Wie aan Microsoft denkt, denkt aan een rotsvast imago dat sterk in zijn schoenen staat. Maar dat imago heeft volgens een artikel van Information Arbitrage, een website over beursgenoteerde bedrijven, aardig wat deukjes en krasjes opgelopen omtrent de verkoop van de Xbox 360 en Windows Vista, waarmee naast enkele serieuze problemen ook wat onjuiste cijfers gemoeid zouden zijn.

Toen het bedrijf eind 2006 aankondigde dat er tien miljoen exemplaren van de Xbox 360 waren verkocht, bleek al snel dat het ging om het aantal consoles dat naar de winkels was verscheept, en niet om het aantal consoles dat de consumenten in huis hadden gehaald. Om de verkoopcijfers van de Xbox 360 beter te laten lijken dan van de grootste concurrent, de Nintendo Wii, heeft Microsoft hierna op grote schaal een channel stuffing strategie toegepast. Dit houdt in dat ze winkels hebben gedwongen om een flinke hoeveelheid van hun consoles te kopen; retailers die niet mee wilden werken kregen niet voldoende exemplaren van Windows Vista om aan de vraag te voldoen. Een beetje druk uitoefen voor mooiere cijfers kon blijkbaar geen kwaad.

In werkelijkheid heeft Microsoft 'slechts' 9,7 miljoen exemplaren van de Xbox 360 verkocht. Reden tot zorg is gegrond, want Nintendo loopt na vier maanden met 6,5 miljoen verkochte Wii's razendsnel in op zijn concurrent. Met 3,1 miljoen verkochte consoles sluit de PlayStation 3 het rijtje, maar dit is niet verwonderlijk aangezien deze als laatste op de markt kwam en een stuk duurder is dan de consoles van Nintendo en Microsoft.

Het hele artikel kun je hier lezen.

Toch niet zo succesvol als gedacht?