Nieuws
Bayonetta 3

Voormalige Bayonetta-actrice bevestigt dat ze 15.000 dollar kreeg aangeboden

De eerder genoemde 4000 dollar was voor een aantal zinnen

Geschreven door Michel Musters op
Hellena Taylor, de actrice die in de eerste twee Bayonetta-games de stem van het hoofdpersonage insprak, heeft verduidelijkt dat ze eigenlijk 15.000 dollar aangeboden kreeg voor de rol in het derde deel.

Onlangs bleek Hellena Taylor niet de stem van Bayonetta inspreekt in het derde deel, maar Jennifer Hale. Kort daarna liet Taylor in een video op social media weten dat ze eerder had bedankt voor de rol, omdat ze maar 4000 dollar aangeboden kreeg van ontwikkelaar PlatinumGames. Ze noemde dit een belediging en riep fans op de game te boycotten. Vorige week claimden websites echter van bronnen te hebben vernomen dat Taylor veel meer aangeboden kreeg voor de rol - in totaal zo'n 15.000 dollar.

Dat heeft de actrice nu bevestigd in een reeks tweets waarin ze haar reputatie tracht te verdedigen. "Sommige mensen noemen mij een leugenaar en een 'golddigger'. Ik heb het idee dat ik mijzelf en mijn reputatie binnen de industrie moet verdedigen."

Ze vervolgt: "Ik heb eerder al uitgelegd dat het aanbod te laag was. Dat aanbod was 10.000 dollar. Onthoud dat dit een franchise is die 450 miljoen dollar waard is. Ik schreef toen naar (regisseur) Hideki Kamiya en hoopte op begrip. Hij reageerde door te zeggen dat hij mijn contributie erg op prijs stelde en dat de fans graag wilden dat ik de stem insprak. Toen werd mij (daar bovenop) nog eens 5000 dollar aangeboden." 

Dat bedrag was volgens Taylor alsnog te laag. "Dus besloot ik te weigeren. Ik hoorde elf maanden lang niets, en daarna boden ze me 4000 dollars voor een aantal zinnen aan." Daar lijkt de verwarring dan ook te zijn ontstaan: in de oproep van Taylor om de game te boycotten noemde ze alleen het bedrag van 4000 dollar, maar dat ging dus om een soort van cameo nadat ze het bedrag van 15.000 dollar al had afgewezen.

Veel fans reageren negatief op de tweets van Taylor en beschuldigen haar van het weglaten van informatie rondom het echte bedrag dat ze aangeboden kreeg. Ook merken ze op dat de Bayonetta-reeks helemaal niet 450 miljoen dollar waard is.

Eind vorige werkweek reageerde Bayonetta-ontwikkelaar PlatinumGames al op de situatie middels een officieel statement: "Bij PlatinumGames willen we onze waardering uitspreken voor iedereen die door de jaren heen mee heeft geholpen met het creëren van de Bayonetta-reeks, alsmede de fans die de fundering (van de franchise) zijn. We staan volledig achter Jennifer Hale als de nieuwe Bayonetta en zijn het eens met alles wat ze in haar statement zegt. We vragen mensen om geen reacties achter te laten die een gebrek aan respect tonen voor Jennifer of andere mensen die met de reeks hebben geholpen."

De Bayonetta-reeks draait om de titulaire heks die middenin een gevecht tussen hemel en hel terechtkomt. De actiegames hebben qua gameplay wat weg van de Devil May Cry-serie, waarbij duizelingwekkende moves via combo’s aan elkaar geregen kunnen worden. In het derde deel moet Bayonetta samenwerken met enkele oude bekenden, zoals de journalist Luka en de Umbra-heks Jeanne. Ook de heks-in-de-dop Viola maakt haar opwachting. Bayonetta 3 verschijnt aanstaande vrijdag op Nintendo Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe gameplaybeelden van One Piece Odyssey verschenen Werknemers Blizzard Albany gaan stemmen om vakbond op te richten
29

Reacties op: Voormalige Bayonetta-actrice bevestigt dat ze 15.000 dollar kreeg aangeboden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Thaxus

    • 24 oktober 2022 14:10
    "I was then offered an extra 5,0000!"

    Dus ze kreeg zelfs $ 60.000,- aangeboden! ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 24 oktober 2022 14:12
    Mijn god wat een poppenkast. Dus je krijgt 3.000 betaald voor de eerste game, en voor de tweede "iets meer". Laten we zeggen 5.000. Dan bieden ze je 10.000 voor de derde game, en geef je aan dat je dat te weinig vind. Dan bieden ze je nog eens 50% meer; 15.000, en dan vraag je om een boycot van de game? Kinderachtig en absurd. Ze draagt niet die game in haar eentje, je mag best wat extra verwachten omdat het een grotere franchise is geworden, maar dat kreeg je zo te zien ook gewoon. En als je nu loopt te zeiken over dat je voor de eerste game maar 3.000 had gekregen, dan had je toen je mond open moeten trekken en gewoon niet akkoord moeten gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 24 oktober 2022 14:14
    Too little too late. Ze heeft haar eigen glazen ingegooid en als ik het zo lees hebben ze haar met elke nieuwe Bayonetta een flinke verhoging gegeven

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 24 oktober 2022 14:19
    Dus eerst keihard van de daken schreeuwen ik word niet genoeg betaald voor mijn werk en sneert ze naar haar opvolger. En nu back fired haar geklaag hard en probeert ze nu dus terug te krabbelen.

    Sorry mevrouw Taylor maar de fout ligt 100% bij jou. Platinum games treft hier geen blaam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 24 oktober 2022 14:28
    Golddigger

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 24 oktober 2022 14:29
    0 respect voor dit soort gekkies. Hopelijk einde carriere voor haar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 24 oktober 2022 14:29
    Ze krabbelt wel ineens terug, ze ziet natuurlijk de stem wereldje instorten dus komt ze met een slap excuus aankakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 24 oktober 2022 14:42
    Ze zouden haar moeten aanklagen voor een bedrag van $15.000, zoveel is dat toch niet volgens haar dus kan ze vast wel missen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 24 oktober 2022 15:03
    @Fr3nzy

    Das dan ook weer niet nodig. Ik zou juist als Platinum Games naar alle andere game devs bellen/mailen en zeggen als Taylor je eerste keus is heroverweeg dat en ga voor je tweede keuze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 24 oktober 2022 15:31
    @coola
    Dat is ook een optie ja, zo iemand verdiend inderdaad geen nieuwe jobs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 24 oktober 2022 16:49
    @coola idd sluit ik me bij aan. 15k en dan zeuren pff is toch een flinke zak geld voor voice acting.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gierige_Npc

    • 24 oktober 2022 15:14
    Ik ben maar een gierige npc maar niet zo gierig!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 24 oktober 2022 15:31
    Pfff, ik weet niet wat marktconform is, maar 15k voor het inspreken van tekst lijkt me helemaal zo gek nog niet. Voor jou tien anderen. Alsof de gemiddelde gamer de verschillen uberhaupt zou opmerken met tig jaar tussen de delen. En als ze dat al doen, zou het ze dan iets uitmaken? Volgens mij heel simpel gevalletje van vraag en aanbod. Blijkbaar is de stem van deze mevrouw niet zo essentieel voor de game als zij zelf graag had gewild. Verrassend. Alle begrip dat ze het aanbod afslaat, maar deze huilie huilie reactie snap ik niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 oktober 2022 15:45
    @Michael-Raymond-Clayton sprak toevallig iemand die aan een game van sony gewerkt heeft, en dan face caption en zei zei dat de acteurs en actrices 100 euro per uur kregen 5dagen in de week zo 8 uur per dag voor 3 maanden lang. En dacht dat zei iets van 250 per uur vroeg in eerdere berichten, dit kan ik fout hebben.
    Dus zei verdiende meer dan nls acteurs actrices van een veel grotere triple a game van sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 24 oktober 2022 16:18
    @hulstpower Dat klinkt natuurlijk allemaal erg veel maar als je de stem van de hoofdpersonage inspreekt dan is dat wel wat anders dan de acteur van een gemiddelde NPC. Om alleen maar aan te geven dat dat verschil niet heel gek is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 oktober 2022 17:15
    @Ziminar en dit waren de nl stemmen he van de game, denk dat de Engelse versie veel meer geld krijgt per uur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 24 oktober 2022 20:18
    @hulstpower
    Als je aangesloten bent bij SAG (Screen Actors Guild) in Amerika is het minimum $1000 voor een sessie van 4 uur. Dat is het directe salaris voor de acteur, daar komt dan nog de betaling voor ze zaakwaarnemer, pensioen, zorg etc. bovenop. Dat komt neer op ongeveer $1600 voor een sessie van 4 uur.

    Bron: Troy Baker in een podcast een jaar geleden. Die weet dus wel waar hij het over heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 24 oktober 2022 21:03
    @poklaan das lekker verdienen voor die mensen. Maar kosten en leefbaarheid in Amerika zijn zoveel hoger. Me neef die in sacramento woont verdient zo half miljoen per jaar maar kan door hoge kosten nooit op vakantie. Ik verdien veel en ook veel minder dan hem maar hebe hele wereld gezien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 24 oktober 2022 22:55
    @hulstpower In de grote steden is dat bizar ja.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 oktober 2022 07:23
    @poklaan en hij woonde eerst in San Bruno onder San Francisco daar is helemaal niet te betalen meer.