Onze collega's van Gamespy zijn er in geslaagd om op de Game Developers Conference de nodige concrete informatie bij developers los te peuteren over de hardware van de Xbox 2/Xenon/Xbox 360/NeXtBox. Hoewel het hier gaat om specificaties van alpha development kits en dus nog niet de definitieve hardware, zal onderstaande wel erg representatief zijn voor het uiteindelijke ontwerp.

CPU: De centrale processor van de console zal maarliefst drie PowerPC cores bevatten, elk draaiend op een kloksnelheid van 3,0 GHz. Elke core kan twee instructies per klokslag verwerken en is voorzien van 32 KB L1 instructiecache en 32 KB L1 datacache. De drie cores delen samen 1 MB aan L2 cachegeheugen. De cache is dus kleiner dan bij de meeste PC's, maar waarschijnlijk heeft de console er ook niet zoveel nodig vanwege de andere architectuur. Welke uitvoering van de PowerPC processors het hier om gaat, is nog niet bekend. GPU: De ATI videoprocessor zal een generatie verder zijn dan de huidige X800 modellen. De kloksnelheid zal 500 MHz bedragen en ondersteuning voor Shader Model 3.0 is aanwezig. Momenteel werken developers met een alpha 2 GPU. Met de zomer zal de definitieve GPU beschikbaar komen. Vanzelfsprekend zal deze videoprocessor games als Half-Life 2 en Doom 3 zonder enige moeite kunnen draaien en samen met de CPU tot zeer indrukwekkende grafische hoogstandjes in staat zijn. Over videogeheugen is nog niets bekend. Systeem Geheugen: De spelcomputer zal van 256 MB RAM voorzien worden. Dit klinkt misschien weinig, maar houdt er rekening mee dat je deze hoeveelheden moeilijk met werkgeheugen van een PC kunt vergelijken. Zo heeft de huidige Xbox "slechts" 64 MB werkgeheugen, maar zijn de prestaties aanzienlijk hoger dan dat. Het is mogelijk dat dit systeemgeheugen door de CPU en GPU gedeeld wordt, zoals dit ook het geval is met de huidige Xbox. Informatie over het type geheugen, bandbreedte en kloksnelheid is er nog niet. Optische Drive: Zoals eerder al uit geruchten bleek, zal de nieuwe Xbox gebruik maken van reguliere DVD-9 schijfjes. Deze zijn vergelijkbaar met het medium wat de huidige Xbox gebruikt, maar de opslagcapaciteit is wel verhoogd naar 7 GB. De drive zelf zal een snelheid van 12x hebben. De PS3 zal in vergelijking gebruik gaan maken van Bluray met een opslagcapaciteit van rond de 50 GB. De reden dat Microsoft voor normale DVD's heeft gekozen, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat HD-DVD en Bluray drives nog te duur zijn om dit jaar al te produceren. Memory Units: De nieuwe Xbox zal gebruik gaan maken van geheugenkaartjes met een capaciteit variërend van 64 tot 1.024 MB. Dit is aanzienlijk groter dan de standaard memorycards die bijvoorbeeld de PS2 gebruikt. Deze hebben een capaciteit van 8 MB. Hardeschijf: De Xbox 2 zal inderdaad een optionele hardeschijf kennen. Dit is waarschijnlijk gedaan ter kostenbesparing en om de console niet te groot uit te laten vallen. Die-hard gamers zullen de hardeschijf er uiteindelijk toch wel bij kopen voor de extra functies, terwijl casual gamers het gewoon bij de console zelf zullen laten. De opslagcapaciteit van de hardeschijf is nog onbekend, maar 2 GB zal in elk geval gebruikt worden voor game cache. Camera: Iets heel nieuws is de USB 2.0 camera. Deze camera heeft een resolutie van 1,2 megapixels en zal niet alleen gebruikt worden om bijvoorbeeld je gezicht in een game kwijt te kunnen, maar ook voor bijvoorbeeld video chat. Het is nog onbekend of de camera ook Eyetoy functies zal kennen, evenals het feit of hij standaard inbegrepen zal zijn met de console. Sound Chip: De spelcomputer zal geen reguliere audiochip hebben. Decompressie van het geluid zal wel door hardware gedaan worden, maar de rest van het geluid wordt door software afgehandeld. DirectSound 3D is vervangen voor X3DAudio, aangezien eerstgenoemde niet flexibel genoeg zou zijn.Alle games moeten Xbox Live! support gaan bieden. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor zal later bekend worden gemaakt. Alle developers hebben de opdracht gekregen om hun games op HDTV te baseren. De minimum eisen die Microsoft momenteel stelt zijn een resolutie van 720p oftewel 1280x720 in zowel gameplay als video, een 16: 9 aspect ratio, 5.1 surround en anti-aliasing. Mensen met een reguliere tv hoeven niet bang te zijn dat de games daarop niet zullen draaien vanwege de hoge resolutie, maar op een HDTV zal het er nog weer een stuk beter uit zien.

Alle Xbox 2 games zullen custom soundtracks ondersteunen. Eigen muziek kan ook direct vanaf de console afgespeeld worden. Gebruikte formaten zijn MP3 en WMA. Bestanden kunnen geëncodeerd worden tot en met 320 kbps CBR of VBR stereo. Voor gamefilmpjes wordt Xenon Motion Video (XMV) gebruikt. Deze softwaretool is gebaseerd op Windows Media 9 en maakt gebruik van een standaard HD-DVD codec. Alle video moet op een tv resolutie van 720p draaien met 30 fps en 5.1 surround geluid.