Ontwikkelaar Headfirst Productions is al een hele tijd in de weer met Call of Cthulhu, de horrorgame gebaseerd op het gelijknamige werk van H.P. Lovecraft. Het spel, dat in het laatste kwartaal van dit jaar door Bethesda uitgegeven zal worden, belooft een unieke insteek op het First Person Shooter-genre. Zo heeft men besloten om de grafische userinterface compleet overboord te gooien. In plaats hiervan zal je alles aan dingen als je loopsnelheid of de wazigheid van het beeld af moeten lezen. Het aantal kogels dat je nog hebt, kan je te weten komen door simpelweg je revolver te openen en kijken hoeveel er nog in zit.

Het spel speelt zich af in het jaar 1922 en we nemen de rol aan van Jack Walters, een privé detectiv die een zware jeugd achter de rug heeft en een aantal jaren geleden, toen hij nog bij de politie werkte, een traumatische ervaring meegemaakt heeft. Het spel begint als Jack eropuit trekt naar Innsmouth, New England, waar een mysterieuze verdwijning gaande is.

Een uniek 'Sanity' systeem bepaalt de invloed van de gebeurtenissen in het spel op de gesteldheid van Jack. Als hij teveel vreemde dingen ziet of hoort, dan zal hij op een gegeven gaan hallicuneren. Je zal dingen horen en zien die er niet zijn en ook je waarnemingsvermogen wordt minder naarmate je krankzinniger wordt. Hierdoor belooft Call of Cthulhu een erg eng en aangrijpend spel te gaan worden. Neem alvast het voorproefje op de officiële website.Xbox PC