Nieuws

'Verwisselbare disk drive nieuw PS5-model werkt niet op oude'

Volgens Tom Henderson

Geschreven door Jari Klapwijk op
De verwisselbare disk drive van het nieuwe PlayStation 5-model waar al tijden geruchten over gaan werkt mogelijk niet op de huidige PlayStation 5.

Dat meldt journalist Tom Henderson. Afgelopen september deed hij al verslag van een gerucht rondom een nieuw PlayStation 5-model. Volgens hem moet de console ergens in september 2023 uitkomen en qua hardware nauwelijks verschillen van de huidige PS5-modellen, behalve dan dat de disk drive losgekoppeld kan worden.

Eigenaren zouden de disk drive aan de PS5 via een USB-C-opening kunnen koppelen. Het model zou zowel los als via een bundel met de disk drive gekocht kunnen worden. De console zelf zou dankzij de externe disk drive "dunner en lichter" zijn. Daar voegt Henderson nu dus aan toe dat de disk drive enkel gebruikt kan worden op het nieuwe model. Het is dus niet mogelijk om de huidige digitale versie van de PlayStation 5 van een disk drive te voorzien.

Vooralsnog is de bovenstaande informatie niet officieel bevestigd. Er zijn op dit moment twee verschillende PS5-modellen te koop: eentje met een interne disk drive en eentje zonder disk drive. Mogelijk wordt er snel meer bekend over het nieuwe PlayStation 5-model. PlayStation-topman Hideaki Nishino bevestigde het bestaan van een nieuwe versie van de PlayStation 5 niet, maar hij zei wel het volgende over 2023: "Wij geloven ook dat het een erg belangrijke tijd wordt voor het platform. Ik hoop dat je uitkijkt naar volgend jaar (2023)."

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: PlatinumGames en Microsoft willen Scalebound terugbrengen Actiegame Mageseeker: League of Legends Story gelekt
33

Reacties op: 'Verwisselbare disk drive nieuw PS5-model werkt niet op oude'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 15 januari 2023 14:35
    Dat zou vreemd zijn, de USB-C poort heeft met 10Gbps ruim voldoende snelheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 15 januari 2023 14:39
    Dat zou raar zijn want iemand die nu de digital only versie heeft kan dus niet omschakelen naar een externe disc omdat dat ook wel nut heeft.
    Dat zou mogelijk wel de raarste keuze zijn van alles wat ik de laatste jaren van welke console ook heb gehoord.
    Maar goed het is ene gerucht dus kan nog anders zijn. Of in de toekomst met een update alsnog mogelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 15 januari 2023 15:30
    @watashi wa maurice desu.

    Ja precies. Maak je de externe disc drive alsnog beschikbaar voor de oudere digital only versie kan je daar ook nog wat geld op pakken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 15 januari 2023 15:32
    @MrGizMo

    Ik kan me ook niet indenken dat dit bericht daarom klopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 15 januari 2023 15:57
    @watashi wa maurice desu. Ik denk dat 1 van de 2 dingen niet klopt in dit bericht. Of hij werkt wel op oude modellen met USB. Of hij werkt niet omdat er een andere aansluiting gebruikt gaat worden, die niet op het oude model aanwezig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rijstekorrel

    • 16 januari 2023 07:17
    @DarkSlide.nl Alleen vanaf eind 2024 moet alle accessoires via usb-c van de EU, dus dan valt ook deze disc drive er onder.
    Dan zou Sony nog een nieuwe variant later moeten uitbrengen, dat lijkt mij niet echt logisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xXDannyNLXx

    • 15 januari 2023 14:49
    simpel gevalletje van je wilde geen disc versie, dan zal je er ook geen krijgen :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 januari 2023 15:01
    Dat zou wel erg zuur zijn voor de huidige digital only eigenaren. Ook weer een typische Sony manier van geld uit mensen willen trekken. Ik zie geen enkele reden dat een usb disc drive niet zou werken op een ouder model PS5. Het enige dat het nodig heeft is drivers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rijstekorrel

    • 16 januari 2023 07:16
    @Riyakuya Jewel prima hij wordt meteen speciale aansluiting geleverd, dus geen usb-A/usb-c aansluiting.
    Deze poort zit dan niet op de oudere modellen, al zou dit in theorie ook niet kunnen.

    Want vanaf eind volgend jaar moet alles met usb-c, dus zou dit ook niet door gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 16 januari 2023 08:30
    @Rijstekorrel OPLAAD poorten moeten usb-c zijn. Wat heeft dit daarmee te maken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 16 januari 2023 09:55
    @Rijstekorrel daar hebben ze dan alleen zichzelf mee want usb blu ray drives bestaan al jaren. Dus er is geen reden voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 15 januari 2023 15:35
    Het is nog niet bevestigd door Sony zelf dus dat wacht ik even af, maar als het waar is dan is dat weer typisch Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 16 januari 2023 08:32
    @fonsrutte een beetje zoals je uitbreiding van opslag een eigen poort maken zodat je klanten alleen jouw produkt kunnen kopen…. Oh nee wacht, dat was Sony niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 januari 2023 08:36
    @Messtranor Vind je het vervelend dat Sony negatief in het nieuws is omdat ze misschien iets doms gedaan hebben?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 16 januari 2023 09:40
    @fonsrutte Vind jij het vervelend dat iemand terug komt met een reactie dat andere bedrijven ook domme dingen doen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 januari 2023 11:09
    @Messtranor Oh nee hoor, maar het is wat typisch dat wanneer er iets negatiefs over Sony gezegd wordt je blijkbaar de behoefte voelt om iets negatiefs over een ander bedrijf te zeggen.
    Blijkbaar voel je je beter door de aandacht af te leiden van Sony en te vestigen op iets negatiefs van dat andere bedrijf.
    Dat heet een whataboutism.

    Nou prima hoor, Microsoft maakt ook weleens fouten, zo goed?
    Kunnen we het nu weer hebben over het onderwerp?
    Of ligt dat gevoelig?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 16 januari 2023 11:29
    @fonsrutte grappig. Dit gebeurd andersom dus ook. En weer wordt er gedaan alsof ik alleen kritiek heb op ms, wat niet zo is.
    Dat heet "de pot verwijt de ketel"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 januari 2023 11:42
    @Messtranor Weet je, ik heb geen zin in dit kinderachtige gedoe: maar zij deden het ook!

    En dan ook nog eens de slachtofferrol aannemen: er wordt gedaan alsof ik alleen kritiek heb op Microsoft.

    Als dat je niveau is prima, maar laat mij er even buiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 16 januari 2023 13:30
    @fonsrutte wat is dit voor kul reactie? Welke slachtoffer rol? Heb je geen serieuze reactie?
    Wat ik nu lees is "ik heb geen goed antwoord"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 januari 2023 14:02