Nieuws

Verkoop Wii U afgelopen jaar nauwelijks aangetrokken

Console verkoopt nog altijd slechter dan in eerste maanden

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
De verkoop van de Wii U is afgelopen fiscale jaar nauwelijks aangetrokken. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Nintendo.

In fiscaal 2015, dat voor het bedrijf liep van april 2014 tot en met maart 2015, gingen er 3,38 miljoen exemplaren van de Wii U over de toonbank. 

In het jaar ervoor waren dat er weliswaar slechts 2,72 miljoen, maar het aantal ligt nog altijd niet boven de 3,45 miljoen exemplaren die tijdens de eerste vier maanden na de lancering van de Wii U werden verkocht.

Nintendo verwacht daarom ook niet dat er in fiscaal 2016 significant meer Wii U’s over de toonbank zullen gaan. Het bedrijf gaat uit van 3,4 miljoen exemplaren.

Ook de 3DS presteerde beneden verwachting. De 3DS ging 8,73 miljoen keer over de toonbank, lager dan het verwachte aantal van 9 miljoen.

Jaarwinst

Nintendo boekte wel een jaarwinst van 41,843 miljard yen, omgerekend ruim 308 miljoen euro.
In fiscaal 2014 werd nog een verlies geleden van ruim 23 miljard yen, meer dan 171 miljoen euro. Bovendien is de ruim 41 miljard yen boven de verwachtingen van Nintendo zelf, dat uitging van zo’n 30 miljard. De positieve resultaten zijn grotendeels te danken aan de goedkope yen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony houdt geen persconferentie op Gamescom World of Warcraft verliest drie miljoen spelers
11

Reacties op: Verkoop Wii U afgelopen jaar nauwelijks aangetrokken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 7 mei 2015 12:02
    Tja , kan niets anders concluderen als slechste Nintendo console sinds de virtual boy. 1 grote gimmick is de gamepad, games maken er nauwelijks gebruik van, non-existing 3th party support, altijd dezelfde Nintendo games (mario zelda etc). De virtual console is gewoon zwaar ruk (kleurverschillen, en input/frame lag)

    Heel begrijpelijk dat een beetje hardcore gamer verder kijkt dan de wii-u,

    Maar ik ben een verzamelaar , dus hier staat er 1, met DK, 3d mario world & bayonetta 2. , staat gemiddeld 1x per maand aan om te kijken of hij het nog doet..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Exalian

    • 7 mei 2015 13:47
    De gamepad een gimmick noemen is echt ongepast. Een gimmick is iets wat je niet, of amper gebruikt. Aan je laatste zin te zien gebruik je de WiiU ook niet zoals je hem zou kunnen gebruiken. Ikzelf gebruik mijn WiiU dagelijks! Als ik het enkel om gewoon chill op de bank Gamekings te kijken en te surfen op internet. Gamen doe ik er ook veel op. Hoe kan een controller die hetzelfde is als alle andere controlers, maar dan ook nog een touchscreen te hebben. Dat het niet altijd juist gebruikt wordt, is een tweede. Maar daardoor is het nog geen gimmick.

    Geen thirdparty support is inderdaad een ding wat beter kan. We weten echter niet wat er achter de schermen gebeurt waardoor men weg blijft bij de WiiU. Misschien is Nintendo het wel helemaal niet eens met de mentaliteit van thirdparty developers (games vol bugs, patchen tot je een ons weegt, DLC oplichterij, etc!), waardoor ze weg blijven.
    Ik snap juist niet waarom de "hardcore gamers" deze console nog niet hebben staan. Waarschijnlijk omdat het geen echte hardcore gamers zijn, maar tieners die volwassen willen lijken door enkel blood&gore; titels willen spelen, en dat dan "hardcore" noemen.
    Ik heb inmiddels op de WiiU: Pikmin3, LegoCity, DeusEx, Wonderfull101, DK, Mario World 3D, New MarioBros/Luigi, NeedForSpeed, MarioKart8, Bayonetta 1 en 2, SmashBros, HyruleWarriors, CapitainToad. En dan ook nog eens enorm veel goede indiegames uit de eShop en een paar VC games. Ik snap niet wat jij bedoelt met de kleurverschillen en input/frame lag?!

    Het is bij mij juist mijn PS4 die amper aan gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 7 mei 2015 14:50
    Ik zou het ook niet zo snel een gimmick noemen, eerder dat de gamepad nooit zijn potentie heeft bereikt die het kon hebben. En je merkt nog steeds dat Nintendo zit te knoeien met wat ze er precies mee willen. Bij de Wii was er een duidelijk visie en die mist gewoon bij de Wii U op dit moment.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 7 mei 2015 19:37
    Nee een gimmick betekent letterlijk een aandachttrekkende eigenaardigheid, een foefje, iets wat grappig en niet al te serieus is. En dat is de gamepad, duidelijk gericht op het ipad/android tablet gamende publiek, die helaas na de wii daarheen zijn vertrokken..

    Veel games komen niet verder dan de gamepad/touchscreen als een extra knoppendoos te gebruiken. Het ding is niet eens multi-touch wat bv het inzoomen op een kaart met 2 vingers mogelijk maakt.

    En daarbij, er ligt hier een tablet naast me die al het bovenstaande wat jij beschrijft beter en sneller doet dan de Wii U (surfen, youtube, spotify etc.) Dus waarom ik speciaal daar een wii-u voor zou aanzetten, geen idee, games interesseren mij het meest voor een console. Bayonetta 2 is gewoon ontiegelijk vet , maar de rest kan me gewoon niet meer warm maken, Hopelijk dat X dat wel weer doet. Voor de rest is het aanbod gewoon te karig.

    En dan het online gedeelte.. oudbollig, te omslachtig en veel te gecontroleerd, ik stuurde een maat een sticker van princes peach met dikke tetten. (je moet toch wat met die suffe stickers die je unlocked in SM3D ;) ) kwam niet aan en ik kreeg bijna een ban aan me broek. Een private potje mariokart , voicechat in het menu, maar tijdens de race uitgeschakeld.. what the … Nieuwere games supporten het helemaal niet, of het is zelfs een 'bewuste keuze' (splatoon)

    DLC oplichterij?? Als er iets oplichting is momenteel, zijn het wel de Amiibo's. specifieke dlc verborgen in de game, alleen toegankelijk met een plastic beeldje.
    Good luck als dat beeldje ineens 'uitverkocht' is , geen code die je kunt kopen, content die je kunt downloaden, enkel unlocken met een beeldje waar nintendo er extreem weinig van gemaakt heeft en voor 10x de prijs over de kop gaan op ebay. Dat allemaal verstopt achter een schattig beeldje. Extra levels en dingen verstopt achter een 15 euro beeldje, niet een 5 euro download of een gulle gift van een developer. verplicht 15 euro. De allergrootste bullshit ooit.

    Het zijn JUIST dit soort dingen die velen afschrikken van de wii-u , het is een aardige console, maar kan absoluut niet meekomen met de xbox one of ps4 qua features (en games, maar dat is een persoonlijke smaak)

    En mocht je het je afvragen, in 2 jaar tik ik 40 aan op de teller, persoonlijk zoek ik uitdaging, een goed verhaal en werelden waar ik mezelf in kan verliezen.

    Een game als Bloodborne, waar ik nu 120 uur in heb zitten, meer tijd als mijn wii-u in totaal over 1,5 jaar heeft aangestaan.

    en om dit ellendige lange verhaal af te sluiten met je vraag over de virtual console, Super Mario 64 op de VC draait als stront. de Input lag is verschrikkelijk op de pad, nog erger als je hem op de tv speelt (en meer titels hebben hier last van) , en ja mijn tv staat op gamermode (Nes Remix is ook zo'n heerlijk laggende titel.. en zo nog een paar)

    kijk dit filmpje maar: www.youtube.com/watch?v=k1W2uy1LcrA

    kleuren die niet kloppen: i.imgur.com/LJkmpsy.png (links n64 paper mario op de wii, rechts de Wii-u ) en zo ervaar ik meer lag in snes en nes games op de VC.

    Wellicht ben ik te gevoelig voor dit , maar mario64 op een echte n64 speelt 10000x beter dan die geemuleerde troep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RPGer

    • 7 mei 2015 20:31
    Ik ben geen specifieke Nintendo fan, maar ook bij mij is de WiiU een veelgebruikte console, die je ook echt nog de console "feel"geeft met een rits aan exclusives. Wat verder uitkomt speel ik wel op mijn PC, daar heb ik geen PS4 voor nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Linksquest

    • 7 mei 2015 15:14
    En z'n slechte console vind het niet, had toch meer verkopen verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Exalian

    • 7 mei 2015 17:12
    Natuurlijk is het helemaal Nintendo's fout om niet goed en sterk naar buiten te communiceren waarom de WiiU wel een vette nieuw console is. Maar toch denk ik ook dat vele media daar ook een rol in spelen. Vanaf dat de WiiU is aangekondigd is het overal "Nintendo is doomed!!" Elk keer als er weer een goede game uit is die hoge scores krijgt is het "maar voor één game haal je geen WiiU in huis". Dit werd vaak bij elke game herhaalt (zelfs als er inmiddels al een hele lijst aan goede games zijn).
    Sony heeft gewoon enorm goed zitten hypen, en is iedereen daarin mee gegaan. Ondertussen is er maar een fractie uit van wat ze allemaal geloofd hadden te releasen, en wat er is gereleased viel zwaar tegen. Maar dat maakt niet uit, want men heeft wel al de console in huis gehaald.
    Ik blijf het zeggen: Voor mij is tot nu toe deze generatie de WiiU de beste console waar ik het meest op game en vooral lol heb met het gamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 7 mei 2015 20:10
    De Wii U is zeker een console met leuke games. Maar al met al is het wel een beperkte console ivm de current gens Ondanks dat die ook geen hoogvliegers zijn. Het gaat een beetje zoals het ging met de Dreamcast. Een vette lineup aan games, zelfs beter dat de concurrentie. Toch is dat niet voldoende om dit apparaat succes te laten boeken. Gelukkig is Nintendo geen Sega qua management en zullen zij zich hier wel uit redden. Maar dat ze iets moeten doen is duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Joooooop

    • 7 mei 2015 23:43
    Jammer hoor, de console heeft veel potentie en mijn kids vinden het extra schermpje op de controller geweldig! Ze vechten erom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 8 mei 2015 16:31
    Ik vind ook wel jammer om te horen. Smash Bros heeft me over gehaald om de WiiU te kopen en daar zijn al snel Mario Kart 8, Assassin's Creed 3, Black Flag en Watch Dogs bij gekomen. DK en Mario Bros hoef ik er niet meer op, die liggen al in huis voor de 3ds. De games van andere producenten zien er op de WiiU gewoon prima uit. Het probleem is alleen dat niet iedereen zoals in mijn geval een rijtje Ubisoft games koopt op de WiiU. Het overgrote deel koopt de exclusives (niet dat ik dat niet ga doen, de nieuwe Xenoblade komt er sowieso bij en dit Pikmin 3 ben ik ook van plan binnenkort te halen). Gewoon erg jammer dat de producenten afscheid nemen van de WiiU, maar als het amper winst oplevert snap ik het ergens wel. Het enige waar ik me dan aan erger is dat FIFA wel trouw wordt uitgebracht op de Wii maar niet op de WiiU! Terwijl ze op de WiiU haast de PS3 versie kunnen overzetten… maarja steeds een nieuwe op de Wii uitbrengen zonder ook maar iets behalve de spelerslijsten te veranderen zal wel meer opleveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 13 mei 2015 01:45
    Mijn playstation 4 hapt voornamelijk stof en staat bij mn broertje nu. Zit aan de wii u te denken, maar welke vette games zijn er nu precies? Mario Kart en smash brothers en dan. Haal mn twijfel weg!
    Oudere wii en game Cube games speel ik wel met Dolphin emulator in full hd (en zelfs texture packs als je goed zoekt) . Oude n64 en snes games schaf ik een 2ds voor aan (3d effect boeit me niet)