Prince of Persia is een van de meest legendarische platformhelden allertijden. Toen het eerste deel van het spel namelijk eind jaren 80 op de markt kwam wist het menig gamer te overtuigen met een voor die tijd ongekende sfeer en met prachtige, vloeiende spring-, ren- en klim-animaties. Een paar jaar later kreeg het spel een, ietwat minder succesvol, vervolg. Eind jaren 90 dacht men de franchise nieuw leven in te kunnen blazen met een 3D variant, maar het spel kon zich niet meten met de eerste twee games.

Toch probeert Ubisoft het eind dit jaar wederom en het ziet er naar uit dat het dit keer wel gaat lukken. Men heeft namelijk het thema en de sfeer behouden, maar tegelijk op het gebied van gameplay een hele reeks vernieuwingen toegevoegd. Zo zal de prins dit keer halsbrekende, matrix-achtige moves uit zijn mouw kunnen schudden en, net als Blinx: The Time Sweeper, een aantal seconden terug in de tijd gaan om zo een dodelijke val ongedaan te maken. Daarnaast is de combat interface flink uitgebreid en is de prins leniger dan ooit te voren.

Aan het roer staat Ubisoft Montreal, de grote Canadese ontwikkelstudio van Ubisoft waaruit reeds Raven Shield en Splinter Cell van de band rolden. Deze studio lijkt dan ook hoe langer hoe meer garant te staan voor echte kwaliteit, en het ziet er naar uit dat Prince of Persia: The Sands of Time dat ook zal gaan bieden. Een viertal nieuwe filmpjes geven je alvast een voorproefje van gevechten en halsbrekende slingeracties aan vlaggenstokken. Downloaden doe je bij 3D Gamers of GamersHell.