Nieuws
PlayStation 5

Video toont de binnenkant van PlayStation 5 voor het eerst

Gebruikers kunnen zelf de buitenste panelen losklikken

Geschreven door Michel Musters op
Sony heeft een uitgebreide video online geplaatst waarin de binnenkant van de PlayStation 5 in detail wordt getoond.

In de Japanse video is te zien hoe Yasuhiro Ootori, de vicepresident van mechanisch design bij Sony Interactive Entertainment, de PlayStation 5 uit elkaar haalt. Het moet voor gebruikers vrij gemakkelijk zijn om de witte zijpanelen van de console er af te klikken. Sony heeft vooralsnog niet bevestigd dat het panelen in andere kleuren uitbrengt, maar dit is dus wel een mogelijkheid.

Onder één van de panelen kunnen eigenaren een eigen ssd-schijf installeren om zo meer schijfruimte voor de console te krijgen. Daarvoor zijn wel NVMe-ssd's nodig die aan bepaalde snelheidseisen voldoen, maar meer details hierover zijn nog niet naar buiten gebracht.

Verder is in de video onder andere te zien dat liquid metal-koelpasta wordt gebruikt. Ook is duidelijk dat spelers zelf de bijgeleverde standaard moeten los- en vastschroeven van de PlayStation 5 wanneer de console van liggend naar staand of vice versa verzet moet worden.

De PlayStation 5 is in Nederland, België en de rest van Europa op 19 november verkrijgbaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

De gezichten van Ajax-spelers in Fifa 21 Star Wars Squadrons is vooral een goede vr-game
30

Reacties op: Video toont de binnenkant van PlayStation 5 voor het eerst

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 7 oktober 2020 15:46
    Vind de stand heel dik bedacht. Verder wel goed om te zien dat die witte zeikanten er af kunnen voor in de toekomst zwarte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 7 oktober 2020 17:45
    @hulstpower Idioot eigenlijk dat er niet direct bij de launch optioneel een setje zwarte kappen beschikbaar zijn…. Nu wacht ik nog een halfjaartje met de aanschaf, maar Ik had ze iig direct meegenomen.

    Dit maakt 'm bijvoorbeeld direct een stukje gaver:
    https://images.pushsquare.com/466b9aa338c24/marvels-spider-man-miles-morales-ps5-playstation-5-1.original.jpg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 7 oktober 2020 16:09
    Het is wellicht nog niet bekend of sony kappen in andere kleuren gaan uitbrengen. Ik kan je verzekeren dat 3rd party leveranciers dat wel gaan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 7 oktober 2020 22:47
    @darkmanwls Hoppa, op naar Aliexpress… jammer is wel dat vanaf 1-1-2021 de limiet van 22 euro vanaf waar je 'pas' BTW gaat betalen verwijderd zal zijn en dus vanaf 0 euro al BTW…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GWO

    • 8 oktober 2020 10:37
    @SuperDre Dat is uitgesteld naar 1 juli 2021. En wellicht zelfs 1 januari 2022.
    Dus we hebben nog even te tijd :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 oktober 2020 16:17
    Waaaaauwwww wat een klein mannetje..

    Maar goed.. nu even serieus.. ligt het aan mij of doet het heel erg cheap plastic aan?
    Ik dacht om de paar seconden; ojee; nu breekt ie iets af..
    Iedereen heeft het maar over de kappen.. maar dat is het laatste waar ik mij zorgen over zou maken. Eerder de immense grootte van het apparaat, de bijzondere manier van cooling en het fragiele overkomen van het geheel..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 7 oktober 2020 16:21
    @kleinekoosjer als God of war 2 maar uitblinkt zal het mij een biet wezen hoe het ding eruit ziet. Het draait om games. Dat zit bij Sony altijd wel snor

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 7 oktober 2020 16:41
    @Roy36NL nou vind de cooling wel heel belangrijk en had daar wel meer verwacht. Maar toekomst zal het bewijzen of ze slechte keuze of juist de problemen hebben gefixed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 oktober 2020 16:46
    @Roy36NL Ik heb het nu dus juist niet per se over de esthetische kenmerken van de console. Dat is een kwestie van smaak.. dat ik hem wanstaltig vind boeit niet, dat is een mening. Het gaat er mij om de bouwkwaliteit en gebruikte materialen. Digital Foundry had de Series X al eens helemaal open gemaakt en dat zag er bijzonder solide uit. De formfactor van het board; de componenten, de fan; alles is strak en degelijk. Bij dit filmpje van de PS5, en dit zeg ik echt niet om te bashen (ik weet het; jullie krijgen mooie gamepies etc.) kwam bij mij een ding naar boven.. PS5: Made in China..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 7 oktober 2020 16:53
    @kleinekoosjer hou eens op met dat concern-trolling man, je moet niets hebben van de playstation , je zit vuistdiep in ms en ga je je hier zogenaamd zorgen maken over de materialen van de ps5. kinderlijk zielig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 oktober 2020 17:18
    @ali3n8tor Console trolling? Juist… Ik uit kritiek op het geen wat ik hier zie. Ga nu niet lopen janken omdat dit toevallig jouw beminde merkie is.. Als dit een Nintendo, Xbox of welk apparaat dan ook was geweest had ik exact het zelfde geschreven. Als ik mij goed kan herinneren heb ik die mini controllers van de switch toentertijd ook voorzien van sceptisch commentaar. Dit is de eerste blik van de binnenkant en daar mag best kritisch naar gekeken worden.
    Als ik dan commentaar lees; 'boeit me niet hoe ie er uit ziet; als ik maar God of War 2 erop kan spelen' en dingen als 'de kappen kunnen gewisseld worden'.. vindt je dat dan meer on-topic dan mijn kritische woorden over de bouwkwaliteit? Sorry dat ik niet voorop loop in de playstation polonaise en ja je hebt gelijk; mijn voorkeur ligt duidelijk elders; maar dat betekend niet dat ik monddood gemaakt hoef te worden. Vertel mij liever wat jij van dit fimpje vindt… Kreeg je er een goed gevoel bij? Beschrijf mij in geuren en kleuren wat je daarwerkelijk van dit fimpje vindt, ik ben namelijk heel erg benieuwd hoe een minder kritische blik, wie weet wel een roze bril, hier naar heeft gekeken.. brand los

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 7 oktober 2020 17:24
    @kleinekoosjer Ik heb geen behoefte om met jou in discussie te gaan, je bent alleen maar bezig om de boel op te hitsen over een product wat je toch nooit gaat kopen.

    Dat heet concern-trolling , meedoen aan een discussie met zogenaamde punten die heel erg van jou voor belang zijn zoals bouw kwaliteit en materialen (die allemaal natuurlijk kut zijn in jouw optiek) en dan hopen dat er iemand hapt.

    Het is gewoon zielig, en ik maak je niet monddood, het is alleen te doorzichtig van iemand die hier op gamer.nl niets anders doet als Microsoft te adoreren en alles wat Sony doet als kut weg te zetten.

    Je geeft zero fucks om de playstation dus kap gewoon met dat zielige gedrag. thats all i ask.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 oktober 2020 18:45
    @ali3n8tor @ali3n8tor Ik vraag ook niet of je met mij in discussie wilt gaan hoor. Ik vraag of jullie on-topic willen reageren, zoals (naast mij) alleen Hulstpower hier doet.

    Consoles wars boeien mij niet. Daar ben ik net een tikkeltje te oud voor denk. Ik schrijf hier wat ik van zaken vind, net als menig ander. Dat ik vaak kritisch schrijf over bepaalde platformen kan best kloppen. Klein beetje tegengas geven op de massa is soms best vermakelijk.. Wordt daarbij soms ietwat overdreven; ja vast. Het is het grote web; daar wordt wel vaker iets aangedikt of uit zijn verband getrokken. Ik zal echter niet snel op de man spelen, mensen gaan afkatten of iemand de mond snoeren.. dat is niet mijn stijl. Dat in ogenschouw houdend benoem jij nu de term cornern trolling.. dat is een interessante.

    Ik denk dat ik je hier inderdaad gedeeltelijk gelijk in moet geven; Ja, je hebt gelijk; ik ben een X-box adept. Dat weet men op dit platform ook wel, althans veel van jullie. Ik moest het even opzoeken; maar jij 2006, ik 2007. We kunnen wel stellen dat wij hier redelijk oud gediende zijn.
    Punt wat ik wil maken; jij schrijft 'Je geeft zero fucks om de playstation dus kap gewoon met dat zielige gedrag'.. en dat klopt dus niet . Games boeien mij; en de bijkomende hardware boeit mij zeker ook. Vanaf de MSX in de 80's is het een van mijn grootste hobby's (naast muziek maken; ook tof).. en ik hoop dat je mij gelooft; maar mijn handen branden niet weg als ik een playstation controller vast hou. Jep je leest het goed; ik heb geen haat jegens de playstation. Sterker; eerste 2 gens redelijk 'grijs' gespeeld.
    Het gaat mij meer om het 'kijk ons, kijk ons, wij zijn de beste' gedrag' wat maar al te vaak naar voren komt.. (Zelfde heb ik met Ajax en top40 muziek trouwens.. maar dat is een andere discussie).. Daar ga ik zo graag tegenin.. Als een Robin Hood vechten tegen de grootmacht.. maar dan bewapend met toetsenbord en pc.. oké ik dwaal af..

    Maar goed; het is gezegd.. doe er mee wat je wilt. Want eenvoudig is het niet;
    Duidelijk uitgesproken voorkeur voor 'die andere' console, zwem graag tegen de golf in, hou er van om kritisch te zijn, laat mij nooit te nimmer de mond snoeren.. Als je dat allemaal vooraf weet, dan weet je dat je gedonder krijgt als je ook maar iets 'verkeerds' zegt op een bepaald topic..
    Krachttermen als zielige, zure gast staan klaar om op je afgevuurd te worden, zodra maar een verkeerde blik opwerpt.

    Moet ik het dan maar laten? Ook als ik echt iets vind?..
    Nee joh ben je gek.. (!/?)
    Maarrr ik ben de kwaadste niet. Sterker; ik ben in real life helemaal geen zure gast en sta redelijk bekend als uitermate chill en sociaal mens. Ik ga jullie een belofte doen. Ik zal bij deze beloven mijn kritische toon iets te temperen. Mits jullie dan iets meer openstaan voor oprechte kritiek. Op die manier kunnen we allicht gedegen gesprekken voeren en nog een hoop (goede) grappen maken op dit forum..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 7 oktober 2020 21:45
    @kleinekoosjer laat men lekker. Ik word soms door de ene vriend van mij uitgemaakt voor xbox fan boy en door de andere Sony boy., je raad het al hun zijn beide die hard fan boys. Maar als ik beetje kritiek geef op ene systeem is het dat ik altijd zeik op het ene systeem. Ik ben diep in me hart een Nintendo sega man omdat ik daar mee opgegroeid ben met de 8 bit van beide( gamende daar voor al maar echt me 1e eigen console was dat) . Ik word wel eens aangevallen voor me spel fouten maar ben zo dyslectisch als de pest en trek me er niks van aan. En ook ik ben wel eens voor xbox fan boy uit gemaakt laaste tijd.. Maar zodra God of war uit komt koop ik een ps5 maar vind Verde xbox alles beter voor mij persoonlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 7 oktober 2020 17:23
    @kleinekoosjer ik had eigenlijk gehoopt dat ik met launch het hoesje van de nieuwe halo kon openen. Maar dat schijnt niet zo solide te verlopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 7 oktober 2020 18:14
    @kleinekoosjer Vind het wel meevallen. Dat het plastic is, tja boeiend? De meeste consumer electronics zijn van plastic. Wat betreft de koeling, dat moeten we gewoon gaan zien. Lastig om zo te zeggen of het wel of niet goed is. Dit soort dingen horen te buigen. Ik weet niet of je wel eens een PC hebt gebouwd, of een apparaat uit elkaar hebt gehaald? Dan zul je zien dat het allemaal buigt en kraakt. Dat zegt precies niks over hoe stevig het is.

    Juist dit soort onderdelen moeten buigzaam zijn. Door de flinke hitte en het plotselinge afkoelen zetten onderdelen uit, en krimpen ze weer. Ik ben het eens dat de Xbox wat meer solide oogt. Maar puur qua looks vind ik de PS5 mooier en wat eleganter. Maar goed, kwestie van smaak.

    Verder nog een puntje: bouwkwaliteit is bij dit soort apparaten minder belangrijk. Koeling is belangrijker. Je zet ze over het algemeen op een plek neer en daar staat hij dan voor een tijdje. Bedenk je ook even dat veel auto's van binnen ook van plastic zijn, en daar moet je letterlijk in zitten en mee rijden.

    NOG een puntje: het apparaat kost 399 of 499, afhankelijk van de versie. Je krijgt voor dit geld een next gen CPU, GPU, SSD, geheugen, voeding, etc. etc. Verwacht geen wonderen qua bouwkwaliteit. Ze maken al verlies op het apparaat, de winst komt met accessoires en games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 7 oktober 2020 18:56
    @Djobba007 Kijk, zo kan het dus ook! Mag ik je bedanken voor deze fantastische reactie? Je draagt goede punten aan en geeft mij niet de wind van voren. Ja ik was wat grof in de mond in mijn eerste reactie; maar nergens heb ik gezegd dat het een slechte console gaat worden. De PS5 wordt net als de XsX een beast van een console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MarzoriuM

    • 7 oktober 2020 20:19
    @kleinekoosjer Dat viel mij ook op. Ziet er erg kwetsbaar en in mijn ogen onnodig complex uit. Het wordt gepresenteerd als iets heel bijzonders, maar het komt op mij over als een opstapeling van slechte design keuzes, met die voet als lichtend voorbeeld. Nu hoeft dat verder niets af te doen aan de game-ervaring, dus voor als design je niets interesseert lekker boeiend. Maar ik vind het wel belangrijk. Ik vraag mij ook af wat dit allemaal wel niet moet kosten om te fabriceren en assembleren. Hier moet enorm verlies op worden gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 7 oktober 2020 16:56
    Vond de XSX teardown indrukwekkender. Blinkt uit in simpliciteit zegmaar, hoe alles in elkaar geklikt wordt.. en de vorm. De ps5 ziet er gewoon uit als een platte pc. Dikke vette heatsinks, dat wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 7 oktober 2020 17:22
    Hier maak ik me weinig druk om ook al is het zoals mensen hier boven zeggen dat dat ding super cheap plastic gebruikt enzo. Ik zit dat ding in de kast onder mijn tv en kom er nooit meer aan dus wat intreseert mij dat. Als dat ding maar doet waar ik hem voor haal stil zijn en games afspelen xd