In The Y-Project gaan we twee honderd jaar vooruit in de tijd. De mens heeft zich gesetteld op een andere planeet en komt voor een onaangename verrassing te staan. Door een ongeluk met een genetisch experiment verandert elke insect in een reuzebug. Veel mensen overleven dit niet, de rest weet zich te verschansen in een stad met een glazen koepel eromheen. Uiteindelijk weten de bugs ook door deze glazen wand te breken en bijna het hele menselijke ras wordt uitgeroeid. Jij, als één van de weinige overlevenden, moet nu de zware taak op je nemen om de bugs te pletten en de mensheid te redden van zijn ondergang.

Wanneer je het interview op LoadedInc leest krijg je de indruk dat het hier om een Deus Ex kloon gaat. Zo hebben alle keuzes die je maakt invloed op het spel, de karakterontwikkeling en de verkregen wapens. De Duitse ontwikkelaar Westka Interactive beweert echter dat The Y-Project verder gaat. Zo zal voor iedereen de spelervaring er uiteindelijk compleet anders uit gaan zien.The weapons are fully configurable. Can you tell us a how this works in the game and what effect it has on the firing capabilities of the weapons? With the weapons it's the same problem as with the insects: telling you too much in this interview may spoil the fun. I may also point out that we have quite a number of very promising competitors, each of which is currently working on their very own set of weapons. Therefore, let me just say that "The Y-Project" will feature a pretty exciting mix of old favourites like machine guns and newcomers like our very own Medusa gun, with the help of which you can turn your enemies to stone. All weapons may be upgraded repeatedly depending on the sides you choose and with what kind of focus you play the game.

Of deze game, in tegenstelling tot Deus Ex, wél een multiplayer optie krijgt is nog niet bekend. Wel is bekend dat het in ieder geval voor de PC uitgebracht wordt en dat in het tweede kwartaal van volgend jaar. Een Xbox versie is ook waarschijnlijk; een PlayStation2 versie wordt niet uitgesloten.

Je kunt het hele interview vinden achter deze muisklik, waar eveneens een aantal screenshots staan.