Nieuws
Cyberpunk 2077

'Volledige ontwikkeling Cyberpunk 2077 begon pas in 2016'

Werknemers zouden aan hebben gegeven dat de game niet klaar was

Geschreven door Jacco Peek op
De volledige ontwikkeling van Cyberpunk 2077 begon pas in 2016. Dat blijkt uit een onderzoek van Bloomberg.

Het onderzoek, waarvoor twintig huidige en voormalige werknemers van ontwikkelaar CD Projekt Red zijn geïnterviewd, geeft een beeld van waarom de game lanceerde met technische problemen. Een van de oorzaken zou een 'reset' in 2016 zijn, waarna de ontwikkeling van de game pas begon. Cyberpunk 2077 werd oorspronkelijk in 2012 aangekondigd.

Ook zou de onderliggende engine van de game, die anders is dan die van The Witcher 3, tijdens de ontwikkeling gebouwd zijn. Dat leverde in het verleden bij andere ontwikkelaars ook problemen op, zoals bij de ontwikkeling van Anthem door Electronic Arts.

'Sommige medewerkers' zouden hebben aangegeven dat de game te complex was voor de PlayStation 4 en Xbox One, waarvoor Cyberpunk 2077 officieel voor werd aangekondigd. Het management van CD Project Red zou de zorgen hebben verworpen door te wijzen naar het succes van The Witcher 3. Ook zouden 'significante bugs' zijn gemeld toen de game in oktober 2020 'goud' (klaar om te drukken op disk) werd verklaard.

Crunch zou nog steeds een probleem zijn tijdens de ontwikkeling. Ondanks dat het volgens het management niet verplicht was, voelden sommige werknemers een 'druk' om toch over te werken. Een medewerker zou van een manager te horen hebben gekregen dat anderen moesten overwerken als hij of zij dat niet zou doen, om de gemiste uren te compenseren.

Cyberpunk 2077

Reactie CEO

Een aantal uur na verschijning van het onderzoek plaatste studiohoofd Adam Badowski een reactie op Twitter. Volgens Badowski was de E3-demo uit 2018 niet 'nep', maar dat het zoals de meeste games 'work in progress' is. Ook is hij het niet eens met de conclusie dat 'het grootste gedeelte van de werknemers' zei dat de game niet klaar was van lancering, wijzend op het feit dat Bloomberg slechts twintig mensen interviewde.

Auteur van het stuk, Jason Schreier, zegt op Twitter open te staan voor een interview met de CEO.

Deze week bracht CD Projekt Red een excuusvideo uit. Daarin zegt het bedrijf dat Cyberpunk 2077 'na de Day Zero-update' aan de verwachtingen had moeten voldoen, maar dat dit niet het geval was. Binnenkort verschijnt de eerste grote update om de problemen op te lossen.

Dit artikel delen:

Lees meer

De nasleep van 2020 - Gamer.nl Podcast 316 Hitman 2 niet gratis te importeren naar Hitman 3 op pc
14

Reacties op: 'Volledige ontwikkeling Cyberpunk 2077 begon pas in 2016'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    DaFixer

    • 17 januari 2021 13:50
    Ow dat verklaard.
    Ik wacht wel op een remake of betere versie van Cyberpunk 2077.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 17 januari 2021 16:26
    Tja, interview met voornamelijk ex-werknemers.. en dat er een soort van reset zou zijn geweest in 2016 hoeft echt geen probleem te zijn, want vaak bij zo'n reset wordt wel de tot dan toe gemaakte content gebruikt. De werkelijkheid is altijd wel wat genuanceerder. En engines worden nu eenmaal gecompliceerder, daarom kiezen steeds meer developers om gewoon een standaard engine te gebruiken als bv de unrealengine, deze zijn ondertussen behoorlijk gebattletest en zelf een engine onderhouden/testen kost vaak uiteindelikk veel meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 17 januari 2021 20:59
    @SuperDre
    Jawel, maar je eigen engine geeft ook meer mogelijkheden en een eventueel betere optimalisatie.
    Ik denk dat Unreal engine 4 Cyberpunk niet had kunnen draaien zonder significante modificatie van de engine zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 18 januari 2021 12:33
    @oropher Betere optimalisatie hoeft dus verre van te zijn, immers moet je het wel compleet onderhouden voor alle platformen, en dat is een behoorlijke hap uit je budget hoor, zeker nu de grote generieke engines zo krachtig en battletested zijn. En of CP op UE4 had kunnen draaien zonder significante modificaties durf ik zeker mijn handen niet voor in het vuur te steken, maar ik verwacht ook niet dat het zo heel veel meer problemen zou hebben gegeven als dat het nu geeft. De UE4 is al voor veel meer openwereld games gebruikt.
    Een eigen engine lijkt vaak zeer interessant te zijn, maar in veel gevallen valt dat, zeker tegenwoordig, toch behoorlijk tegen. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat je ook bij de UE4 gewoon complete toegang hebt tot de code, wel wordt afgeraden om niet te veel af te wijken, en verbeteringen/bugfixes gewoon netjes door te geven zodat de hele engine daar baat bij heeft (en jij zelf dus ook omdat er anderen meedenken/naar kijken).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 17 januari 2021 17:13
    Dit vergeten we snel weer. Volgende zogenaamde AAA titel word gewoon weer massaal ge-pre-ordered.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 17 januari 2021 20:57
    De consoles zijn dus niet slecht afgeleverd, ze zijn de oorzaak van de gebreken van Cyberpunk 2077.
    De ontwikkelaars zeggen niet voor niks dat de game te complex is voor de PS4/XONE.
    Dat het dan toch moet van het management, zegt veel over het management, niks over CDPR.
    Dus ja, slecht management en inferieure apparatuur zijn de oorzaak van de teleurstellingen die Cyberpunk 2077 heeft meegebracht..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 18 januari 2021 09:28
    @oropher Puur en alleen management, dat oude consoles de game niet fatsoenlijk kunnen draaien is niet zo gek. Dat het management deze voor het geld ondanks die kennis ze toch daarop uit wilden brengen is alleen het management te verwijten niet de consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 18 januari 2021 12:35
    @oropher Management Ja, maar inferieure apparatuur NEE.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 17 januari 2021 22:02
    De gebreken bij cyberpunk 2077 zorgen er waarschijnlijk voor dat ik de aankoop van een nieuwe 4k pc met 2/3 kwartalen ga uitstellen. (gebrek aan hardware voorraden helpt ook niet mee).

    Had gehoopt dit spel eigenlijk in het vierde kwartaal van 2020 te kunnen spelen. Dan maar enkele maanden langer doen met total war, civilization 6 en diverse paradox titels (ck3, eu4, hoi4, cities skylines, prison architect en stellaris)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 18 januari 2021 09:26
    Hoogmoed komt voor de val.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 18 januari 2021 09:54
    Het argument ''je hebt maar 20 mensen gesproken en er werken er hier 500!'' is natuurlijk bullshit. Lijkt me sterk dat 15/20 mensen precies die enige waren die druk voelde om over te werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 18 januari 2021 12:35
    @WvA Vergeet niet dat het grootste deel van degene die ze gesproken hadden ook nog eens ex-werknemers waren, vaak dus werknemers met een grudge… Er zijn altijd 2 zijden en beide zijden hebben hun eigen visie wat er gaan de was, de waarheid ligt er ergens in het midden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Xymie

    • 18 januari 2021 14:20
    CD heeft toch ondertussen zo'n beetje volledig uitgelegd zonder het onder stoelen of banken te schuiven hoe het zat.
    - Er is voor de PC ontwikkeld zonder zich beperkingen op te leggen met de gedachte als dat klaar is, dan kunnen we downscale'n naar de laagste spec console
    - Het downscale'n bleek tegen te vallen, ook al was het management daarvoor gewaarschuwd door medewerkers
    - CD dacht de laatste downscale issues op te lossen in de maand uitstel tussen november en december, dit vonden ze realistisch, omdat het voornamelijk streaming issues waren (zijn), waardoor textures te laat geladen worden en scripts niet afgaan door missende objecten (hierdoor is het op de Series X of PS5 ook nagenoeg hetzelfde te spelen als op PC, met exact dezelfde versie als die op de base consoles helemaal niet werkt) .
    - Hierdoor konden voor release niet de console edities aan journalisten gegeven worden, want er was nog geen console editie.
    - De streaming issues vielen tegen, omdat Cyberpunk verticaal is hoge gebouwen met veel detail (ten opzichte van een horizontale witcher 3), waardoor er altijd teveel objecten tegelijk in beeld zijn die niet door de base console gestreamd kunnen worden.
    Dat was een miscalculatie en daar hebben ze spijt van.
    - Ze moeten hun engine aanpassen om te zorgen dat deze beter met verticale downscaling om kan gaan en ze denken nu dat dit gaat lukken voor de base consoles alleen pas over 1 a 2 maanden.

    Daarnaast is het crunch verhaal natuurlijk een beetje moeilijk. Je hoeft niet, maar je voelt sociale druk dus je doet het. Zo gaat het bij ons op kantoor ook, maar geen maanden lang. Je kunt alleen de sociale druk wegnemen door te verbieden om over te werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 18 januari 2021 22:41
    Of ze nou in 2021, 2014, 2016 of 2018 begonnen zijn, feit blijft gewoon dat ze glashard gelogen hebben over Cyberpunk 2077, dus wat mij betreft past CD Projekt Red goed in het rijtje van Activision-Blizzard, EA en Ubisoft: crunchtijden, ongepaste seksuele intimidatie, liegen over hoe de game eruit ziet/speelt/hoeveelheid content en met microtransacties. Jammer, ik had meer van ze verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.