Onze collega's van Gamespy zijn er in geslaagd om op de Game Developers Conference de nodige concrete informatie bij developers los te peuteren over de hardware van de Xbox 2/Xenon/Xbox 360/NeXtBox. Hoewel het hier gaat om specificaties van alpha development kits en dus nog niet de definitieve hardware, zal onderstaande wel erg representatief zijn voor het uiteindelijke ontwerp.
CPU: De centrale processor van de console zal maarliefst drie PowerPC cores bevatten, elk draaiend op een kloksnelheid van 3,0 GHz. Elke core kan twee instructies per klokslag verwerken en is voorzien van 32 KB L1 instructiecache en 32 KB L1 datacache. De drie cores delen samen 1 MB aan L2 cachegeheugen. De cache is dus kleiner dan bij de meeste PC's, maar waarschijnlijk heeft de console er ook niet zoveel nodig vanwege de andere architectuur. Welke uitvoering van de PowerPC processors het hier om gaat, is nog niet bekend. GPU: De ATI videoprocessor zal een generatie verder zijn dan de huidige X800 modellen. De kloksnelheid zal 500 MHz bedragen en ondersteuning voor Shader Model 3.0 is aanwezig. Momenteel werken developers met een alpha 2 GPU. Met de zomer zal de definitieve GPU beschikbaar komen. Vanzelfsprekend zal deze videoprocessor games als Half-Life 2 en Doom 3 zonder enige moeite kunnen draaien en samen met de CPU tot zeer indrukwekkende grafische hoogstandjes in staat zijn. Over videogeheugen is nog niets bekend. Systeem Geheugen: De spelcomputer zal van 256 MB RAM voorzien worden. Dit klinkt misschien weinig, maar houdt er rekening mee dat je deze hoeveelheden moeilijk met werkgeheugen van een PC kunt vergelijken. Zo heeft de huidige Xbox "slechts" 64 MB werkgeheugen, maar zijn de prestaties aanzienlijk hoger dan dat. Het is mogelijk dat dit systeemgeheugen door de CPU en GPU gedeeld wordt, zoals dit ook het geval is met de huidige Xbox. Informatie over het type geheugen, bandbreedte en kloksnelheid is er nog niet. Optische Drive: Zoals eerder al uit geruchten bleek, zal de nieuwe Xbox gebruik maken van reguliere DVD-9 schijfjes. Deze zijn vergelijkbaar met het medium wat de huidige Xbox gebruikt, maar de opslagcapaciteit is wel verhoogd naar 7 GB. De drive zelf zal een snelheid van 12x hebben. De PS3 zal in vergelijking gebruik gaan maken van Bluray met een opslagcapaciteit van rond de 50 GB. De reden dat Microsoft voor normale DVD's heeft gekozen, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat HD-DVD en Bluray drives nog te duur zijn om dit jaar al te produceren. Memory Units: De nieuwe Xbox zal gebruik gaan maken van geheugenkaartjes met een capaciteit variërend van 64 tot 1.024 MB. Dit is aanzienlijk groter dan de standaard memorycards die bijvoorbeeld de PS2 gebruikt. Deze hebben een capaciteit van 8 MB. Hardeschijf: De Xbox 2 zal inderdaad een optionele hardeschijf kennen. Dit is waarschijnlijk gedaan ter kostenbesparing en om de console niet te groot uit te laten vallen. Die-hard gamers zullen de hardeschijf er uiteindelijk toch wel bij kopen voor de extra functies, terwijl casual gamers het gewoon bij de console zelf zullen laten. De opslagcapaciteit van de hardeschijf is nog onbekend, maar 2 GB zal in elk geval gebruikt worden voor game cache. Camera: Iets heel nieuws is de USB 2.0 camera. Deze camera heeft een resolutie van 1,2 megapixels en zal niet alleen gebruikt worden om bijvoorbeeld je gezicht in een game kwijt te kunnen, maar ook voor bijvoorbeeld video chat. Het is nog onbekend of de camera ook Eyetoy functies zal kennen, evenals het feit of hij standaard inbegrepen zal zijn met de console. Sound Chip: De spelcomputer zal geen reguliere audiochip hebben. Decompressie van het geluid zal wel door hardware gedaan worden, maar de rest van het geluid wordt door software afgehandeld. DirectSound 3D is vervangen voor X3DAudio, aangezien eerstgenoemde niet flexibel genoeg zou zijn.Alle games moeten Xbox Live! support gaan bieden. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor zal later bekend worden gemaakt. Alle developers hebben de opdracht gekregen om hun games op HDTV te baseren. De minimum eisen die Microsoft momenteel stelt zijn een resolutie van 720p oftewel 1280x720 in zowel gameplay als video, een 16: 9 aspect ratio, 5.1 surround en anti-aliasing. Mensen met een reguliere tv hoeven niet bang te zijn dat de games daarop niet zullen draaien vanwege de hoge resolutie, maar op een HDTV zal het er nog weer een stuk beter uit zien.Alle Xbox 2 games zullen custom soundtracks ondersteunen. Eigen muziek kan ook direct vanaf de console afgespeeld worden. Gebruikte formaten zijn MP3 en WMA. Bestanden kunnen geëncodeerd worden tot en met 320 kbps CBR of VBR stereo. Voor gamefilmpjes wordt Xenon Motion Video (XMV) gebruikt. Deze softwaretool is gebaseerd op Windows Media 9 en maakt gebruik van een standaard HD-DVD codec. Alle video moet op een tv resolutie van 720p draaien met 30 fps en 5.1 surround geluid.
Reacties op: Voorlopige hardware specs van Xbox 2 bekend gemaakt
B0lleuh
anonymous
MrWoef
RoadKill
Het enige voordeel wat Xbox nog behoudt ten opzichte van Sony is de releasedate voor de kerst. Sony komt pas maart 2006 over de brug met hun nieuwe speeltje. Het zal mij benieuwen wie de grootste user-base weet te krijgen. Ik las laatst iig een artikel waarboven stond "THE WAR IS OVER! Sony declared victor"
In dat artikel werd ingegaan op de fan-base die Sony heeft sinds PS1, de developers die exclusief voorSony ontwikkelen, het soort spellen wat op de PS-consoles exclusief uitkomt, en ook de pure kracht van de PS3. De Cell heeft NL een totaal andere structuur dan de PowerPC van MS, waardoor deze veel efficienter berekeningen uitvoert.
Alleen is het wachten op Nintendo voor we een echt oordeel kunnen gaan vellen. Wat O wat wordt die "revolution"?
Timster
MrWoef
Ronn
LeonVanHamond
ik zou graag een filmpje willen zien wat de xbox2 kan
of een demo
punisher007
Leuk dat je zegt dat de cell-processor verder is dan de PowerPC, maar zowel de PS3 als XB2 zijn nog niet uit, dus het is gewoon nog afwachten wat de definitieve specificaties zijn en wat dit effectief voor prestaties oplevert. Dus ook wel erg voorbarig om te stellen dat het alleen nog maar wachten is op de Nintendo Revolution alvorens men een echt voordeel kan gaan vellen.
Daarnaast de opmerking: "de xbox werd alleen verkocht aan tech-junkies en graphic whores" slaat natuurlijk nergens op.
De fanbase is natuurlijk inderdaad belangrijk, maar ik denk dat het belangrijkste gewoon de spellen blijven. En tegenwoordig zijn veel spellen toch wel cross platform, al dan niet tijdelijk exclusief op een bepaalde console.
Ronn
Nee, ik denk dat het nog een hele harde strijd gaat worden. Bovendien is er van de CELL nog steeds niet concreet te zeggen waar hij in games nou feitelijk toe in staat is. Vergeet ook niet dat de PPE van de CELL feitelijk ook een PowerPC is die de APU's aanstuurt.
MrWoef
Xbox werd vooral verkocht aan tech-junkies (no offense) en graphic whores (no offense),
Ben ik NIET met je eens, ik denk dat vooral games als HALO, Dead or Alive en Fable, live mensen naar de xbox hebben getrokken. Natuurlijk zijn er ook nog de modders die een goede mediabox in de xbox zagen
Ronn
Farting Bob
Toch hoop ik ook dat die niet zo dom en koppig geweest zijn om met matige specs aan te komen zonder online mogelijkheid. Niet omdat het voor mij uitmaakt, maar omdat ze toch moeten bewijzen dat ze het wel kunnen. Natuurlijk, het gaat om de games, maar kennelijk voor de domme, uitsloverige massa niet.
Als het aan mij lag, mochten ze alle drie blijven. Concurrentie is GOED, voor hun, maar vooral voor ONS. Monopoly positie's wil zeggen …. hogere prijzen, geen aanbiedingen meer …. goh, wat zijn we dan blij dat we de console war gewonnen hebben? Dat console war gedoe is serieus waar voor kinderen die dat boeiend vinden. Ik wil gewoon goeie games blijven spelen. Voor de een is er op de Xbox meer te vinden, de andere PS, de ander Cube, who gives a **** waar je op speelt? Als het maar voor JOU entertainment is waar je plezier aan hebt. Dat kinderachtige "dit is beter" gedoe, dat is voor die gasten die zonodig stoer willen doen, gamers houden nu eenmaal van games, punt. Natuurlijk vinden die het ook leuk als het er goed en toonbaar uitziet.
Dalamar
Niet rot bedoeld, maar de levels in bijvoorbeeld Deus Ex 2 waren klein en krap juist doordat het ook voor de XBOX ontwikkeld was. Over het aantal laadschermen dat je tegenkwam nog maar te zwijgen.
Het zou fijn zijn voor onze console vrienden dat ze ook wijd uitgestrkte levels kunnen bewandelen/ rijden/ vliegen/ whatever.
Macc Maverick
anonymous
Is toch wel te verwachten deze specs…..hardwarefabrikanten zitten nu eenmaal ook niet op hun gat….we eisen steeds sneller en mooier en lets keep it that way….
Ronn
Ronn
neo101
neo101
En het scheelt iig een hoop geld.