Nieuws
PS5

Video toont de DualSense-controller van dichtbij

De PS5-controller heeft een aantal nieuwe features

Geschreven door Michel Musters op
Een video die gisteren tijdens de PlayStation 5-onthulling werd uitgezonden toont de DualSense-controller voor de console.

De controller was al eerder onthuld, maar de video toont de controller vanuit alle mogelijke hoeken en legt de nadruk op de nieuwe elementen die de controller rijk is.

Zo heeft de controller haptic feedback, waarmee spelers tijdens games nog duidelijker kunnen ervaren wat er in het spel gebeurt. Ook heeft de controller adaptive triggers, waarmee bijvoorbeeld het verschil tussen schieten met pijl en boog en schieten met een geweer ervaren kan worden. De controller wordt ook uitgerust met een bewegingssensor, ingebouwde speaker en microfoon.

De PlayStation 5 moet eind dit jaar in de winkels liggen. Een precieze releasedatum of prijs is er nog niet.

Dit artikel delen:

Lees meer

Astro Bot springt naar PS5 met gratis game Astro's Playroom Live om 21:00 uur: Kijk met ons mee naar de PS5-presentatie
9

Reacties op: Video toont de DualSense-controller van dichtbij

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    dopEEEr

    • 12 juni 2020 11:53
    Ik vind het nog steeds jammer dat de standaard controller geen back buttons/pedals heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    D4rKy28

    • 12 juni 2020 14:09
    En die linker analog stick zit nog steeds op de verkeerde plaats, maar goed daar hebben we tenslotte nacon controllers voor :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mrakd

    • 12 juni 2020 14:32
    @D4rKy28 Hier begrijp ik ook helemaal niets van. Dit speelt zo irritant. Mijn natuurlijke rustplek voor m'n duim is op de plek van de d-pad. Wat een verademing was de procontroller van de switch! Goede tip van die nacon controller, duur geintje, maar nooit aan gedacht dat er ook goede controllers konden zijn voor ps4

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 12 juni 2020 14:44
    @mrakd is een kwestie van wennen of wat je gewend bent. Heb hier zelf nooit last van gehad. Geld voor een pc muis ook, rechtopstaand is ergonomisch beter maar kan er simpelweg niet aan wennen. Denk dat dat de rede is dat ze niet afstappen van dit design. Teveel mensen zijn dit gewent van oudsher

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 12 juni 2020 17:18
    @Jumpman Ik heb er nooit aan kunnen wennen. Sinds dat Sony die sticks heeft toegevoegd op de PS1, heb ik me altijd afgevraagd waarom die op zo'n onhandige plek zaten. Toendertijd kon je meeste games gewoon makkelijk met de dpad spelen en was het niet zo'n probleem. Nu is dat bij veel games geen doen meer en moet je dus wel de stick gebruiken. Jammer genoeg krijg ik echt pijn in m'n duim na 5 minuten spelen.

    Dag dat er standaard een a-symmetrische controller bij een PlayStation zit, is de dag dat ik voor het eerst een PlayStation zal kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 12 juni 2020 23:58
    @Footy geloof ik gelijk maar als ze nu de controllers aanpassen zijn er ook heel veel mensen die niet kunnen wennen aan de sticks als ze die verplaatsen. Ik gok dat ze dat als een grotere groep zien, maar wellicht is er een andere reden. Zelf kan ik met beide setups spelen, Xbox, switch pro en dual shock, denk er nieteens bij na

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 13 juni 2020 09:58
    @Jumpman persoonlijk denk ik dat Sony de ballen niet heeft om het te veranderen. Zelf denk ik dat de meeste mensen een voorkeur voor a-symmetrisch hebben of het maakt ze niks uit. Dat is meer op basis van wat ik hoor en lees in gaming communities.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 12 juni 2020 16:56
    @D4rKy28 ik lees aardig wat wisselende reviews voor die nacon controllers en er zijn veel verschillende types (1,2,3,pro, pro 2, pro limited) waarvan ze willekeurig wireless of wired lijken en sommige niet eens rumble hebben. Wat zijn jouw ervaringen?
    OT Lijkt me een prima design voor ps5 en ik vermoed dat ze opzettelijk niet met backpedals komen om dat voor third parties of voor naderhand te laten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 12 juni 2020 22:58
    Adaptieve triggers, betekent dit dat we straks met wapens ook de "klik" kunnen voelen van de "verkorte trekkerweg" net als in het echt? Als ex-militair lijkt me dat namelijk wel echt rete vet 😁