erg mooi staan op haar CV, waarom vaag met minimale criteria zet gewoon iedereen erop die iets gedaan heeft voor die game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Recon31

    • 22 november 2022 11:12
    @Ziminar Het zal me een zorg zijn of ze in de credits komt of niet. Wat ik vooral vermoeiend vind is dat elke snowflake tegenwoordig slachtoffertje moet spelen op twitter.

    Ik snap dat ze dit doet om een statement naar buiten te brengen, maar zo zet je jezelf ook niet helemaal geliefd bij het bedrijf waar je stage liep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 november 2022 11:23
    @Recon31 als het bedrijf waar je stage loopt je zo behandelt vind ik het niet meer dan terecht. Ze hebben haar al een smoes verkocht over minimale criteria zonder aan te geven wat die zijn.
    Dan zou ik het ook zo spelen, ze hoeft alles te nemen van een dergelijk bedrijf lijkt me

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 november 2022 11:37
    @Ziminar
    Is geen smoes, is standaard in zon beetje elke branche met aftiteling (films, games, enz). Als elke schoonmaker en iedereen en zijn moeder die ook maar 5 minuten ergens aan gewerkt heeft op de aftiteling moet dan komt er geen einde aan.

    Jij vindt haar commentaar terecht, ik vind vooral dat ze niet zo verschrikkelijk moet janken en blij moet zijn met de ervaring die ze heeft opgedaan. Die behoefte om elke tegenslag maar te moeten ventileren op social media mag van mij echt stoppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 november 2022 11:46
    @The_Stifmeister een schoonmaker werkt niet daadwerkelijk aan het product dus dat is een rare vergelijking.
    En niemand bekijkt of leest die hele aftiteling dus hoe lang die is maakt werkelijk niets uit.
    Wat ik al eerder zei waarom vraag je je niet af waarom Ubisoft haar weglaat als zij daar enorm mee geholpen is.
    Zeker als ze vaag doen over de minimale criteria.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 22 november 2022 12:20
    @Ziminar
    Die schoonmaker was gekscherend. Verder zijn er genoeg mensen die de aftiteling wel helemaal afkijken (ikzelf bijvoorbeeld bij alle games die ik uitspeel) dus dat is wel degelijk aan afweging die ze maken. Je kan het er niet mee eens zijn maar het is nou eenmaal een regel waarmee ze werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 22 november 2022 11:38
    @Ziminar Ondanks dat ze niet in de credits staat wil niet zeggen dat je het niet op je CV kunt zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 november 2022 11:47
    @SuperDre je kan het er inderdaad opzetten, maar ook daadwerkelijk in de credits staan is toch een extra bewijs.
    Er zijn in die industrie zoveel mensen die liegen op hun cv

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Recon31

    • 22 november 2022 12:41
    @Ziminar Dus zonder dat ze in de credits staat, kan ze niet aantonen dat ze daar stage heeft gelopen? Volgens mij heeft ze gewoon contracten en NDA's getekend en haar opleiding heeft hier vast ook gewoon alle papieren.

    Dus wat je zegt slaat als een tang op een varken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 november 2022 15:22
    @Recon31 Oh ja want jij weet precies wat zijn allemaal getekend heeft en wat daar allemaal in staat.
    Duidelijk een alt account van AveryJackson, die was ook altijd volledig op de hoogte van details die hij onmogelijk kon weten.

    Doei, succes met je tang en je varken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Recon31

    • 22 november 2022 16:12
    @Ziminar Doe je dom of ben je daadwerkleijk achtelijk? Jij tekent zeker niks als je ergens aan de slag gaat? Dit is geen mening, aanname of wat dan ook. Dit is gewoon hoe het werkt overal en nergens. Je tekent een contract en NDA dus ze kan genoeg aantonen zonder "credits".

    Maar uitgaande van jouw argument, is ze daar aan de slag gegaan zonder iets getekend te hebben. Dus je hebt gelijk, ze is er gewoon binnen gelopen en heeft lopen bedelen om daar stage te lopen. Dat er mensen roepen dat ze liegen dat ze ergens hebben stage gelopen ja, dat kan. Maar dit is wel een iets andere organisatie waar je ook daadwerkelijk NDA's MOET tekenen anders kom je geen stap verder. Dus er is al genoeg bewijs zonder die credits. Heb jij nooit stage gelopen dan ofzo?

    Iets met logica en niet jouw rare denkwijze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 november 2022 16:20
    @Recon31 Duidelijk Avery, begint meteen met schelden en beledigen.
    Dag Avery, niets geleerd van je ban merk ik

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Recon31

    • 22 november 2022 16:48