Voormalig Paradox-directeur vindt dlc 'eerlijk en gebalanceerd'

Voormalig Paradox-directeur vindt dlc 'eerlijk en gebalanceerd'

Voormalig Paradox-directeur Fredrik Wester vindt het dlc-beleid van de uitgever 'eerlijk en gebalanceerd'. Wel geeft hij toe dat er ruimte is voor verbetering.

Veel games van uitgever Paradox Interactive staan erom bekend na lancering een groot aantal uitbreidingen te krijgen. Zo zijn er maar liefst 24 uitbreidingen verkrijgbaar voor Cities: Skylines, terwijl Europa Universalis 4 zelfs 32 uitbreidingen bevat. Fredrik Wester, de voormalig directeur en nu uitvoerend voorzitter van Paradox, verdedigt de aanpak van het bedrijf in een serie van berichten op Twitter.

In zijn berichten op Twitter legt Wester uit waarom hij vindt dat het dlc-beleid van Paradox 'eerlijk en gebalanceerd' is. Hij zegt namelijk dat het model is gebaseerd op het idee dat je betaalt voor nieuwe content, waarvan de opbrengst vervolgens wordt gebruikt om de verdere ontwikkeling van het spel te financieren. Alle spelers hebben hier volgens Wester profijt van, in de vorm van gratis updates.

Wester geeft toe dat het beleid van Paradox niet vlekkeloos is. Veel nieuwe spelers kunnen zich namelijk geïntimideerd voelen door het grote aanbod aan betaalde uitbreidingen. Ook Shams Jorjani, de leidend bedrijfsontwikkelaar van Paradox, gaf vorig jaar op het PDXCon-evenement aan dat er ruimte voor verbetering is in hoe Paradox haar uitbreidingen presenteert. Hierbij gaf hij wel aan dat de dlc van Paradox-spellen niet te vergelijken is met die van andere games, omdat spelers die niet alle uitbreidingen bezitten geen groot deel van het spel missen.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Eerlijk is het zeker, je krijgt geen pistool tegen je kop met de verplichting om het te kopen. Zeker weten 100x beter dan microtransactions die toch een heel stuk meer opdringerig zijn. Maarre... "This helps to finance the further development of the game, which is of gain for all players." Waarom moet je nou alsnog lulkoek verkopen? Er zijn genoeg games die gewoon jarenlang relevant blijven en toch gratis updates en expansions krijgen. Ik snap niet waarom men stellig wil blijven liegen over het feit dat ze meer geld willen verdienen.

0
test

@gimbal2 omdat bedrijven nog altijd denken dat wij als consumenten niet zullen accepteren als een bedrijf zegt "wij willen geld aan jullie verdienen". Ik zou dat een verademing vinden als een bedrijf dat openlijk zou zeggen. Want je mag best wat aan mij verdienen. Zolang wat ik krijg maar in verhouding staat met wat ik betaal heb ik helemaal geen probleem met betalen. Bijvoorbeeld de DLC voor the witcher 3, voegt UREN aan extra content toe. En dat mag best wat kosten, en zelfs daar vroeg men nog niet t volle pond voor. Maar als ik dan kijk naar dat ik bij een fighting game 5 euro moet betalen voor een extra kleurtje voor de kleding van een van de characters, ja DAAR heb ik een probleem mee. Of bedrijven die hun hele game bouwen om het concept van microtransacties. Waar dus de core game eigenlijk bewust vertraagd is, omdat men er al vanuit gaat dat je voor echt geld boosts gaat kopen om de game normaal te kunnen spelen, DAT is een probleem. Maar als jij als bedrijf een DLC maakt die gewoon echt wat toevoegt aan de game, dan mag je daar gewoon geld aan verdienen vind ik.

0
test

@darkmanwls Een tijdje terug gaf een lead developer van Paradox eerlijk toe dat als het puntje bij paaltje komt, hij het belangrijker vindt dat een game (of in dit specifieke geval) een commercieel succes wordt dan dat de userreviews op Steam hoog zijn. Je wil niet weten wat voor lading bagger deze developer vervolgens vanuit de game gemeenschap over zich heen heeft gekregen. Kennelijk vindt de gemiddelde gamer geld verdienen gewoon nog steeds heel vies.

0

Grootste probleem wat ik heb met EU4 DLC is dat je nu de volle mep betaald (qua dlc prijs) voor aanpassingen op slechts enkele onderdelen. De inhoud van britannia rules the wave dlc bestond o.a. uit missies die in EU3 nog gewoon onderdeel van de base game was. EU4 was qua inhoud van historische missies gewoon mager en om nu de volle mep te betalen wat eerst nog base game was vertik ik. Overigens worden andere gamers die de dlc niet kopen wel benadeeld hierdoor want zonder dlc worden sommige mechanics omzeep geholpen voor de base gamers.

0

Aanbevolen voor jou