Voormalige PlayStation-topman waarschuwt voor hoge ontwikkelkosten

Voormalige PlayStation-topman waarschuwt voor hoge ontwikkelkosten

Voormalige PlayStation-topman Shawn Layden heeft gewaarschuwd voor hoge ontwikkelkosten van moderne games, specifiek op PlayStation 5.

Dat doet hij in een gesprek met Bloomberg. De voormalige voorzitter van SIE Worldwide Studios en voormalige directeur van Sony Interactive Entertainment Amerika laat weten dat de ontwikkelkosten met elke overstap naar een nieuwe generatie consoles verdubbelen. Layden herinnert zich dat budgetten voor grote gamereleases op PlayStation 4 rond de 100 miljoen dollar lagen en hij verwacht dan ook dat PlayStation 5-games 200 miljoen dollar of meer gaan kosten om te maken.

Het gevolg daarvan is volgens Layden dat uitgevers zo weinig mogelijk risico willen lopen. Dat zouden bedrijven vervolgens vooral bewerkstelligen door vervolgen op eerdere succesvolle games uit te brengen, in plaats van unieke ervaringen. Ook zouden veel uitgevers vooral games in populaire genres willen uitbrengen. "Je krijgt drie of vier pilaren aan verschillende gametypes die blijven bestaan en variatie verdwijnt."

De interviewer - Jason Schreier - merkt daarbij op dat deze trend nu al gaande is binnen de game-industrie. Hij vraagt daarbij of Layden zelf niet bij heeft gedragen aan de manier waarop de industrie zich heeft gevormd. Layden lijkt zich daar niet verantwoordelijk voor te voelen en wil met zijn huidige bedrijf, Streamline Media Group, juist meer mogelijk maken. "Ik wil in het laatste hoofdstuk van mijn carrière meer mensen toelaten in game-ontwikkeling, meer mensen van overal ter wereld. Ik wil dat meer mensen het plezier van het gamen kunnen ervaren."

Playstation 5

Playstation 5 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Unreal engine 5 schijnt toch easy te zijn omdat je bijna nergens rekening mee hoeft te houden. Dus spellen draaien gewoon goed bij hoge resolutie 3d objecten etc, althans als ik de unreal 5 reclames mag geloven.

0
test

@GoofyZ3 Klopt deels, maar om de modellen te creeeren met zulke hoge details kost wel weer extra geld. Even overzetten vanUE4 naar UE5 met lightbaked scenes/maps geeft toch nog wel behoorlijk wat performance problemen, en kost toch wel weer even tijd om te leren hoe optimaal om te gaan met de nieuwe engine, want je wilt dat je game ook op 'low-end' hardware nog goed performed, waar juist al die extra mooie beelden die je zag toch behoorlijke hardware nodig heeft. De getoonde PS5 demo was behoorlijk geoptimaliseerd, naast niet te vergeten dat de PS5 en Xbox series X toch behoorlijke dikke GPU's hebben, zeker omdat er weinig overhead is ten opzichte van normale PC's met vergelijkbare hardware. Dus wat je in die UE5 demo's ziet draait niet zo simpel op een midrange PCtje, waarbij je niet moet vergeten dat een hoop gamers nog niet eens iets hebben als een RTX2060 oid.

0

Het bestaan van UE5 gaat direct zorgen voor een fixe kostenboost in AAA titels. UE5 gaat de verwachtingen van gamers torenhoog maken en dat gaat zich direct vertalen in de kosten voor het produceren van nog hogere kwaliteit assets. Dat is waar de grote kosten zitten, een AAA game is een Hollywood productie. Er is altijd nog die indie markt gelukkig, diversiteit is absoluut niet dood in het gaming landschap.

0
test

Ik vind het nog steeds raar dat er voor bijna elk nieuw spel standaard 60 euro voor wordt gevraagd. Laat de ontwikkelaar zelf bepalen aan de hand van de kwaliteit.

0

Aanbevolen voor jou